اجتماعی 19:08 - 25 بهمن 1398

تاکید شورا بر توجه به ابعاد اجتماعی روز بازار پروانه

‌به گزارش خبرنگار مهر، پس از آنکه هفته گذشته بساط گستران پارکینگ پروانه از خبر تعطیلی این پارکینگ به دلیل ایمن سازی شوکه شدند و اعتراض به این تصمیم ناگهانی و بلاتکلیفی ۱۵۰۰ غرفه داری که سالهاست هر جمعه در این پارکینگ بساط می‌کنند علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران به همراه الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از این مکان بازدید کردند و پای درد و دل غرفه داران قدیمی این روز بازار نشستند.

بساط گسترانی که برخی از سال ۷۵ به طبقه اول پارکینگ پروانه آمدند و کل هفته را در بازارهای مختلف می‌چرخند تا خود را مهیای روز جمعه کنند. اندکی از قفل شدن درهای پارکینگ پروانه نگذشته که جمعیت زیادی در طبقات جمع می‌شوند. حتی مکثی کوتاه تردد را برای مشتریان دشوار می‌کند. روی دیوار پارکینگ بزرگ هشدار داده شده مراجعه کنندگان مراقب تلفن همراه و کیف‌های خود باشند. در طبقه اول بجز بساط عتیقه و آنتیک فروشی، یک غرفه غذا فروشی هم هست.

یکی از بساط‌ها گستران که مربوط به ققل های قدیمی است می‌گوید بیش از ۱۲ سال است که در این پارکینگ فعالیت می‌کند و مشتریان خاص خود را دارد؛ از مشتریان خارجی تا ایرانی.

یکی دیگر از غرفه داران این پارکینگ می‌گوید از سال ۷۵ در همین مکانی که نشسته بساط دارد و آئینه ای عتیقه مربوط به دوره ناصرالدین شاه را می‌دهد دست یکی از مشتریان و می‌گوید یک هفته تمام بدنبال جمع کردن این اجناس هستیم تا روز جمعه آنها را بفروشیم.

نیروی انتظامی که همراه جماعت بازدید کننده است می‌گوید همه بساط گستران شناسنامه دارند و نیروی انتظامی می‌داند چه کسانی در این محدوده بساط گستری کرده اند.

طبقه اول مربوط به عتیقه فروش‌ها است، طبقه دوم فروشندگان لباس صنایع دستی و طبقه سوم و نیم طبقه چهارم هم لباس می‌فروشند.

در طبقه دوم در اتاقکی معاون خدمات شهری منطقه ۱۲ به همراه یوسف امانی بهره بردار پارکینگ پروانه به همراه علی اعطا و الهام فخاری و خبرنگاران در یک اتاقک کوچک جمع می‌شوند تا روایت تعطیلی این پارکینگ را بشنوند.

امانی می‌گوید در مزایده دو ساله بهره برداری این پارکینگ برنده شده و قراردادش ۲۲ بهمن ماه به اتمام می‌رسد اما شهرداری توافق کرده یک ماه یعنی تا پایان اسفندماه این قرارداد را تمدید کند. او برای بهره برداری این دو سال ۶ میلیارد تومان به شهرداری پرداخته. اجاره ماهانه سال اول ۱۷۶ میلیون و اجاره سال دوم ۳۲۶ میلیون بوده است.

هزار و ۱۰۰ غرفه دار در این پارکینگ در روز جمعه بساط می‌کنند. پارکینگ از ۸ شب روز پنجشنبه تحویل بساط گستران می‌شود تا روز جمعه که غرفه‌های خود را آماده کنند. ساعت ۸ صبح درها برای مراجعه کنندگان باز می‌شود و به گفته امانی ۲۰ هزار نفر جمعه‌ها از پارکینگ پروانه خرید می‌کنند.

او معضلات پارکینگ را نداشتن سیستم اطفا حریق می‌داند و اینکه در طی ۱۷- ۱۸ سالی که این پارکینگ در حال خدمات رسانی است هیچ وقت تعمیری روی آن انجام نشده است. به گفته وی هر طبقه ۴ آتش نشان مستقر دارد و ۱۵ نیروی پلیس که دو نفر از آنها از اداره آگاهی و ۱۳ نفر نیروی انتظامی هستند.

