گوناگون 19:59 - 28 مهر 1397
زینب زینال‌زاده-خبرنگار:اوایل سال ۱۳۹۰ بود که مدرسه «صبح رویش» توسط تشکل‌های مردم نهاد با هدف آموزش و توانمندسازی کودکان‌کار در محله هرندی بهره‌برداری شد.

تلاش مسئولان در مدرسه صبح رویش، آماده کردن کودکان‌کار و در معرض آسیب و بازمانده از تحصیل به شهروندان تأثیر‌گذار در آینده است. خدمات این مدرسه تنها معطوف به آموزش نمی‌شود و کودکان‌کار در آن می‌توانند از خدمات درمانی، مددکاری، روان‌شناسی و حمایتی بهره‌مند شوند.

استقبال خوب کودکان‌کار و نتایج مثبت آموزش‌ها، مدرسه صبح رویش را به الگویی برای راه‌اندازی مدارس «پرتو» تبدیل کرد اما اواخر سال گذشته بود که زمزمه تعطیلی این مدرسه و بلاتکلیفی حدود 600 دانش‌آموز آن شنیده شد و شهروندان از مدیران شهری خواستند پای کار بیایند و کمبودهای مدرسه را رفع و از تعطیلی آن جلوگیری کنند.

«علی صادقی» معاون حمایت اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری محله از اقدامات انجام شده می‌گوید. مدارس پرتو و صبح رویش به پناهگاه و پایگاه اجتماعی امن برای کودکان‌کار تبدیل شده است و آنها دقایقی به دور از دغدغه مشکلات دنیای کار بزرگسالان، پشت نیمکت می‌نشینند و تحصیل می‌کنند. صادقی می‌گوید:

«اکنون در تهران 17 مرکز پرتو و 4 مدرسه صبح رویش وجود دارد که مسئولان با حمایت‌های مردمی به کودکان خدمات ارائه می‌دهند.» وجود این مدارس فرصتی فراهم می‌کند تا کودکان‌کار در کنار کسب و کارشان به تحصیل هم ادامه بدهند. صادقی می‌گوید: «این کودکان اگر آموزش نبینند و مهارت زندگی را کسب نکنند، بی‌شک در آینده به افراد بزهکار تبدیل می‌شوند. بنابراین راه‌اندازی مدارس پرتو و صبح رویش بهترین گزینه برای تربیت صحیح و هدایت کودکان‌کار در مسیر درست زندگی بوده است.»

بخش عظیمی از هزینه‌های مدرسه صبح رویش توسط تشکل‌های مردم‌نهاد تأمین می‌شود، اما مسئولان و مردم بر این باورند مدیران شهری هم به‌عنوان متولی اقدامات فرهنگی و اجتماعی وظایفی دارد که باید و شاید به آن عمل نمی‌شود. معاون حمایت‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در این مورد می‌گوید:

«شهرداری همه امکانات و تجهیزات مدارس پرتو و صبح رویش را تأمین می‌کند و در این مورد هیچ‌گاه کوتاهی نکرده است، اما برخی از انتظارات و توقعات در چهارچوب وظایف سازمان خدمات اجتماعی و به‌طور کلی مدیریت شهری نیست و همین امر موجب گلایه‌مندی شهروندان می‌شود.» رفع مشکلات ساختمان مدارس، تهیه تجهیزات آموزشی و حتی خریداری نوشت‌افزار، اقداماتی است که همواره توسط مدیران شهری انجام می‌شود.

صادقی در مورد کارهای صورت گرفته در مدرسه صبح رویش محله هرندی می‌گوید: «شهرداری در چارچوب قوانین به وظایفش در قبال مدرسه صبح رویش محله هرندی عمل کرده و همه مستندات آن موجود است. منتهی نکته قابل تعامل این است که نهاد شهرداری به تنهایی قادر به رفع همه مشکلات و خواسته‌های این مدرسه نیست و سایر نهادها از جمله آموزش و پرورش نیز باید وارد شود و مردم هم باید در تحقق شعار نوع‌دوستی همت کنند.» به گفته صادقی برخی از مشکلات مدرسه صبح رویش محله هرندی رفع شده است و کودکان از ابتدای مهر در کلاس‌های درس حاضر شده‌اند.


9948663
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است