علمی فناوری 08:50 - 02 خرداد 1398
مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد خبر داد
مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد اعتبار نامه کمیته اخلاق در پژوهش که مصوبه هجدهمین گردهمایی EM/ACHR سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۵ بود را اخذ کرد.

اخذ اعتبار نامه کمیته اخلاق در پژوهش/ دریافت کد اخلاق برای پژوهش‌ها

به گزارش ایسنا، سعید علیخانی با اشاره به اهمیت پژوهش‌های در دستور کار دانشگاه یزد، اظهار کرد: پژوهشگران دانشگاه یزد با توجه به نوع پژوهش و تحقیقاتشان نیاز به کد اخلاق داشته و دارند که خوشبختانه از این پس با توجه به اخذ اعتبار نامه کمیته اخلاق برای دانشگاه یزد، این کدها پس از طی مراحل قانونی خود در اختیار آنها قرار داده خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از همکاری معاون پژوهشی پردیس علوم انسانی و اجتماعی برای اخذ این اعتبارنامه افزود: رئیس دانشگاه به عنوان رئیس کمیته، معاون پژوهشی دبیر کمیته، مسئول یا مشاور امور حقوقی، یک نفر اپیدمیولوژیست یا استاد آمار حیاتی، یک نفر از علمای مذهبی مسلط به مسائل فقهی و آشنا به موازین حقوقی و پزشکی، دو نفر از محققین برجسته دانشگاه که پژوهش‌های زیست پزشکی دارند، یک نفر (غیر هیأت علمی) رابط بین جامعه و دانشگاه یزد، یک نفر عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و یک کارشناس کمیته، چارت سازمانی کمیته اخلاق در دانشگاه یزد است.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه یزد گفت: با توجه به پیشرفت‌های روزافزون علوم پزشکی و ارتقا کمی و کیفی پژوهش‌های این حوزه تاکید بر رعایت موازین شرعی، حقوقی و اخلاقی در پژوهش‌ها، اجرای طرح‌های تحقیقاتی مختلف از جمله پژوهش بر روی انسان‌ها و جمع آوری و نگهداری اطلاعات، باعث افزایش نگرانی از سو استفاده و زیان رسانیدن به انسان‌ها و عدم رعایت موازین اخلاقی در طراحی و اجرای طرح‌ها و بهره‌گیری نامشروع از این اطلاعات گشته است.

این مسئول در پایان تصریح کرد: به منظور پیشگیری از سو استفاده‌های احتمالی در بیانیه‌های ۱۹۴۷ نورنبرگ و ۱۹۷۵ هلسینکی و ۱۹۷۸ بلمونت اصول، قواعد و موازینی در این زمینه وضع و به کشورها توصیه شد که این کدهای اخلاقی را در پژوهش‌های علوم زیستی به مورد اجرا گذارند و این موضوع در هجدهمین گردهمایی EM/ACHR سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۵ نیز مطرح و مقرر گردید که کمیته‌های ملی اخلاق در پژوهش‌های علوم زیستی در تمامی کشورهای منطقه، آئین نامه کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی را تصویب و به مورد اجرا قرار دهند.



انتهای پیام


10134583
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و همچنین گروه آزمایشی علوم انسانی راس ساعت ۸ صبح شروع شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر علوم گفت: کنکور در ۱۹۱۳ حوزه امتحانی برگزار می شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به دانش فنی ساخت موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی بنزینی از طریق مهندسی معکوس دست یافت و طی مراسمی با حضور معاون علمی...
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مطالعه‌ای جدید نشان داده است «شب‌پره‌های بِلا» (Bella moths) از سم برای جذب جفت خود استفاده می‌کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرآیند برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از امروز صبح آغاز می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان گوگل می‌گویند با وجودی که دستیار‌های هوش مصنوعی ابزار‌هایی مفید و کاربردی هستند، اما می‌توانند کاربران را از نظر عاطفی بیش از حد به خود وابسته کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ تا شنبه هشتم اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری شرکت می‌کنند و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون امسال ۵۰ درصد است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه پژوهشی کیفیت و ایمنی مواد غذایی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی گفت: رژیم غذایی بدون گلوتن برای افراد دارای بیماری سلیاک توصیه می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پوشش بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و پنج دهک درآمدی به صورت سیستمی به مدت یک سال تمدید می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است