به گفته امامی سرقت در پارکینگ پروانه آمار بالایی داشته بویژه موبایل قاپی که یک باند ۱۱ نفره نیز در این رابطه دستگیر شده اند و حضور فشرده خریداران محیط را مناسب سرقت می‌کند اما پس از استقرار نیروی انتظامی، این موارد کاهش داشته است.

یکی دیگر از نیازهایی که مطرح می‌شود کمبود سرویس بهداشتی است که البته مکانی نیز برای افزایش سرویس‌های بهداشتی وجود ندارد و در مجموع کل پارکینگ پروانه ۹ سرویس بهداشتی دارد.

او با بیان اینکه حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ بساط گستر ثابت در پارکینگ پروانه فعالیت می‌کنند، گفت: تعدادی نیز از طریق سایت امکان ثبت نام دارند که اگر جا باشد به طور متغیر اجازه فعالیت دارند.

۱۷۰ تا ۲۰۰ جای رایگان نیز برای بساط گستری ارائه می‌شود که این افراد بیشتر از سوی بهزیستی معرفی می‌شوند.

امامی می‌گوید قیمت هر غرفه ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان است فروش روز جمعه که بساط گستران بسیار خوب است و از سراسر دنیا این پارکینگ مشتری دارد. برخی غرفه‌های طبقه اول مشتریان قدیمی و ثابت خود را دارند.

در ادامه محمدرضا ندرلو معاون خدمات شهری منطقه ۱۲ می‌گوید: پارکینگ پروانه را و پاساژ بام لند مقایسه می‌کند و می‌گوید این پاساژ با هزینه بالای احداث و داشتن دریاچه ماکسیمم ۱۰۰ هزار نفر از آن بازدید می‌کنند اما گاهی جمعیت پارکینگ پروانه که هیچ هزینه‌ای هم برای آن نشده و فضای بسیار محدود دارد به ۴۰ هزار نفر می‌رسد که این به دلیل قدمت این مکان است.

برخی از کاسبان برای آنکه اعلام کنند چه زمانی فعالیت دارند نیاز به فراخوان ندارند و کانال‌های پرمخاطبی برای اطلاعیه‌های خود ایجاد کرده اند و کافی است در آن کانال‌ها اعلام کنند بازارچه دایر است. دیگر نیاز نیست در منطقه به صورت بنر اطلاع رسانی کنیم.

او عتیقه فروشان را بساط گستران قدیمی و ثابت این بازار دانست و گفت: امکان عرضه جنس تقلبی در این بازار کم است زیرا دست این افراد دست فروش نیستند که نشود هفته آینده آنها را پیدا کرد. اینها از سال ۷۵ در پارکینگ پروانه بساط دارند. قبل از آن نیز در خیابان ناصرخسرو فعالیت می‌کردند و کسب و کار داشتند.

وی ادامه می‌دهد: پارکینگ پروانه در روزهای غیر از جمعه مخاطبی ندارد و نهایت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر روزانه از پارکیگ استفاده کنند و به خاطر قرار گرفتن در محدوده طرح ترافیک و امکان پارک در حاشیه خیابان در ایام هفته استقبال از این پارکینگ نمی‌شود.

وی می‌گوید: به دلیل مراجعه کنندگان بالا امروز که ۱۵-۱۶ نفر همزمان در مسیر حرکت می‌کردند باعث ازدحام در راه پله‌ها شدند و شما گمان کنید اگر خدایی ناکرده اتفاقی در راهروهای این پارکینگ بیافتد آیا امکان خروج سریع مراجعه کنندگان را داریم؟

ندرلو به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: در خصوص ایمنی پلاسکو نیز هشدارهای لازم داده شده بود اما به آن بی توجهی شد و دیدیم در یک حادثه ناگهانی چه اتفاق تلخی رقم خورد.

او با توافق بنیاد مستضعفان و شهرداری تهران در خصوص ایمن سازی پارکینگ پروانه اشاره کرد و ادامه داد: تجهیز پارکینگ به سیستم اطفا حریق، ایزوگام کردن سقف و مقاوم سازی و ایمن سازی پارکینگ و تعمیر آسانسورها (در حال حاضر ۴ آسانسور در پارکینگ وجود دارد که ۳ تا آسانسور آن خراب است). تجهیز طبقات به کپسول خشک و … اقداماتی است که باید در این مدت صورت انجام شود.

