فرهنگی‌هنری 16:16 - 24 دی 1398

نقشه ترور سردار سلیمانی پیش از ترامپ طراحی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، گردهمایی بزرگ مسلمانان تایلند در نشست بررسی اقدام تروریستی آمریکا در شهادت سردار سلیمانی با عنوان «وقتی جنایتکار جهانی مرتکب جنایت جدید می‌شود» و جوانب آن در خاورمیانه به همت مرکز اطلاعات اسلامی در بانکوک اتفاق افتاد. در این گردهمایی که با شرکت جانشین سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین با پخش مستند شهادت سردار سلیمانی و تصاویری از نماز و تشییع پیکر ایشان همراه بود، اندیشمندان و تحلیلگران مسلمان این کشور در حمایت از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ومواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا به ایراد سخن پرداختند.

وقتی جنایتکار جهانی مرتکب جنایتی جدید می‌شود

الیاس کیاتیتارای صاحبنظر تحولات خاورمیانه و مدیر جلسه، در سخنرانی نخست این همایش مقاومت و مبارزه با نظام سلطه را از تعالیم الهی برشمرد و گفت: جهان همواره شاهد ظلم و ستم زورگویان و مستکبران در تاریخ بشر تا به امروز بوده است. آن زمان انبیا الهی مانند حضرت موسی (ع) با طاغوت آن زمان فرعون در مبارزه بود و خداوند سبحان به موسی گفت نزد فرعون برو و بر او قیام کن. این نشانه اینست که تحت ظلم و ستم سکوت جایز نیست، در عصر حاضر نیز فرمان الهی همان است و باید با طاغوت زمان مقابله کرد. اگر از سوی نظام سلطه ظلم و ستمی وارد شود، باید با آن مقاومت شود.

وی در ادامه تحولات بین امریکا و ایران در عصر حاضر را دارای پیشینه ایی تاریخی دانست و اضافه کرد: مشکلات آمریکا در قبال ایران در واقع به زمانی برمی‌گردد که دکتر مصدق نخست وزیر ایران بود و بدنبال ملّی کردن منابع (نفتی) مردم ایران از سلطه و چپاول امریکا و انگلیس. وی برای مردم ایران این منابع را برگرداند و باعث آغاز اختلاف بین دو کشور شد تا انقلاب اسلامی ایران توسط امام خمینی (ره) بوقوع پیوست.

در ادامه این گردهم آیی اندیشمندان حاضر در نشست به بحث ورود کرده و به بیان سخنان خود پرداختند.

نقش اساسی سردار سلیمانی در نابودی داعش

پروفسور زین العابدین سامشای ویرلپان ژنرال بازنشسته ارتش این کشور ضمن تسلیت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و یارانش گفت: حاج قاسم یک قهرمان بود و نقش اساسی در از بین بردن داعش داشت. وی ادعا کرد که داعش را از بین می‌برم و این کار را انجام داد، امریکا هم ادعا کرد که داعش را از بین می‌برد. همزمان با ورود داعش به خاورمیانه، امریکا هم با ادعای مبارزه با داعش وارد منطقه شد. اما دروغ گفت و داعش را از بین نبرد.

وی در ادامه به تشیع حماسی پیکر سردار سلیمانی اشاره کرد: سوگواری مردم به دلیل علاقه‌مندی به حاج قاسم سلیمانی بسیار چشمگیر بود و میزان استقبال مردم در مراسم تشییع نیز قابل درک بود. مطمئناً ایرانیان با دقت و هوشیاری عمل می‌کنند و اراده استوارشان نسبت به انتقام سخت در اثر شدت ناراحتی به سمت اقدامات غیرقانونی غلبه و سوق پیدا نمی‌کند.

زین العابدین سامشای ویرلپان ادامه داد: البته چون من هم مانند سردار سلیمانی سرباز بودم، از دیدگاه نظامی می‌گویم که طبعاً ارتش امریکا از ارتش ایران دارای امکانات و توان بیشتر است و همه این را می‌دانند. بنابراین اگر جنگ بین دو کشور رخ بدهد، ایران بیشتر خسارت می‌بیند. طبیعتاً ایران هم در این شرایط به مواضع همپیمانان آمریکا حمله کرده و به تعبیری دست و پا آمریکای جنایتکار بویژه اسرائیل را قطع خواهد کرد. همینطور عربستان که گاوشیرده آمریکا است.

وی با اشاره به مواضع چین و روسیه اضافه کرد: کار آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی کاملاً اشتباه و غیر قانونی بود و از منظر قوانین بین الملل با این اقدام به کشور عراق تجاوز شده است. سفر حاج قاسم سلیمانی به عراق نیز بنابر دعوت رسمی دولت عراق انجام گرفته بود.

آقای موک سلیمان نماینده سابق پارلمان به عنوان سخنران بعدی ترس آمریکا از انقلاب اسلامی ایران را عامل اصلی در درگیری با ایران دانست و گفت: اقدام ترامپ یک جنایتآشکار است، در حالیکه ایران در حمایت از منابع و فرهنگ خود ایستادگی و مقاومت کرده است. تایلندی‌ها قبلاً کشورهای خاورمیانه بخصوص ایران را کشور تروریستی می پنداشتند، اما امروز برای دانشمندان ما روشن شده که این امریکاست که در حال ترور و جنایت است.

وی در ادامه متذکر شد: من گمان دارم امریکا دیگر جنگی را اعلام نمی‌کند، چون در نتیجه جنگ بیشتر ضرر و خسارت میبیند تا منفعت.

دشمنی ایران با اسرائیل ریشه در فرمان خداوند دارد

عمران معلولیم از مسئولین دفتر شیخ الاسلام تایلند نیز در این مراسم گفت: جمهوری اسلامی ایران از این نظر که یهود و نصارا را به هم‌پیمانی و دوستی خود نمی‌گیرد، عمل به فرمان خداوند می‌کند و برای من مستحق قدردانی و ستایش است.

وی افزود: صبر و مقاومت به پیروزی خواهد رسید حتی اگر در ظاهر در جنگ پیروز نشویم از نظر اعتقادی و ایدئولوژی پیروز هستیم. تداوم مقاومت ایران روزی امریکا را ضعیف و تنها می‌کند. کشتن افراد بیگناه در دین اسلام نیست و مساله جهاد هم صرفاً برای حفظ جان و مال توصیه و امر شده است. در عین حال که شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی باعث به بار نشستن جوانه‌های بیشمار در دل توده های مردمی شده است.

نقشه ترور سردار پیش از ترامپ طراحی شده بود

آقای واشار ویدوم نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او در بخشی از سخنان خود گفت: نقشه ترور سردار قاسم از قبل صادر شده بود. اما هیچ کسی جرأت نداشت تا اینکه ترامپ این نقشه را پیاده کرد. سوال اینجاست که چرا ترامپ جرأت و جسارت این کار را پیدا کرد؟ چون ترامپ گمان می‌کرد که برای کشورش منافع دارد و می‌تواند ایران را به مذاکره بکشاند.

عبدالرحمان مقیم استاد دانشکده علوم سیاسی نیز در طی سخنانی، نیاز نخست و امروز جامعه مسلمانان را همدلی و همگرایی دانست و گفت: امروز تنها باید درباره وحدت و همکاری بین مذاهب صحبت کرد.

وی در ادامه تلقی های نادرست مسلمانان از این اقدام تروریستی آمریکا را نتیجه عدم اطلاع از واقعیات نهفته در پس این رویدادها جهان اسلام و مشخصاً خاورمیانه دانست.


10345734
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین پایانی دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲،برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است