اقتصادی 16:57 - 10 اسفند 1399
با وجود آنکه کشورهای اروپایی در سه سال گذشته از تلاش برای اجرای برجام می‌گفتند اما آمارهای رسمی می‌گوید که تجارت مشترک دو طرف در این سال‌ها به شدت کاهش یافته است.

تحریم‌ها چه بر سر صادرات ایران به اروپا آورد؟

به گزارش ایسنا، اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی روند تجارت مشترک ایران و اروپا در طول ۱۰ سال گذشته پرداخته و براوردها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر میزان تجارت مشترک میان دو طرف به شدت کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای رسمی، در سال ۲۰۱۱ میزات تجارت مشترک ایران و اروپا، ۲۷ میلیارد یورو بوده که از این عدد حدود ۱۷ میلیارد یورو مربوط به صادرات ایران و حدود ۱۰ میلیارد یورو نیز به واردات از کشورهای اروپایی اختصاص داشته است. به این ترتیب تراز تجاری ایران با اروپا مثبت هفت میلیارد یورو بوده است.

از سال ۲۰۱۲ اما این آمار کاهشی شده و در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. میزان کل تجارت میان دو طرف در سال ۲۰۱۲ به حدود ۱۳ میلیارد یورو رسیده و پس از آن در کاهشی جدی در سال ۲۰۱۳ به عدد شش میلیارد یورو رسیده است.

در سال‌های بعد این عدد بار دیگر رشد کرده و پیش بازگشت تحریم‌های آمریکا، در سال ۲۰۱۷ بار دیگر از مرز ۲۰ میلیارد یورو گذشته است. با این وجود در دو سال گذشته این عدد به شدت کاهش یافته و در سال ۲۰۲۰ که البته شیوع کرونا را نیز بر داشته به عدد بسیار پایین ۴.۴ میلیارد یورو رسیده است.

پس از سال ۲۰۱۱، تراز تجاری ایران با اروپا هرگز مثبت نشده و تنها در سال ۲۰۱۷، به عدد صفر نزدیک شده است. در سال ۲۰۲۰ نیز تراز تجاری منفی سه میلیارد یورو بوده است.

در حوزه صادرات، بالاترین عدد پس از ۲۰۱۱ به سال ۲۰۱۷ باز می‌گردد که در آن ایران حدودا ۱۰ میلیارد یورو به اروپا صادارت داشته است. این عدد در سال گذشته میلادی حتی به یک میلیارد یورو نیز نرسیده است.

در حوزه واردات نیز با حدود ۱۰.۵ میلیارد یورو سال ۲۰۱۷ رکورددار بوده و در سال ۲۰۲۰، میزان کل واردات از اروپا به کمتر از چهار میلیارد یورو رسیده است.

در طول یک دهه گذشته میان مقاصد صادراتی ایران در اروپا نیز تغییرات جدی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۱، ایتالیا، اسپانیا، یونان، فرانسه و هلند اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند اما در سال ۲۰۲۰ به ترتیب آلمان، هلند، ایتالیا و اسپانیا اصلی‌ترین واردکنندگان کالا از ایران بوده‌اند.

در حوزه واردات اما تغییرات کمتر بوده است. در سال ۲۰۱۱، ایران بیشترین واردات خود را به ترتیب از آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئد داشته و پس از ۱۰ سال همچنان آلمان و ایتالیا بیشترین صادرات را به ایران داشته‌اند و تنها هلند، جایگاه سوم را از فرانسه گرفته است.

انتهای پیام


10971071
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: امسال عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در ۴ میلیون هکتار باید اجرا شود که نیازمند ۳ تا ۳.۵ همت اعتبار است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های چهارم تا نهم در سراسر کشور واریز شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه ۱۱ تا ۲۷ هزار تومان بوده و عرضه بالاتر از ۳۰ هزار تومان گرانفروشی است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز مبادله ارز و طلای ایران زمان بعدی جلسه حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله را اعلام کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پروازهای دبی و شارجه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که از روز گذشته لغو شده بود، برقرار شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید این صنعت در سال ۱۴۰۲ از مرز ۹۵ میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت تا پایان سال بیش از ۱۰۰ میلیون تن خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اقتصادی گفت: با کلید خوردن طرح کهربا یعنی استفاده از موبایل برای پرداخت‌ها به جای کارت بانکی امنیت پرداخت‌ها ارتقاء پیدا می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۸ هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته کاری که گذشت دو روز شاهد خروج نقدینگی بودند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است