وی از پیشنهاد شهرداری منطقه در خصوص واگذاری قطعه زمین بزرگی حدود ۱۲ هزار متر خبر می‌دهد که همزمان با فعالیت روز جمعه پارکینگ پروانه امکان استفاده بساط گستران این پارکینگ را در روز پنجشنبه فراهم کند تا به تدریج مشتریان پارکینگ پروانه کم کم به آن مکان منتقل شوند.

وی می‌گوید تلاش می‌کنیم در آن زمین سازه‌های نسبتاً دائمی ایجاد کنیم و امکان اینکه در طول روزهای هفته نیز امکان استفاده از این بازار باشد فراهم شود و پس از آن پارکینگ را برای تعمیرات کامل تحویل بنیاد دهیم.

او می‌گوید: طراحی‌های لازم نیز برای استفاده از این زمین انجام شده است.

الهام فخاری رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به سخنان این مدیر شهرداری می‌گوید: روزبازارها تنها در یک روز ایجاد می‌شوند و همان یک روز نیز مشتریان خود را دارند. به ویژه پارکینگ پروانه که ۲۰ و چند سال است که در حال فعالیت است و طی این سال‌ها رشد خوبی داشته و اینکه این بازار را جابجا کنیم نیاز به بررسی و گفتگو با افرادی دارد که در این بازار فعالیت می‌کنند بویژه اینکه این بازار حتی مشتریان بین المللی هم دارد. در این سال‌ها مشتریان خاص خود را در این مکان پیدا کرده است. طبیعی است که در برابر پیشنهاد مکانی تازه مقاوت ذهنی وجود داشته باشد زیرا پروتکل نانوشته ای که سال‌ها بر اساس آن فعالیت کرده اند را بر هم می‌زنند.

او خطاب به این مدیر شهری گفت: تعمیرات آسانسور، ایزوگام و ایجاد دسترسی‌های خروج چقدر زمان می‌برد، این موضوع باید مشخص شود.

علی اعطا نیز این سوال مطرح کرد که این سازه برای پارکینگ مقاوم سازی خواهد شد یا برای استفاده بساط گستران، چون نوع ایمن سازی این دو با هم متفاوت است که در ابتدا معاون خدمات شهری منطقه ۱۲ گفت: در صورتی که پارکینگ پس از مقاوم سازی تاییدیه آتش نشانی را برای ادامه فعالیت‌ها گرفت امکان آماده سازی فضا برای حضور دوباره دستفروشان وجود دارد.

الهام فخاری نیز پس از سخنان وی گفت: باید دید برای تاییدیه آتش نشانی چه برنامه عملیاتی لازم است و بر اساس آن عملیات ایمن سازی را آغاز کرده و به گونه‌ای ایمن سازی شود که تاییدیه آتش نشانی را کسب کند و همچنین تاریخ پایان آن نیز مشخص باشد و به آینده‌ای دور موکول نشود.

علی اعطا در ادامه این جلسه گفت: پارکینگ پروانه مشکلات جدی در حوزه ایمنی دارد اما نباید مسائل اجتماعی و افرادی که در این پارکینگ شاغل هستند و هویت اقتصادی – اجتماعی که این پارکینگ دارد را نادیده گرفت. در کنار آن باید امنیت مردم نیز در اولویت باشد. اگر امنیت را فراموش کنیم ممکن است در حادثه‌ای جان و مال کسبه و مراجعه کنندگان در معرض خطر قرار گیرد. خاطرمان نرود که در خصوص پلاسکو نیز بارها آتش نشانی اخطارهایی داده بود اما به خاطر همین ملاحظات اقتصادی، ایمن سازی نادیده گرفته شده بود. ما باید راهکاری چندجانبه برای این موضوع پیدا کنیم.

