فرهنگی‌هنری 17:00 - 07 تیر 1401

افتتاح یک کتابفروشی در تهران/شنایا می‌خواهد به آفرینش ادبی برسد

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت نشر ایران به دلایل متعددی از پیش از کرونا دچار بحران‌های متعدد شده بود. شیوع کرونا بحران‌ها را جدی‌تر از قبل کرد. اقتصاد نحیف و لاغر این عرصه با تعطیل شدن پی در پی کتابفروشی‌ها خود را نشان داده است. در چنین وضعیتی افتتاح یک کتابفروشی می‌تواند خبر خوبی باشد، چرا که یک معضل جدی در صنعت نشر ایران کمبود ویترین برای کتاب و مسئله پخش در سراسر ایران است. آمارهایی که برخی نهادهای رسمی (از جمله خانه کتاب پس از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی) در زمینه کمبود کتابفروشی ارائه کرده‌اند حیرت انگیز است.

به تازگی کتابفروشی و کافه کتاب نشر شنایا به مدیریت فاطمه شادی و ایوب شمسی در خیابان بزرگمهر خیابان نریمان تهران افتتاح شده است. ایوب شمسی درباره این کتابفروشی به مهر گفت: «شنایا» اسم اصیل فارسی برای دختران است به معنای همه چیز دان. ما چند کتابفروشی زنجیره‌ای در ایستگاه‌های مترو و برخی از پاساژها داریم و اگر خداوند یاری کند قصد داریم در هر منطقه‌ای که مردم محلی آنجا نیاز به فضای کوچکی برای دسترسی به کتاب داشته باشند، شعبه‌ای افتتاح کنیم، فارغ از اینکه بازدهی مالی خاصی برای داشته باشد یا نداشته باشد؟

وی افزود: به همراه خانم فاطمه شادی برنامه‌ریزی‌هایی برای رسیدن به اهدافمان انجام داده‌ایم و قصد داریم در آینده‌ای نزدیک به این هدف‌ها برسیم. از شعب مختلف کتابفروشی‌هایمان فعلا توانستیم دو شعبه را به کافه کتاب تبدیل کنیم. معمولا وقتی اسم کافه کتاب در ایران یا تهران به میان می‌آید منظور بیشتر یا کتابفروشی‌ای است که یک دستگاه قهوه‌ ساز هم دارد یا اینکه کافه‌ای است که در آن به عنوان دکور چند تا قفسه کتاب هم چیده شده است. به عبارتی یا کاربری‌اش کاملا کافه است و دکورش کتاب، یا کاربری‌اش کاملا کتابفروشی است با داشتن یک دستگاه قهوه ساز. تصمیم ما این است که به معنی واقعی کلمه کافه کتاب را پیش ببریم و مخاطبان ما هرچند که یک نوشیدنی هم در خدمتشان هستیم، درگیر کتاب باشند. یعنی یا نویسنده، مترجم و ویراستار باشند یا ناشر و کتابفروش و یا کتابخوان حرفه‌ای. دوست داریم اینجا پاتوقی شود برای نوشتن و خلق اثر.

شمسی ادامه داد: ما دوستان کتابخوانی داریم که در اصل آنها ما را به تاسیس کافه کتاب راغب کردند و به ما امیدواری دادند. این دوستان در نقاط مختلف شهر پراکنده هستند و به ما گفتند که اگر چنین کتابفروشی را راه اندازی کنید بهترین مکان برای ماست که در آن بتوانیم کتاب بخوانیم و از لحظاتمان لذت ببریم و اگر استادی هم آنجا باشد که در روند کتابخوانی به مشکل برخوردیم و نیاز به توضیح او داشتیم بتوانیم از او سوال بپرسیم و استفاده کنیم.

مدیر کتابفروشی نشر شنایا اضافه کرد: در کنار اینها تصمیم داریم در محیط کافه کتاب ورکشاپ‌های ویراستاری، نویسندگی، ترجمه، نمایشنامه خوانی و... را هم برگزار کنیم، به همراه چیزی که شخصا دوست دارم و امیدوارم به خوبی بتوانیم آن را پیش ببریم یعنی دوره‌های کتابخوانی. دوره‌های کتابخوانی هم به این صورت است که چند نفر بیاید و یک نفر آنها کتاب را بخواند و توضیح دهد. در نهایت دوست داریم با این ایده‌ها محیط و اتمسفر شنایا را به سمت آفرینش ادبی و هنری سوق بدهیم. هدف ما این است که به محیطی برسیم که در آن آفرینش ادبی و هنری رخ بدهد و ما بگوییم که این کتاب یا کتاب‌ها فرزندان شنایا هستند حال چه خودمان آنها را منتشر کرده باشیم که ناشران دیگر. اگر برنامه‌ها و ایده‌هایمان را به خوبی پیش ببریم می‌توانیم سال‌ها آینده بگوییم که این سلسله مباحث در جامعه فرهنگی و هنری کشور نقطه شروعش در شنایا بوده است. انشالله که به این نقطه خواهیم رسید.

ایوب شمسی در ادامه به برگزاری جلسات نقد کتاب در «شنایا» اشاره کرد و گفت: همچنین برای برگزاری جلسات رونمایی و نقد و همچنین جشن امضای کتاب‌ها برنامه ریزی کرده‌ایم. در این جلسات فقط کتاب‌های نشر شنایا موضوع نخواهد بود. بلکه ناشران همکار نیز می‌توانند کتاب‌های خود را برای برگزاری این جلسات به ما معرفی کنند. حتی ممکن است مولفان نیز کتابی را برای برگزاری جلسه به ما معرفی کنند و فرقی هم ندارد که تاریخ انتشار آن متعلق به چه سالی باشد؟ ما چندان به بعد مادی و اقتصادی این برنامه‌ها توجهی نداریم و این بحث صرفا تاحدی برای ما اهمیت دارد که چراغ این کتابفروشی روشن بماند و به هدفش که آفرینش ادبی است، برسد.


11608186
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است