اجتماعی 13:53 - 08 آذر 1400

از شناسایی ۱۲۴ متهم تا صدور کیفرخواست و برگزاری دادگاه حقوقی

خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ حدود یک ماه مانده به دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، نشست تخصصی آخرین وضعیت حقوقی پرونده ترور این شهید والامقام در ستاد حقوق بشر برگزار شد.

در این جلسه سعید عمرانی معاون قضائی دادستان کل کشور، سردار شمخانی معاون حقوقی سپاه پاسداران، علیرضا ساعدی مدیر کل امور بین الملل قوه قضائیه، فرهادی نیا بازپرس ویژه دادسرای امور بین الملل و حسین ذبحی رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور حضور داشتند و به بررسی ابعاد حقوقی و آخرین وضعیت بین المللی این پرونده پرداختند.

به ۵ کشور نیابت قضائی برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی داده ایم

در ابتدا علیرضا ساعدی مدیر کل امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به اینکه در مورد این جنایت بزرگ تنها یک پرونده تشکیل نشده است، گفت: «چند پرونده در زمینه ترور شهید سردار سلیمانی تشکیل شده است و از جوانب مختلف در حال رسیدگی به این موضوع هستیم. در این پرونده تحقیقات گسترده‌ای انجام و نیابت‌هایی به کشورهای خارجی ارسال شده است و در حال حاضر به ۵ کشور نیابت داده شده و نیابت‌های جدیدی برای کشورهای دیگر هم در حال تنظیم است.»

ساعدی ادامه داد: «هیأت قضائی برای تحقیقات مشترک با دولت عراق که محل وقوع جرم است، اعزام شده است و به تازگی تحقیقات مشترک برای جلسه اول شروع است که البته خروجی این جلسه با توجه به اینکه نخستین جلسه در این زمینه هم بود رضایت بخش بود. البته این را هم اعلام کنم که غیر از بخش کیفری پرونده که به مجازات مرتکبین و مجرمین می‌پردازد، یک پرونده حقوقی هم برای رسیدگی و صدور حکم برای خسارات ناشی از چنین اقدامی در شعبه ۵۵ تهران تشکیل شده است و بسیاری از افراد چه خانواده شهدا و چه مردم دیگر در این پرونده ادعای خسارات کرده‌اند.»

صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی نزدیک است

در ادامه سردار شمخانی معاون حقوقی سپاه پاسداران ویژگی‌های شهید سلیمانی که او را تبدیل به چهره‌ای برجسته در منطقه کرده بود را برشمرد و گفت: «در طول انقلاب اسلامی شخصیت و مجاهدین زیادی داشتیم اما شهید سلیمانی یک شخصیت ویژه بوده است؛ امیدواریم با ظهور امام زمان (عج) شهید سلیمانی رجعت کنند و به میان ما بازگردند. مطالبه حقوقی این موضوع از جهت اینکه سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های مؤثر در سپاه بود برعهده ما است چراکه وظیفه دفاع از کارکنان سپاه را ما برعهده داریم. در چند بعد ما با قوه قضائیه همکاری داشتیم هم به عنوان ضابط و هم به عنوان مرتبط و شاکی؛ اطلاعات و اسنادی برای اثبات جنایات در اختیار قوه قضائیه قرار داده شده است.»

معاون حقوقی سپاه پاسداران گفت: «هزاران برگ سند و اسناد جامع تهیه و در اختیار قوه قضائیه قرار داده شده است که امیدواریم هرچه زودتر پیگیری این موضوع به نتیجه برسد البته در این پرونده خیلی نیازی به اسناد نیست چون افراد رسماً به این جنایت اعتراف کرده اند. البته که پرونده ترور شهید سلیمانی به قدری کامل و جامع است که در آستانه صدور کیفرخواست است و ان‌شاءالله به زودی به نتیجه می‌رسد.»

شمخانی اظهار کرد: «هزاران نفر در دادگاه شعبه ۵۵ دادخواست حقوقی داده‌اند که انتقام خون سردار سلیمانی را از قاتلین او بگیریم که ان‌شاءالله دادگاه در سالروز ترور این شهید بزرگوار برگزار می‌شود. البته متأسفانه اقدامات جدی و ملموسی در زمینه پیگیری بین‌الملل پرونده سردار سلیمانی انجام نشده است.»