اعطا اضافه کرد: اولویت، ایمن سازی بدون تعطیلی که پارکینگ پروانه است و باید بررسی شود آیا می‌توان بدون تعطیلی به موازات ایمن سازی، جمعه بازارها را برگزار کرد و در طول هفته فعالیت ایمن سازی را انجام داد؟

او تاکید کرد: اینکه ما به صورت ناگهانی و درست شب عید بخواهیم این بازار را منتقل کنیم مناسب نباشد. همچنین باید بر جنبه‌های اجتماعی این تصمیم توجه شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا حضور طولانی مدت بساط گستران برای آنها حق مکتسبه ایجاد کرده، گفت: چنین حقی از لحاظ حقوقی ایجاد نشده اما ما باید به ابعاد اجتماعی و خاطره جمعی که پارکینگ پروانه دارد توجه کنیم. بجز کسبه، علاقه مندان زیادی سالهاست به این بازار مراجعه می‌کنند. وقتی خبر تعطیلی پارکینگ پروانه شنیده شد اعضای شورا نیز در خصوص آن پرس و جو کرده و موضوع را پیگیری کردند. مشتریان قدیمی این پارکینگ به این فضا حس تعلق دارند وما باید از این فضاهایی در تهران حفاظت کنیم و نگذاریم به راحتی به این خاطرات خدشه وارد شود. بنابراین بعد اجتماعی موضوع مهم است.

نماینده شهرداری در این جلسه نیز اعلام کرد: ازحضور بساط گستران در پارکینگ پروانه استقبال می‌کند و حضور آنها باعث شده جمعیت در روزهای تعطیل به این منطقه بیایند اما دغدغه ایمنی مردم نیز نباید فراموش شود.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که امکان اینکه بجای این مکان، مکان دیگری به عنوان پارکینگ ساختمان پلاسکو تعیین شود، گفت: باید در شعاع ۲۵۰ متری این پارکینگ تأمین می‌شد که تنها نقطه همین پارکینگ است. در این مدت باید سازه توسط پیمانکار که بنیاد مستضعفان است مقاوم سازی شود.

در میانه جلسه یکی از غرفه داران قدیمی با بیان اینکه بسیاری از غرفه داران این بازارچه سرپرست خانواده، دانشجو و زنان تنها هستند، گفت: من به عنوان یکی از غرفه داران از همین غرفه داری دو فرزندم راتا مرحله فوق لیسانس پشتیبانی مالی کرده ام. از هر غرفه این بازارچه چندین نفر درآمد کسب می‌کنند. از پیک موتوری که اجناس را جابجا می‌کنند تا بازاری که برای ما تأمین جنس می‌کند تا خود ما که تولید کننده هستیم. من هزینه‌های بیماری همسرم را می‌دهم. نمی گویم نیازمند هستیم زیرا حضور در این بازار و کسب درآمد باعث شده ماه روی پای خودمان بایستیم. خدا را شاکریم اما اگر این بازار نباشد ما چگونه کسب درآمد کنیم. دولت بدون آنکه ریالی پرداخت کند. ما در اینجا ۱۵۰۰ شغل ایجاد کرده ایم و در حالی کارآفرینی هستیم. باید از این روند تقدیر و تشکر هم بشود اما ناگهان هفته پیش ما را شوکه کردند که باید به مکان دیگری برویم.

وی ادامه داد: ما بدبخت نیستیم، تولید کننده ایم، سال‌ها در این بازار زندگی کرده ایم، چرخ زندگی مان را چرخانده ایم. تنها درخواستمان، باقی ماندن بازارچه پروانه است.

یکی از خبرنگاران از اعضای شورا درخواست کرد که کسبه را از ناایمن بودن بازارچه آگاه کنند و شاید آنان نمی‌دانند که چه خطراتی متوجه آنهاست که الهام فخاری توضیح داد: این نوع نگاه که دیگران نمی‌فهمند باید اصلاح شود. این آدم‌ها در این مکان کار و زندگی می‌کنند و از همه ما نسبت به محدودیت‌ها، مسائل ومشکلات آن آگاه ترند و مسئله ناایمن بودن را بهتر از ما می‌دانند اما در این شرایط سخت نگران کسب و کارشان هم هستند. کاری که اگر نباشد ممکن است وضعیت زندگی شأن را دشوار کند. این مخالفت نه از روی ناآگاهی بلکه به دلیل مسائل دیگر است. هزار و ۵۰۰ خانواده در این مکان زندگی خود را می‌گذرانند.

وی گفت: اینکه شهرداری رغبت دارد پارکینگ پروانه کند و اینکه تعهد بدهد این فعالیت‌ها ادامه داشته باشد متفاوت است. معترضان نگران بازار کار خود هستند. ما نمی‌توانیم تنها به دلیل عدم بدهی، همه آنها را اقنا کنیم که از بازارچه بروند. باید در کنار ایمن سازی، شرایط غرفه داران را نیز در نظر گرفت.

