سیاسی 14:47 - 06 خرداد 1394

تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/03/06

رئیس‌جمهور توسعه اقتصاد خلاق را گامی بزرگ در اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و بر لزوم تسهیل و حمایت از ورود گسترده بخش خصوصی به‌ویژه انجمن‌های تخصصی به این مقوله و استفاده از تجربیات جهانی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آقای روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: اقتصاد خلاق با توجه به درون‌زا و برون‌گرا بودن و تأثیرات عمده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سازگاری با محیط زیست، ایجاد اشتغال و توسعه صادرات غیرنفتی مهم است و توسعه آن گامی بزرگ در اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی که پس از ارائه گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای هیئت دولت درباره «اقتصاد خلاق» صحبت می کرد، اتکای اقتصاد خلاق بر خلاقیت‌های ذهنی و فکری و برخورداری از آثار گسترده اجتماعی در فرهنگ‌سازی و توسعه اقتصادی را ازجمله مزیت‌های آن برشمرد و همه دستگاه‌های اجرایی را به ایفای نقش‌های خود در توسعه اقتصاد خلاق سفارش کرد.

در گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقتصاد خلاق به عنوان عامل ایجادکننده رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع پیشرفته یاد شده است که در آن، صنایع با برداشت کمتر از طبیعت و محیط زیست و آلودگی کمتری که برای محیط زیست ایجاد می‌کنند، آسیب به‌مراتب کمتری را نسبت به اقتصاد کلاسیک در طبیعت به وجود می‌آورند.

همچنین در این گزارش با اشاره به قابلیت و ظرفیت عرضه محصولات خلاق فرهنگی و هنری ایرانی و اسلامی مانند فیلم، موسیقی، تابلوهای هنری و کالاهای فرهنگی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، اقتصاد خلاق، نوعی اقتصاد مقاومتی برون‌گرا دانسته و به نقش صنایع خلاق در رونق تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی ازطریق ثروت‌آفرینی ملی و اشتغال‌زایی اشاره شده است.

بررسی وضع اقتصاد خلاق در کشورهای مختلف دنیا و آثار آن در رونق و رشد اقتصادی آنها از دیگر موارد مورد اشاره در گزارش مذکور است.

در این جلسه هیئت وزیران، همچنین استاندار چهار محال و بختیاری گزارشی درخصوص «وضع استان و آخرین اقدامات انجام شده در زمینه طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهور» ارائه کرد.

این گزارش به بررسی مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای انجام شده در بخش‌های مختلف در استان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون پرداخته است که از آن جمله در بخش کشاورزی می‌توان به اقداماتی از قبیل افزایش سطح آبیاری مدرن، افزایش سطح زیر کشت زراعی و باغی و میزان تولیدات آنها و افزایش میزان تولید گوشت قرمز و مرغ اشاره کرد.

همچنین در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نیز با افزایش تعداد خانوارهای تحت پوشش شبکه‌های گاز و افزایش تعداد روستاهای دارای برق روبه‌رو هستیم. بهبود نسبت پزشک به ازای جمعیت استان، افزایش تعداد روستاهای دارای آب شرب سالم، رشد نرخ باسوادی در استان و افزایش سرانه فضای ورزشی از دیگر اقداماتی است که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده است.

همچنین در بخش زیربنایی می‌توان به تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر از 65 درصد به 95 درصد، افتتاح بیش از 4000 واحد مسکن مهر در سال 1393، فعال‌سازی پروژه راه‌ها و احداث 110 کیلومتر بزرگراه (60 کیلومتر آن انجام شده و 50 کیلومتر از آن با 70 درصد پیشرفت در حال اجراست) اشاره کرد.

رئیس‌جمهور نیز ضمن تشکر از استاندار چهار محال و بختیاری و با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده، این استان را از نظر زیبایی طبیعی از استان‌های ممتاز کشور دانست که منبع آب برای چند استان کشور است.

آقای روحانی همچنین با اشاره به سفر استانی هیئت دولت به استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد که دولت مصمم است به وعده‌های خود در این استان تا پایان سال عمل کند و ان‌شاءالله مردم شاهد شروع و بهره‌برداری از اقدامات انجام شده خواهند بود.

رئیس‌جمهور، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت امور اجرایی را موظف به پیگیری طرح های باقیمانده در استان نمود.

