سیاسی 23:55 - 30 مهر 1393
آیت‌الله مهدوی کنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته‌های انقلاب به تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشغول شد و مسئولیت‌های مهمی بر عهده گرفت مدتی وزیر کشور و سپس نخست وزیر شد. و از ماندگارترین خدمات ایشان تاسیس دانشگاه است.

به گزارش جهان به نقل ازفارس، مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در سال ۱۳۸۵ش توسط غلامرضا خواجه سروی تدوین گردیده است.



دکتر خواجه سروی در پی ضبط و گردآوری خاطرات آیت الله مهدوی کنی، این کتاب را در ۶ فصل به نگارش درآورده است.



آیت الله مهدوی کنی از شخصیت‌های انقلابی و روحانیون تاریخ نهضت اسلامی است که به عنوان یکی از شاگردان قدیمی امام خمینی در متن حوادث انقلاب قرار داشت و دارای پیشینه مبارزاتی همچون زندان، شکنجه، تبعید و تهدید است.



وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ساماندهی کمیته‌های انقلاب به تثبیت نظام جمهوری اسلامی مشغول شد و مسئولیت‌های مهمی بر عهده گرفت.



مدتی وزیر کشورو سپس نخست وزیر شد. از ماندگارترین خدمات ایشان تأسیس دانشگاه امام صادق (ع) است. فصل اول به زندگی نامه آیت الله مهدوی کنی از زمان تولد تا ازدواج ایشان پرداخته وبه وقایع مهمی همچون کشف حجاب، اشغال ایران توسط متفقین و جنگ جهانی دوم اشاره می نماید.



درفصل دوم به تحصیلات وی و هجرت به قم و آغاز منبرها و تدریس ایشان پرداخته و فضای سیاسی در حوزه علمیه و فعالیتهای شهید نواب صفوی در آن دوران را بازگو می نماید.



در فصل سوم به بیان فعالیتهای سیاسی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی در قبل از انقلاب بخصوص دهه چهل و وقایع مهم سال ۱۳۴۲ ش و همچنین اوایل دهه پنجاه پرداخته است.



فصل چهارم به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته و از وقایع و اقدامات پس از انقلاب از جمله تشکیل دولت موقت و شکل گیری نهادها و وزارتخانه ها یاد کرده و در ادامه حوادثی چون انفجار دفتر نخست وزیری را بیان می نماید.



در فصل پنجم به قضایای پس از دوم خرداد و روی کار آمدن دولت خاتمی می پردازد.



فصل ششم به فعالیتهای فرهنگی خود در مدرسه مروی و دانشگاه امام صادق پرداخته است. نویسنده در انتها با آوردن گاهشمار، ضمائم، اسناد و تصاویر مرتبط و پس از آن فهرست منابع و فهرست اعلام کتاب را به پایان رسانده است.



چاپ دوم کتاب "خاطرات آیت الله مهدوی کنی" در ۲۵۰۰ نسخه با ۶۲۸ صفحه توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.



لازم به ذکر است علاقمندان جهت تهیه این کتاب می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

5018279
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور گفت: پرداخت به موقع وام ازدواج می تواند نقش بیشتری در تشکیل خانواده داشته باشد؛ در عین حالی که باید تشویق های دیگر هم در نظر گرفته شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه معمولا در مرحله دوم انتخابات شور و حال انتخاباتی کمتر بوده و مشارکت هم پایین تر است، لذا بهتر است با اصلاح مفادی از قانون انتخابات، این فرایند یک مرحله ای شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در جلسه این کمسیون گزارش تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی نهایی و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» اهداف و راهبرد های کلان پنج ساله پدافند غیرعامل کشور در جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل به ریاست سرلشکر باقری، تصویب شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» جانشین سازمان بسیج گفت: در عملیات وعده صادق، موشک های و پهپادهای ما می بایست از 12 لایه پدافندی برای رسیدن به هدف عبور می کردند که نشان دهنده سطح بالای فناوری بکار رفته در وعده صادق بود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی های ماهواره بر قائم 105 گفت: آخر امسال و یا اوایل سال آینده پرتاب این ماهواره بر 4 مرحله ای انجام می شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» بررسی گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری خراسان رضوی در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری قرار دارد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سد قیز قلعه سی محصول مشترک ایران و آذربایجان که بر روی رود ارس احداث شده، فردا با حضور مقامات عالی دو کشور به افتتاح خواهد رسید.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سخنگوی دولت نوشت: ️حقوق بین الملل از ضعف ضمانت اجرا رنج می برد؛ برخی اظهارنظرهای سیاسی این رنج را مضاعف می کند. یک نمونه، نامه 12 سناتور تمامیت خواه آمریکایی که کتباً دیوان کیفری بین المللی و قضاتش را، در قبال انجام وظایف قانونیشان، تهدید ک...
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره فعال شدن دیپلماسی انرژی توسط دولت پرداخت و گفت: در راستای توسعه دیپلماسی انرژی بحث پالایشگاه های فراسرزمینی و پالایشگاه سازی در کشور های دیگر از همان ابتدا مورد توجه دولت سیزدهم قر...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است