یکی دیگر از غرفه داران نیز با بیان اینکه ما هفته گذشته پس از شنیدن خبر تعطیلی پارکینگ پروانه شوک شدید را تحمیل کردیم گفت: برخی از این غرفه داران تنها سرمایه اشان ۱۵۰ هزار تومان است. در میان غرفه داران از دانشجو داریم تا زن سرپرست خانواده، تا معتاد. اما مهم آن است که ما در این بازارچه توانسته ایم با اقتدار زندگی خود را بچرخانیم و ما دست فروش نیستیم. بیشتر ما تولید کننده هستیم اما به ما گفته شده تا آخر فروردین اجازه فعالیت داریم. از همین حالا ما نگران به پایان رسیدن این مهلت هستیم. چرا باید آرامش سال جدید ما بر هم زده شود. این بازار از سراسر دنیا مشتری دارد. من از مشتریانم زبان انگلیسی و فرانسه یاد گرفته ام. بازارچه پروانه یک بازارچه جهانی است که مشتریانش به آن اعتماد دارند. ما همه کارآفرین هستیم، منتی بر کسی نداریم اما اگر این بازار جمع شود پول زنِ سرپرست خانواده‌ای که هزینه داروی بچه اش را می‌دهد چه می‌شود؟ نگذارید این بازارچه خدایی ناکرده بسته شود، جای دیگر جواب نمی‌دهد. روز پنجشنبه یا روزهای دیگر ما نمی‌توانیم فعالیت کنیم. بسیار از این غرفه داران بچه‌های شهرستان هستند که از اصفهان، شیراز، گنبد و بوشهر و … سفر می‌کنند تا با فروش روز جمعه خود زندگی شأن را بسازند. ما با ایمن سازی مشکلی نداریم اما به گونه‌ای انجام شود که ما بیکار نشویم. ما شهرداری را می‌شناسیم. پیمانکاران می آیند و می‌روند.

او ادامه داد: در چین ۱۰ روزه بیمارستان هزار تختخوابی ساخته اند حالا نمی‌شود تا پایان فروردین مقاوم سازی ۴ طبقه پارکینگ را انجام داد؟ به ما قول دهید که پارکینگ پروانه تعطیل نشود و ما سال جدید را بدون دغدغه آغاز کنیم.

یکی دیگر از غرفه داران قدیمی گفت: من یک زن سرپرست خانواده هستم. مردها اگر از اینجا بروند می‌توانند گوشه خیابان بساط کنند یا در تاکسی‌های اینترنتی کار کنند. من کجا بروم؟ اجاره خانه من را چه کسی پرداخت می‌کند. من یک زن تنها با یک فرزند کجا نان خود را تأمین کنم.

یکی دیگر از این غرفه‌ها مربوط به چند دختر دانشجو است که هزینه شهریه دانشگاه شأن را تأمین می‌کنند. این جوانان کجا فضای امن را دارند که بتوانند کسب درآمد کنند. فضای پارکینگ پروانه تبدیل به فضای امنی شده که جوانان نیز می‌توانند در آن به راحتی فعالیت کنند.

از یکی از کسبه قدیم می پرسم تاکنون چند حادثه آتش سوزی در این محل رخ داده که او می‌گوید در این چند سال به خاطر نمی‌آورد که آتش سوزی رخ داده باشد. به گفته او هر هفته یکی، دو مورد سرقت رخ می‌دهد.

در پایان این بازدید اعضای شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ گفتند.

علی اعطا با اشاره به سابقه فعالیت جمعه بازار پروانه، گفت: جمعه بازار پروانه بیش از دو دهه در حال فعالیت است که در این بازه زمانی به هویتی دست یافته که مردم آن را به بازار صنایع دستی و عتیقه می‌شناسند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: چندی است شهرداری تهران درگیر تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکوست و به دلیل آنکه پارکینگ پروانه در شعاع ۲۵۰ متری ساختمان پلاسکو است، مورد توجه جهت تأمین پارکینگ ساختمان پلاسکو قرار گرفته است و قرار است مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی آن انجام شود.

اعطا با تأکید بر این نکته که ایمنی مهم است، گفت: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی پارکینگ پروانه باید زودتر مورد توجه مدیریت شهری قرار می‌گرفت زیرا پس از تجربه ساختمان پلاسکو، شعار کمیته پلاسکو این بود که پلاسکو را فراموش نکنیم.