آقای روحانی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری با داشتن ظرفیت‌های بالا می‌تواند به مرکز گردشگری تبدیل شود، تصریح کرد که سرمایه‌گذاری در استان و استفاده از استعدادها و ظرفیت‌های موجود در آن موجب تحول فرهنگی و اقتصادی و ایجاد غرور ملی خواهد شد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مشکل آب در کشور یک مشکل فراگیر و جدی است، صرفه‌جویی در مصرف آب را با بهره‌گیری از الگوهای نوین آبیاری و کشت و نوسازی کشاورزی بسیار ضروری دانست و اهتمام جدی در استان و سایر استان‌ها و بهره‌گیری از روش‌های نوین در مصرف آن را خواستار شد.

در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی، به تصویب هیئت وزیران رسید.

با تصویب دولت، مبلغ 300 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح احداث باند دوم رودهن- فیروز کوه- قائم شهر اختصاص یافت.

دولت با برقراری امتیاز فوق‌العاده سختی شرایط محیط کار متصدیان پست‌های سازمانی محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه‌های عملیاتی این سازمان براساس عوامل و شاخص‌های مربوط به سختی شرایط محیط کار متصدیان پست‌های سازمانی مذکور، مشروط به تأمین بار مالی آن از منابع داخلی سازمان حفاظت محیط زیست تا سقف (3000) امتیاز موافقت کرد.

موافقت‌نامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر مشتمل بر یک مقدمه و 18 ماده نیز در این جلسه هیئت وزیران تصویب شد.

دولت همچنین آیین‌نامه‌اجرایی یک ماده از قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع امکان حضور نمایندگان بخش کشاورزی در هیئت نمایندگان استانی و ملی و نمایندگان دولت را به تصویب رساند.

به موجب آیین‌نامه مذکور، هیئت نمایندگان اتاق تهران مشتمل بر 60 به مدت چهار سال ازجانب هیئت وزیران انتخاب می‌شوند که بر این اساس، 14 نفر به انتخاب و انتصاب وزیر صنعت، معدن و تجارت به ترتیب شش نفر از بخش صنعت، پنج نفر از بخش بازرگانی و سه نفر از بخش معدن خواهند بود.

همچنین شش نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران ازجانب وزیر جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند و 40 نفر از این اعضا شامل 16 نفر از بخش بازرگانی، 14 نفر از بخش صنعت، چهار نفر از بخش معدن و شش نفر از بخش کشاورزی هستند.

تعداد هیئت نمایندگان اتاق در شهرستان‌ها نیز 15 نفر است که به ترتیب پنج نفر از بخش بازرگانی، پنج نفر از بخش صنعت، دو نفر از بخش معدن و سه نفر از بخش کشاورزی اتاق مربوطه برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

تصویردارد


6455146
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده کل سپاه با بیان اینکه عملیات وعده صادق از دید ما یک عملیات محدود بود، عنوان کرد: هدف از این عملیات ضربه زدن به دو نقطه با تعداد محدودی پهپاد و موشک برای تنبیه یک رژیم خشن و بی عقل بود که چیزی جز منطق قدرت نمی فهمد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم»  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: درس علوم و معارف دفاع مقدس باید دو واحدی، مستقل، حضوری و الزامی باشد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز خواستار برگزاری جلسه فوق العاده برای بررسی وضعیت بازار سرمایه در هفته جاری شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: ناو شهید مهدوی برای نخستین مرتبه تا نزدیکی جزیره دیگو گارسیا که محل استقرار نیروهای آمریکایی است پیش رفت.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» تیپ 25 تکاور نیروی زمینی ارتش برای کمک به جستجوی بالگرد رییس جمهور در منطقه آذربایجان شرقی حضور یافت.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: من نمی گویم که انتخابات باید یک مرحله ای شود اما این ایراد، , وارد است که یک فرد در مرحله ی اول، رای رأی بیشتری داشته و در مرحله ی دوم با رأی کمتری به مجلس راه یافته است.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس مجلس گفت: ضروری است علاوه بر تسریع در رسیدگی به مجروحان حادثه سیل استان خراسان رضوی و پیگیری روند درمان کامل آنها، نسبت به جبران خسارت های وارد آمده به اموال و منازل مردم در شهر مشهد و در شهرستان ها اهتمام ویژه شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سخنگوی دولت گفت: معاون اجرایی رئیس جمهور و برخی از اعضای دولت عازم تبریز شده اند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» اعضای هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اولین جلسه ششمین دوره این مجلس انتخاب خواهند شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» بهادری جهرمی گفت: قانون اساسی کشورمان متولی امور داخلی مجلس را مشخص کرده که در صلاحیت خود نمایندگان است و دولت همچون گذشته با مجلس در چارچوب اصول قانون اساسی و حفظ استقلال قوا همکاری لازم را خواهد داشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است