گوناگون 12:17 - 25 آذر 1396
آیت الله نوری همدانی:
آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید، در پیامی به یازدهمین مسابقات سراسری بانوان دارالقرآن امام علی(ع) گفت: تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است

به گزارش خبرگزاری مهر، متن کامل پیام آیت الله نوری همدانی به مناسبت برگزاری بزرگترین مسابقات قرآنی بانوان کشور در تهران توسط دارالقرآن امام علی(ع) به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ (سوره قمر ، آیه ۱۷)

در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که بر فهم و درک آیات و معانی قرآن تأکید دارد، از جمله در همین آیه ای که ذکر شد، می‏ فرماید ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم، آیا کسی هست متذکر شود؟! و یا در جای دیگر می ‏فرماید : أَفَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَی قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ؟ چرا در قرآن تدبر نمی‏ کنند؟ آیا بر قلوب آنان قفل زده شده است؟!

به هر حال در آیات زیادی از قرآن مجید یادآوری این نکته شده است که این کتاب برای یادگیری، تدبر و فهمیدن و درست عمل کردن در زندگی نازل شده است و برای هدایت و رستگاری انسان آمده است، بنابراین قرآن کتاب زندگی است و البته موجب سعادتمندی در آخرت نیز هست.

خداوند متعال را شکر می‏ کنیم که امروزه در پرتو انقلاب اسلامی ملت ایران و رهنمودهای امام راحل رضوان الله تعالی علیه و رهبری معظم انقلاب اسلامی، هزاران نفر از جوانان و نوجوانان حافظ قرآن گشته و دل در گرو کلام الهی دارند و همین مسابقات قرآنی با این گستره‏ی وسیع که بیش از هفت هزار نفر از بانوان محترم از سراسر کشور در آن شرکت کرده‏ اند، بیانگر همین معناست.

اما نکته مهمی را که در اینجا لازم می‏ دانم متذکر شوم آن است که برای فراگیری آموزش قرآن مخصوصاً به کودکان، نوجوانان و جوانان، توجه اصلی باید معطوف به وزارت آموزش و پرورش باشد. اگر درس قرآن در مدارس با کیفیت مناسب برگزار شود و معلمین خوبی برای این درس توسط وزارت آموزش و پرورش با همیاری حوزه‏ های علمیه تعیین شود، امید آن هست که از این فرصت پدید آمده حداکثر استفاده به عمل آید و میلیون ها کودک و نوجوان که در دامن آموزش و پرورش قرار دارند، در پرتو دروس قرآن و تعلیمات دینی، آموزشهای لازم را از قرآن و متون دین فرا بگیرند.

البته این به آن معنا نیست که وظیفه آموزش قرآن فقط بر عهده آموزش و پرورش باشد، در ارتباط با قرآن کریم همه مسئولند و هر کس به قدر توان خود باید در جهت رفع مهجوریت از قرآن تلاش نماید و همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند « خَیْرُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَعَلَّمَهُ » ؛ یعنی بهترین شما کسی است که قرآن را فرا بگیرد و به دیگران آموزش دهد، بنابراین تعلیم و تعلم قرآن یک وظیفه عمومی است.

در پایان از تلاشهای دارالقرآن امام علی(ع) در گسترش امر آموزش قرآن و برپایی مسابقات قرآنی در سطحی وسیع و سراسری در کشور که جنبه مردمی دارد و توسط افراد خیّر و قرآن دوست حمایت و پشتیبانی می‏شود، تقدیر و تشکر کرده و توفیقات بیشتر آنان و همه‏ی خادمان قرآن و عترت را از درگاه الهی مسئلت می ‏نمایم.


9595933
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است