شناسایی ۱۲۴ متهم و صدور حکم جلب برای ۴۳ نفر

سومین مقام مسئولی که در این جلسه از جزئیات پرونده حقوقی ترور سردار شهید سلیمانی گفت، فرهادی نیا بازپرس ویژه دادسرای امور بین‌الملل بود که با اشاره به زوایای مختلف این پرونده اظهار کرد: «از لحاظ قوانین داخل کشور باید بگویم که قتل عمد به صورت معاونت و مشارکت و اقدام علیه امنیت جمهوری اسلامی را در پرونده سردار سلیمانی داریم و در بعد بین‌المللی نقض کنوانسیون تروریسم و قطعنامه ۱۵۵۶ را داریم و همچنین معاهده مودت بین ایران و ایالت متحده را هم در این پرونده داریم. در پرونده ترور شهید سردار سلیمانی ۱۲۴ متهم شناسایی شده‌اند.»

وی ادامه داد: برخلاف اینکه این پرونده در هزار و ۳۰۰ صفحه تشکیل شده است اما هنوز هم جای کار دارد و تکمیل نشده است؛ در پرونده ترور شهید سلیمانی برای ۴۳ نفر حکم جلب صادر شده است و همچنین ۱۳ نشست تخصصی و ۷۰۰ مکاتبه هم انجام شده است»

فرهادی نیا با اشاره به اینکه حکم جلب برای ۴۳ نفر چرا منجر به نتیجه نشده است، گفت: «ما حکم جلب را صادر کرده‌ایم و متهمان باید در مراجع قضائی حاضر شوند اما باید از طریق پلیس اینترپل برای جلب این افراد کمک گرفته شود و اراده‌های بین‌المللی در این مورد نیاز است. همچنین به ۹ کشور دیگر هم نیابت قضائی برای پیگیری پرونده داده شده است.»

تکلیف قانونی و شرعی برای پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی داریم

سعید عمرانی معاون قضائی دادستان کل کشور چهارمین سخنرانی بود که بر پیگیری حقوقی پرونده ترور سردار سلیمانی تاکید کرد و این پیگیری را وظیفه قانونی و شرعی خود و سایر همکارانش در دستگاه قضا دانست.

او گفت: «تکلیف قانونی و وظیفه شرعی ما این است که این پرونده را پیگیری کنیم. امروز تروریست‌ها این جهان را اداره می‌کنند و قاتلین هستند که این دنیا را با سلاح کشتار جمعی اداره می‌کنند و از آن طرف از ابزار حقوق بشر استفاده می‌کنند. ما فکر می‌کنیم آمریکا از افغانستان فرار کرده است اما در واقعیت آمریکا یک ماشین جنگی در این کشور درست کرد و رفت.»

معاون قضائی دادستان کل کشور گفت: «کلید بیداری در جهان زده شده است و در آمریکا کلنگ شکستن استخوان‌های شجره خبیثش زده شده است و در تمام ایالت‌ها می‌توان زوال آمریکا را مشاهده کرد. ما باید وظیفه خود را هرچند مشکل در پرونده ترور شهید سردار سلیمانی انجام دهیم، و اگر کیفرخواست را پیگیری نکنیم در درگاه خدا مسئول هستیم.»

قطعاً حکم قاتلان شهید سلیمانی «اعدام» است

آخرین سخنران این جلسه حسین ذبحی رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور بود که در ابتدا به بیان خاطراتی از مراحل صدور کیفرخواست برای صدام پرداخت و گفت: «اولین نتیجه این کیفرخواست این بود که مسئولین رسیدگی به پرونده صدام حسین در صدور حکم اعدام بسیار عجولانه عمل کردند؛ چراکه بیم این را داشتند که محاکمه صدام به رسوایی هم‌پیمانان صدام منجر شود.»

وی گفت: «همه می‌دانیم اقدام تروریستی در به شهادت رساندن شهید سلیمانی و همراهانش یک قتل ساده نبود و یک عملیات تروریستی بود و به دلیل دست داشتن دولتمردان رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکایی عملیات تروریستی رخ داده است. با توجه به گستره جرم و عوامل هماهنگ کننده و سازمان دهی آن باید اعلام کنم که این ترور یک جرم سازمان یافته است.»

رئیس شعبه ۴۱ دیوان عالی به تعبیرهای بین المللی این ترور اشاره کرد و گفت: «از لحاظ بین الملل ترور سردار سلیمانی در زمینه جرایم جدی قرار می‌گیرید که مجازات‌های سنگینی مثل اعدام را در پی دارد. این عملیات تروریستی سازمان یافته محدود به کشور عراق نبوده، بلکه یک جرم سازمان یافته فرامنطقه ای و بین المللی بوده است. به همین جهت نه تنها دولت عراق در این مساله مسئولیت و تکلیف دارد بلکه این صلاحیت برای تعقیب قضائی مرتکبان این جرم برای ما نیز وجود دارد.»


11342240
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران از برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۳ در پاییز خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است