استانی 10:22 - 05 اردیبهشت 1394
بیرجند ؛
شهرستان طبس با 57 هزار و80 کیلومترمربع اولین شهر پهناور ایران می باشد و فاصله بین دورترین روستاهای منتهی الیه شمالی و جنوبی شهرستان بیش از 400 کیلومتر می باشد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ بیشتر تاریخ نویسان قدمت شهرستان « طبس » را به دوره هخامنشیان نسبت می دهند.

از زمان بازماندگان سامانیان تا دوره صفوی و ازبک ها این شهرستان مورد حمله و تاخ و تاز اقوام مختلف و طوایف گوناگون قرار گرفته است .

طبس از دو واژه " تب " و " بس " ترکیب یافته یعنی تب بس است و به مرور زمان ، طبس نام گرفته است .

از جمله مراسم این شهرستان نخل برداری در ایام عزاداری است و در آخر ماه صفر نیز مراسم علم گردانی این شهرستان شهرت دارد . از جمله غذاهای محلی این شهرستان می توان به گندم پلو ، نوجوش ، قروتیه و اشکنه دال ماش اشاره کرد

رشته کوه بلندی به نام رشته کوه شتری ، شرق این شهرستان را در برگرفته است و شهرستانهای بردسکن ، فردوس ، بشرویه ، خوسف ، کویر نمک و همچنین کویر لوت گرداگرد طبس را حلقه وار در برگرفته اند .

طبس بر کرانه کویر لوت از شهرهای میانه راهی خراسان ، کرمان ، فارس ، اصفهان و یزد و به عنوان گذرگاهی برای این استانها می باشد که حتی از زمان تاسیس اولین سلسله های پادشاهی در ایران ، نام آن در روایات و اسناد تاریخی دیده می شود .

این شهر مرکز بزرگترین شهرستان استان خراسان جنوبی بوده و با طبیعتی بکر و زیبا ، هوایی پاک و دلپذیر ، با جاذبه های گردشگری مانند آستان مبارک امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) ، باغ گلشن ، ارگ قدیم طبس ، منطقه ییلاقی روستای خرو و نیاز ، بند کریت ( قدیمی ترین بند قوسی جهان ) و سایر مناطق ییلاقی دیدنی را در خود جای داده است . قالی و قالیچه بافی ، حصیر بافی ، قلمزنی مس ، مسگری ، گیوه بافی ، گلیم بافی ، رودوزی های سنتی ، آهنگری سنتی ، سفالگری و حوله بافی از جمله هنرهای سنتی و صنایع دستی شهرستان طبس محسوب می شود .

باغ گلشن طبس از نمادهای برجسته طبس است و مدرسه دومنار ، شبیه منار جنبان اصفهان است با همان کیفیت و از دیگر نمادهای شهرستان طبس است .

خرما ، مرکبات و زیتون از عمده محصولات کشاورزی و باغی شهرستان طبس است و مزارع پر از سبزی هم در این شهر ، شهرت دارد و همگی از اقلام صادراتی و اقتصادی منطقه است .

« محمد عبدالکریم طبسی ( قاضی القضات هرات و شاعر دوره سلجوقیان ) ، سلطان محمد غلامعلی طبسی ( فقیه و محدث ) ، مولانا سلطان مهر واعظ طبسی ( محدث ) ، شیخ ابراهیم نجفی طبسی ( مجتهد بزرگ و فقیه ) ، آیت الله واعظ طبسی ( تولیت آستان قدس رضوی ) ، پروفسور محمد جلیلی ( دکترای طب ) و دکتر زهرا علیزاده » از مشاهیر برجسته دیار طبس هستند .

شهرستان طبس مشتمل بر سه بخش مرکزی ، دیهوک و دستگردان و سه شهر طبس ، دیهوک و عشق آباد و هشت دهستان به نامهای گلشن ، پیرحاجات ، منتظریه ، نخلستان ، دیهوک ، کویر ، دستگردان وکوه یخاب می باشد.

طبق سرشماری سال90 جمعیت شهرستان 68500 می باشد . از امکانات برجسته شهرستان وجود فرودگاه و راه آهن می باشد که تاثیر فراوانی در افزایش ارتباطات منطقه و تسهیل رفت وآمد جهانگردان داشته است .

تردیدی نیست که شهرستان طبس بسیار کهن و باستانی است ؛ چنانکه آثار غارنشینان زمان های قدیم هنوز در دره های شهرستان باقی است و بسیاری از روستاها و اماکن طبس نام کهن و باستانی خود را حفظ کرده اند .

طبس ، زمانی در آغاز جهانگیری ترکان سلجوقی مطیع سلطان سبز می شود و زمانی در اواخر دوره تیموریان و نیز دوره صفویه مورد حمله مکرر ازبک ها قرار می گیرد و اگرچه در سال 1357 با زلزله ای ، گرد سنگینی بر تاریخ این دیار می نشیند اما طبس هنوز گلشنی است در دل کویر .

ناصر خسرو در سفر نامه خود درباره طبس ( قرن پنجم هجری ) چنین بیان نموده: طبس شهری انبوه و پر جمعیت است اگر چه به روستا نماید و آب اندک باشد و زراعت کمتر کنند ، خرماستانها باشد و بساتین ( بوستانها ) و چون از آنجا سوی شمال روند نیشابور به چهل فرسنگ باشد ... و عظیم آسوده بودند مردم آنجا ، چنانکه به شب در سرایها نبستندی و ستور (چهار پایان) در کویها باشد » .

نامه ای تاریخی نیز از حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) ، در دست است که خطاب به حاکم طبس نگاشته و در آن سفارشهایی در مورد برادرشان حضرت حسین ابن الکاظم فرموده اند . این نامه حاکی از وجود یک حکومت ظاهراً مقتدر در طبس باستان است .
 
طبس از قدیم الایام مهد علوم مختلف بویژه علوم اسلامی بوده است . به طوری که نویسنده کتاب " خداوند الموت " نگاشته است : « مدرسین طبس، اگر از استادان مدرسه نظامیه برتر نباشند، از آنها کمتر نیستند… در کشور ایران ، یگانه شهری که در آن فرس قدیم تدریس می شود، شهر طبس است.
 
انتهای پیام/ س

6256185
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ دوشنبه ۱۰ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است