فرهنگی‌هنری 13:37 - 30 اردیبهشت 1398
مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نشست هم‌اندیشی حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، از عرصه بین‌الملل به‌عنوان یک ظرفیت مناسب برای معرفی نشر کشور نام برد.

بررسی حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، قادر آشنا در این نشست که 29 اردیبهشت با حضور تشکل‌ها و دست‌اندرکاران نشر در محل سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد گفت: هدف از برگزاری این نشست دریافت نقطه نظرات برای گزینش و حضور مؤثر در نمایشگاه‌های کتاب خارجی و بررسی ظرفیت نهادهای دیگر برای حضور بهتر در عرصه بین‌الملل است.

او در ادامه افزود: باور ما حضور فعال در نمایشگاه‌های خارجی کتاب و به‌خصوص در عرصه بین‌الملل است. هرچند که در حال حاضر حضور ما حداقلی است اما باید در همین حضور حداقلی نیز به‌صورت هدفمند شرکت کنیم.

آشنا با اشاره به شرایط اقتصادی کشور گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه باید حضورمان در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور را سبک و سنگین کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانیم بیشترین بهره را برای صنعت نشر کشورمان رقم بزنیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در ادامه اظهار کرد: برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور باید یکپارچگی ایجاد کنیم. توجه به حوزه تمدنی را که مورد تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز آن را یادآور شدند، در دستور کار خود قرار داده و به آن نگاه ویژه‌ای داریم.

آشنا در بخش پایانی سخنان خود گفت: دسته‌بندی نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور برای حضور و معرفی برنامه‌های حضورمان در این نمایشگاه‌ها باید در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گیرد. اکنون‌ که بستر مناسبی برای حضور ناشران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور ایجادشده، باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

در ادامه این نشست حاضران به تبادل‌نظر و بحث درباره چگونگی حضور موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور پرداختند. آسیب‌شناسی حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور از طریق پژوهش، احصاء وظایف ادبیات کشور در بعد بین‌الملل در بیانیه گام دوم انقلاب، تشکیل کارگروه برای تعیین نقشه راه و چشم‌اندازهای حضور ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، بهره‌مندی از توانایی و ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور، حضور مؤثر رایزنی‌های فرهنگی، استفاده از توانایی ایران‌شناسان، استادان و دانشجویان مقیم خارج از کشور، استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها و مطبوعات کشور مقصد، استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، ایجاد تسهیلات لازم برای حضور ناشران علاقه‌مند در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، تهیه و تدوین بانک اطلاعاتی از ایرانیان مقیم خارج از کشور، توسعه و ترویج آموزش زبان فارسی در خارج از کشور، توجه به حوزه ادبیات و نشر برای معرفی آن در عرصه بین‌الملل همانند سینما، توجه به مذهب و فرهنگ به‌عنوان دو موضوع که با هم در ارتباط هستند و موجب موفقیت در عرصه بین‌الملل می‌شوند، توجه به ادبیات کهن و ادبیات پس از انقلاب اسلامی، حضور در کشورهایی که توجه ویژه به ادبیات و نشر ایران دارند، توجه به ادبیات مقاومت، تمرکز به حضور در کشورهای منطقه به‌خصوص عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، پاکستان و کشورهایی که با ما اهداف فرهنگی مشترک دارند، داشتن برنامه مناسب ناشران برای حضور در عرصه بین‌الملل، حضور مراکز علمی و پژوهشی ایران در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، تعیین استراتژی مناسب و مشخص برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب خارج از کشور، دعوت از ناشران خارجی برای حضور بیشتر در نمایشگاه‌های کتاب تهران و صادرات کتاب با کشورهای منطقه ازجمله پیشنهادهایی بود که در این نشست برای حضور مؤثرتر در نمایشگاه‌های خارجی کتاب مطرح شد.

در این نشست قادر آشنا (مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران)، رضا بصیرت (معاون امور اداری مالی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران)، نیکنام حسینی‌پور (مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب)، غلامرضا نوعی (مدیر بخش بین‌الملل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران)، سیدعباس حسینی نیک (مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی)، نادر قدیانی (رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان)، مصطفی غلامحسین‌زاده (نماینده سازمان سمت)، شکوه‌السادات حسینی (مدیر امور بین‌الملل پژوهشگاه علوم انسانی)، علی‌اصغر محمدخانی (معاون فرهنگی مؤسسه شهر کتاب)، محمود آموزگار (نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، جعفر توزنده‌جانی (دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان)، علی بوذری (رئیس انجمن تصویرگران ایران)، علی ناظری (رئیس هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس)، میثم نیلی (مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی)، مجید جعفری اقدم (مدیر آژانس ادبی و ترجمه پل)، لیلی حائری یزدی (مدیر آژانس ادبی کیا)، فریده خلعتبری (مدیر انتشارات شباویز)، امیر بیگ‌محمدی (مدیر آژانس ادبی تماس)، افشین شحنه‌تبار (مدیر انتشارت شمع و مه)، محمدرسول الماسیه (رئیس مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی)، عبدالحمید قره‌داغی (مدیرعامل انتشارات سوره مهر) و شهریار امینیان (عضو هیئت‌مدیره مجمع ناشران دفاع مقدس) حضور داشتند.

انتهای پیام


10131849
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است