فرهنگی‌هنری 18:02 - 30 مرداد 1397
مدیرعامل سازمان انتقال خون مطرح کرد:
«پس از گذشت سالها فیلم «دایره مینا» با بازی مرحوم عزت الله انتظامی، در نقش خون فروش هنوز هم از تاثیرگذارترین فیلم‌ها در حوزه سلامت شناخته می شود، به طوری که برخی این فیلم را یکی از جرقه های اصلی ایجاد سازمان انتقال خون می‌دانند.»

«دایره مینا» با بازی انتظامی اثرگذارترین فیلم حوزه سلامت است

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، دکتر محمد کیاسالار، دبیر سومین جشنواره فیلم سلامت، در دیداری با دکتر علی اکبر پورفتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون در مورد زمینه‌های همکاری و هم‌افزایی جشنواره فیلم سلامت با این سازمان گفت‌وگو و هم‌فکری کردند.

رییس سازمان انتقال خون گفت: جشنواره فیلم سلامت با ایجاد پیوند بین هنرمند و جامعه پزشکی می تواند نقش موثری در تحرک حوزه سلامت داشته باشد.

در این دیدار کیاسالار به ارائه توضیحاتی در مورد کم و کیف برگزاری جشنواره فیلم سلامت و لزوم همکاری و حضور سازمان ها، نهادهای علمی و دانشگاه ها در این رویداد فرهنگی پرداخت و با اشاره به اقداماتی که در این خصوص صورت گرفته گفت: جشنواره فیلم سلامت در تلاش است به تقویت رابطه هنرمندان با عرصه سلامت همگانی بپردازد و تلاش می کند شکل پرداخت آثار درست و علمی باشد و این ارتباط خوب شکل بگیرد.

در ادامه پورفتح الله با اشاره به حضور در دو دوره گذشته جشنواره فیلم سلامت، گفت: امیدوارم این جشنواره بتواند نقش موثری در تحرک حوزه سلامت داشته باشد.

وی با اشاره به فیلم سینمایی «دایره مینا» به عنوان تاثیرگذارترین اثر در موضوع انتقال خون اظهار کرد: پس از گذشت سالها فیلم «دایره مینا» با بازی مرحوم عزت الله انتظامی، در نقش خون فروش هنوز هم از تاثیرگذارترین فیلم‌ها در حوزه سلامت شناخته میشود، به طوری که برخی این فیلم را یکی از جرقههای اصلی ایجاد سازمان انتقال خون میدانند.

وی افزود: در آن زمان سینما کاربردهای بیشتری داشت، فقط به وجه سرگرمی توجه نمیشد و برخی فیلمها باعث تحول اجتماعی میشدند. از این رو هنرمند باید آگاه باشد چرا که میتواند تاثیر مستقیم در توسعه علم داشته باشد. جشنواره فیلم سلامت می تواند پیوندی بین هنرمند و جامعه پزشکی ایجاد کند. این هوش و استعداد هنرمند است که بداند چه مطلب را چه زمانی مطرح کند. سال 53 زمانی که فیلم «دایره مینا» ساخته شد (و البته می دانیم که پس از سه سال توقیف اکران شد) لزوم تشکیل سازمانی تحت عنوان سازمان انتقال خون حس می شد. مهرجویی این فیلم را بر اساس داستان خرید و فروش خون مطرح میکند و در فیلم افرادی را نشان می دهد که خودشان نیاز به خون دارند ولی به خاطر نیاز مالی خون خود را می فروشند.

پورفتح اله ادامه داد: در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه چالش عمدهای در موضوع اهدای خون وجود دارد. در کشورهای غربی بحث تاسیس مرکز انتقال خون بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت. زمانی که حس همبستگی و تجربه انتقال خون در نجات سربازان را داشتند و این حس باعث شد به سمت اهدای داوطلبانه بروند. آماری که سال گذشته در مورد اهدای خون در ایران اعلام شد 27 واحد به ازای هر هزار نفر است و این رقم دو برابر کشورهای هم سطح ایران است.

وی با بیان اینکه در کشورهای در حال توسعه فرهنگ اهدای خون بدون مدیریت امکان پذیر نیست، یادآور شد: مثلا در دیداری که از کشور مصر داشتیم، تجهیزات انتقال خون به روزی داشتند ولی هیچ اهدا کنندهای نبود در حالی که در بیمارستان های آن کشور افراد زیادی نیاز به خون داشتند. در کشور ما 27 واحد به ازای هر هزار نفر رقم بالایی است در حالی که ما روند سخت گیرانه ای هم در خصوص اهدای خون داریم. این موضوع بسیار قابل توجه است.

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بیماریهای عفونی کنترل شده و در مقابل بیماری های غیرواگیردار در حال گسترش است، یادآوری کرد: امروز بیماریهای قلبی و عروقی در رده اول بیماری های جهان است و در یافته ها نیز مشخص شد خانم ها به دلیل از دست دادن خون کمتر به بیماریهای قلبی و عروقی مبتلا میشوند. لذا با اهدای خون بیماری های قلبی و عروقی نیز کاهش پیدا می کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز به ایجاد نگاه های بهتری در جامعه داریم تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم. در بحث اهدا کننده کمبود داریم و این موضوع متأثر از هزاران پدیده اقتصادی و اجتماعی و... است. در این میان جشنواره فیلم سلامت کمک می کند نویسنده، کارگردان و متخصصان و پزشکان در کنار هم قرار گیرند.

در این دیدار، پور فتح اله اعلام کرد که سازمان انتقال خون در راستای اهمیت بخشی به نقش اجتماعی اهدا کنندگان و اهدای داوطلبانه خون، آمادگی همکاری با جشنواره فیلم سلامت در قالب نشست، گفت و گو و یا بازدید را دارد.

طبق برنامه، در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم سلامت، در بخش فیلمهای کلاسیک سلامت، فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی با حضور رئیس سازمان انتقال خون مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

 سومین جشنواره فیلم سلامت با هدف نمایش آثار منتخب سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی، با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار «سلامت برای همه؛ اجتماعی شدن سلامت» از 1 تا 5 شهریور 97 به دبیری دکتر محمد کیاسالار در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام 


9882155
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نشست هم‌اندیشی شبکه آموزش سیما و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در جهت تولید برنامه‌های آموزشی مهارت محور برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله علی اکبر رشاد موضوع فلسطین را یک مسئله جهانی دانست و گفت: رژیم صهیونیستی افراد بی‌گناه را می‌کشد و جنایت می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است