او ادامه داد: میزان حضور شهروندان در جمعه بازار پارکینگ پروانه، جمعه‌ها بالغ به ۲۰ هزار نفر می‌شود که این امر ایمن‌سازی آن را بیش از پیش مهم می‌کند اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که باید تصمیمی درست در این زمینه گرفته شود تا در این شرایط اقتصادی به گونه‌ای عمل نشود که ارتزاق هزار خانوار مشغول به فعالیت در پارکینگ پروانه با خطر مواجه شود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که پارکینگ پروانه دارای ۳ بعد است، گفت: بعد ایمنی، اقتصاد و هویت از ویژگی‌های مهم این پارکینگ است و باید بدانیم هویت این پارکینگ متعلق به شهر است و هر تصمیم مدیریت شهری باید در مسیر حفظ این ۳ بعد باشد.

در ادامه رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اعتماد غرفه‌داران پارکینگ پروانه به شهرداری تهران قابل توجه است و شهرداری باید در مسیر اعتماد غرفه‌داران حرکت کند.

وی با اشاره به این نکته که باید در مدیریت شهری تصمیم‌گیری‌ها بر اساس پیش‌بینی همه جوانب کار باشد، گفت: باید با نگاه عقلانی و با توجه به عواطف مردم، باید درباره وضعیت پارکینگ پروانه تصمیم‌گیری کرد و باید دانست که فضای زندگی مردم تفکیک‌پذیر نیست و موضوعات و تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت شهری باید بیشتر به سمت تعامل‌های اجتماعی و فرهنگی باشد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران تأکید کرد: اگر قرار است محیط کسبی دچار تغییر شود، مردم نسبت به آن در هر حوزه واکنش نشان می‌دهند و باید تأکید کرد که هویت شهری پارکینگ پروانه مهم است و این موضوع به مردم ربط دارد.

فخاری تصریح کرد: تصمیم‌گیری مدیریت شهری به شکل ۳، ۲ و۱ نیست و فرق مدیریت شهری بر تصمیم‌گیری‌ها باید این باشد که به مسیر جایگزین برسد و هویت‌ها و ملاحظات و تصمیم‌گیری‌ها را مورد توجه قرار بدهد.

او با اشاره به ایمن‌سازی پارکینگ پروانه، گفت: باید به گونه‌ای تصمیم گرفت که در کنار حفظ مسائل روانی و روحی کسبه پارکینگ پروانه، ایمنی آن نیز رعایت شود و متأسفانه نباید برای تأمین نظر یک نهاد دیگر جهت تأمین پاساژ پلاسکو به شکل بخشی نگری به پاساژ پروانه نگاه کرد.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به این نکته که غرفه‌داران پارکینگ پروانه به شهرداری تهران اعتماد دارند، گفت: شهرداری تهران نیز باید در مسیر اعتماد مردم حرکت کند و تنها به فکر تهاتر و تعامل نباشد زیرا هویت اجتماعی جمعه بازار پروانه نباید به شکل چند وجهی مورد توجه قرار بگیرد.


10393589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام مجدد و ویرایش اطلاعات متقاضیان اولین آزمون استخدامی افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های اجرایی تا دوم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ امکان‌پذیر است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از تداوم طرح پاکسازی، جمع آوری و ساماندهی معتادین متجاهر و زباله گرد‌ها خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امدادونجات گفت: امدادگران جمعیت هلال‌احمر در سیل و آبگرفتگی ۲ روز گذشته در ۸ استان جنوبی کشور، به ۵۳۰۰ نفر امدادرسانی کردند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» به گفته معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد، هر ایرانی می‌تواند با واریز ماهیانه حداقل ۳۰ هزار تومان از ایتام و محسنین حمایت کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده کشور را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده کشور را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جوان که برای ۵۰ میلیارد تومان تتر از سوی ۳ نفر ربوده شده بود با اقدام به موقع پلیس آزاد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با حکم شهردار تهران امیر شهرابی فراهانی به‌عنوان سرپرست جدید شهرداری منطقه ۱۴ منصوب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس قوه قضاییه گفت: مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» استاندار تهران با تاکید بر آگاه سازی آحاد جامعه و جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان، گفت: دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است