گوناگون 23:41 - 29 آبان 1393
این رهبر مذهبی از مجامع بین‌المللی خواست که اجازه تکرار فجایع انسانی در کشورهایی که با گروهک‌های تروریستی درگیر هستند را ندهند.

افتخار جاثلیق ارامنه به حزب‌الله

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، چندی قبل شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان همایشی با عنوان «کلیسای وانک، نماد تعامل و همزیستی ادیان آسمانی» را برگزار نمود که سخنرانان و میهمانان ویژه‌ای نیز داشت.

 

در این همایش که با هدف معرفی فعالیت‌ها و بازتاب‌های اهمیت فرهنگی و اجتماعی و جنبه‌های مثبت این مجموعه در راستای تعامل بین پیروان ادیان توحیدی مسیحیت و اسلام در ابعاد داخلی و خارجی برگزار شد، موضوعات مختلف مطرح گردید و کارشناسان و پژوهشگران زیادی از کشورهای آمریکا، ارمنستان، ایتالیا و لبنان در آن حضور داشتند.

 

این مراسم با همیاری استانداری، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط استانی برگزار شد.

 

 

کلیسای وانک اصفهان

 



اما اظهارات دو تن از شخصیت‌های بلندپایه ارامنه شنیدنی است: عالیجناب «آرام اول» پیشوای مذهبی ارامنة حوزة سلیسی و اسقف «بابکن چاریان» پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران



جاثلیق آرام اول پس از ورود به ایران در کلیسای "سرکیس مقدس" حضور یافته و در جمع ارامنه تهران ضمن ابراز آرزوی سلامتی و توفیق برای ملت ایران، افزود: از تمامی مسئولان نظام جمهوری اسلامی تشکر و قدردانی خاص خود را ابراز می‌دارم.

 

این شخصیت دینی در اظهارات خویش درخصوص بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران چنین بیان داشت: اقدامات امام خمینی(ره) بسیار بزرگ و قابل ستایش بوده و اگر امروز دنیا به اهمیت زندگی مسالمت‌آمیز تمام ادیان در کنار هم پی برده، ایران از چهارصد سال پیش به این مهم مشغول بوده است.

 

پیشوای مذهبی ارامنه حوزه سلیسی لبنان همچنین افزود: انقلابی که به رهبری امام خمینی(ره) در ایران انجام شد، به دنیا ثابت کرد که هیچ حکومتی بدون تکیه بر ارزش‌های دینی پایدار نمی‌ماند؛ زیرا انقلاب اسلامی، یک انقلاب روحی، دینی و اجتماعی بوده و بدین‌لحاظ نقش ادیان توحیدی در جامعه را پررنگ نموده است و به‌همین‌سبب وفاداری ارامنه ایران به نظام جمهوری اسلامی افتخاری بزرگ است.



جاثلیق آرام اول با تأکید بر آموزه‌های دینی مبنی‌ بر اینکه ایمان در زندگی خانوادگی و اجتماعی باید به‌عنوان قوه محرک تلقی شود، در بیان سبک زندگی اجتماعی افزود: ایمان در زندگی انسان‌ها یک محور حیات‌بخش است. علی‌رغم وجود دشواری‌ها در زندگی، به‌واسطه ایمان می‌توان استوار بود و به پیشرفت‌های بزرگی نایل آمد.

 

 

 



باب‌کن چاریان، اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران هم با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین افتخارات جامعه ایرانی این است که اقلیت‌های مذهبی در کنار مسلمانان به‌طور آزادانه و گسترده فعالیت می‌کنند، در راستای بیانات جاثلیق آرام مبنی‌ بر لزوم حفظ ارزش‌های ارامنه به این مهم اشاره داشت که: این آیین تنها یک مراسم ساده نیست، بلکه این مراسم سالگرد حفظ ارزش‌های ارامنه است. بدین‌لحاظ لازم است از همه مسئولان کشور و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب برای همکاری بی‌نظیر با ارامنه در راستای حفظ آثار تاریخی و انجام مناسک مذهبی خود تشکر کنم و بیفزایم که مدل جمهوری اسلامی ایران برای همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در کنار یکدیگر، بهترین الگوی جهان است و کشورهای دیگر باید از این الگو درس بگیرند.

 



جدای از حوزه‌های داخلی که مقامات مذهبی ارمنی بدان توجه نمودند، درخصوص مسائل مهم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم تأملاتی از سوی ایشان بیان شد؛ ازجمله درباره روابط و تعاملات دوجانبه ایران و ارمنستان و مسأله  فعالیت گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش به‌عنوان یکی از موضوعات مطرح در جهان.



آرام اول، با اشاره به حضور قوی ارامنه در ساختار سیاسی آمریکا، به  تحولات بسیار مهمی که در عرصه بین‌المللی رخ داده ارجاع داد و تأکید کرد: نظر به نقش و جایگاه بسیار مهم ایران در منطقه و جهان، فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در حل مشکلات منطقه از جمله حل مشکلات سوریه و لبنان مؤثر باشد.



وی داعش را یک بلای بین‌المللی برشمرد و با تأکید بر نقش غیرقابل انکار ایران در مقابله با این گروه، افزود: امروز در خاورمیانه با شیطان بزرگی به نام داعش روبرو هستیم و افتخار می‌کنیم که حزب‌الله لبنان مبارزه‌ای جدی و واقعی با این گروه تروریستی دارد.

 

 

 



درهمین رابطه اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران هم گفت: افکار داعش به‌طور مطلق تروریستی بوده و هیچ ربطی به ادیان توحیدی نداشته و اعمال این گروه تروریستی (داعش) نه‌تنها هیچ ربطی به اسلام ندارد، بلکه با هیچ‌یک از ادیان الهی هم سازگار نیست.

 

به گفته وی، فعالیت‌های این گروه به دشمنی با دین، انسانیت و کشتار مردم بی‌گناه و بی‌دفاع خلاصه می‌شود.

این رهبر مذهبی از مجامع بین‌المللی خواست که اجازه تکرار فجایع انسانی در کشورهایی که با گروهک‌های تروریستی درگیر هستند را ندهند.

 



در خاتمه می‌توان افزود، همان‌طور که جاثلیق آرام اول در سخنانش  تصریح نمود، این‌گونه گردهمایی‌ها به همگان یادآوری می‌کند برای ایجاد صلح، عدالت و همزیستی گفتگو میان ادیان الهی ضروری است و می‌تواند مبین این نکته هم باشد که ابتکارعمل انجام‌شده در برگزاری سیصدوپنجاهمین سالگرد تأسیس کلیسای وانک در اصفهان، فرصتی است که مسائل روز جامعه، ادیان و تشکیلات مذهبی بررسی شده و به شناخت ظرفیت‌های موجود و دستیابی به رهیافت‌های مهم و مؤثری منتج شود و به‌عنوان مقدمه‌ای برای کارهای بزرگ‌تر محسوب شود.

 

حضور ارامنه در تمام جهان را شاید بتوان حضور سفیران فرهنگی ایران تلقی نمود، به‌ویژه با نقشی که می‌تواند تأثیرگذاری بسیار مطلوبی در افزایش مناسبات و ارتباطات بین دو کشور ایران و ارمنستان هم ایفا کند.

 

 

اندیشکده ابرار معاصر

 


5230682
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است