سیاسی 05:01 - 28 تیر 1394
در گزارش باشگاه خبرنگاران بخوانید
وضعیت دوشغله‌ها بارها از جانب سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت مورد بررسی قرار گرفته و وعده‌هایی مبنی بر برخورد با متخلفان داده شده ولی این وعده ها در بیشتر موارد به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، پدیده غیر قانونی چند شغلی به یکی از مشکلات و معضلات پیچیده در سیستم اداری کشور تبدیل شده و در دو دهه اخیر بحث‌های جدی را به خود اختصاص داده است.


 هرچند این موضوع در (اصل 141) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است، ولی در سال 1373 با عنایت به گستردگی این موضوع، قانون ممنوعیت تصدی در بیش از یک شغل به تصویب مجلس رسید، اما این در حالیست که در ادوار مختلف این امر دستخوش دیدگاه‌های سیاسی و جناحی شده است. 


با توجه به اینکه یکی از اصلی‌ترین معضلات اقتصادی جامعه امروز ما  "پدیده بیکاری " با پیامدهای اجتماعی گسترده در جوامع کنونی است، و زندگی خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین توجه به پدیده "چند شغله" در اولویت قرار می‌گیرد.




گام قاطع کدام نهاد مانع رشد چندشغله‌ها خواهد شد؟


"چند شغله‌ها" اصطلاحی است که در سالیان اخیر جای ثابتی در ادبیات سیاسی کشور پیدا کرده است، این اصطلاح با مدیرانی پیوند خورده که به دلیل  تخصص زیاد، تبحر در ساماندهی امور مختلف همزمان در چندین پست کلیدی انجام وظیفه می‌کنند، از چندشغله‌های معروف سال‌های اخیر می‌توان از اسفندیار رحیم مشایی که گفته می‌شد 18 پست دولتی همزمان دارد ، حمید بقایی بازداشت شده امروز، غلامحسین الهام در دولت دهم ، اکبر ترکان و محمد باقر نوبخت در دولت یازدهم نام برد.


افرادی که همواره انتقادات جدی به آنها وارد بوده که چرا با وجود این همه بیکاری و نیروی متخصص بیکار آنها باید در چند سمت مشغول به کار باشند، بخش دیگری از این چند شغله‌ها اما افراد عادی جامعه هستند که برای گذران زندگی  و امرار معاش ناچارند در یک روز کاری چند شغل متفاوت را  دنبال کنند تا  بتوانند در تقابل با تورم جامعه، درآمد خود را افزایش دهند و برای گذران زندگی شرمنده خانواده خود نباشند.


با توجه به اینکه میزان درآمدها کفاف هزینه‌های بالای زندگی را نمی‌دهد، هزینه تمام شـده زندگی طی یکی دو دهه به شدت افزایش یافته و افراد مجبورند دست و پای بیشتری برای تامین مخارج زندگی خود بزنند، .با این اوصاف، درصدی از افراد پس از پایان ساعت کـاری روزانه به منـازل نرفته و بلافاصله به سـمـت انجام شغل دوم حرکت کردند


حـالا ایـن وضعیت نه تنها بهتر نشده بلـکـه افـراد به سمت چند شغلگی حرکت کرده‌اند و دیگر برخی دو شغله بودن را هم تامین کننده مخارج زندگی خود نمی‌دانند، بر اساس آخرین پیمایش میدانی صورت گرفته در کشور از مجموع 21 میلیون نفر شاغل کشـور در سـال 92، بیـش از 400 هزار نفر از شـاغـلان گفته‌اند که بیش از یک شغل داشته‌اند که 15 درصد آنان، شغل اصلی‌شان مزد و حقوق‌بگیر بخش عمومی و 19/4 درصد مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی بوده و 65/6 درصد در سایر بخش‌ها (کـارکن مستقـل، کـارفرما و کارکن فامیلـی بـدون مزد) مشغول فعالیت بوده‌اند.




نکته قابل تـوجه آنکه بیشتریـن درصد چند شغله‌ها در گـروه کارکنان مستقل قرار دارند، به عبارت دیگر، افراد چند شغله معمولا دارای فعالیت در بازارهای کار غیررسمی هستند و یا شغلی در بازار کـار رسمی و شغلی در بـازار غیـررسمی دارند، به این ترتیب در سال‌های اخیر همواره بیش از 40 درصد از شاغلان ایرانی افرادی بوده‌اند که بیش از 49 ساعت در هفته کار می‌کرده‌اند و بر این اساس چندشغله محسوب می‌شوند.


شمار چندشغله‌ها در ماه‌های پایانی دولت دهم و چند ماه آغاز دولت یازدهم سیر صعودی بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است و همه این‌ها بر  به شرایط اقتصادی بد در کشور که سرپرستان خانوار را مجبور می کند به جای در کنار خانواده بودن  اکثر روز را مشغول به کار باشند اما باز هم دخلشان به خرجشان نرسد.!


این امر درحالی است که در جامعه امروز بسیاری از افراد و فارغ التحصیلان متقاضی شغل با مشقت‌های بسیاری برای دستیابی به کار روبه رو هستند، اما بعضی از معضلات که یکی از آن‌ها چند شغله بودن برخی افراد است، به گسترش مشکل بیکاری در جامعه دامن می‌زند، در این شرایط تعدادی از نخبگان با وجود برخورداری از توانایی و تخصص لازم، میدانی برای بروز توانایی‌های خود پیدا نمی‌کنند.


 هرچند مشـکـلات اقتصادی و تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی، پاییـن بودن دستمـزد در شغل اول و یا نگـرانی از به خطر افتادن امنیـت شغلی مهم‌ترین دلیل و توجیهی است که افـراد ناچارند به شغـل دوم روی آورند،، اما نباید از یاد برد که پدیده 2 شغله بودن افراد، شانس اشتغال به کار دیگران را کاهش می‌دهد، در حالی که هر سال تعداد زیادی از فارغ التحصیلان و جوانان به جمع بیکاران جامعه اضافه می‌شوند، نیاز است دولت به عنوان متولی اصلی ایجاد زمینه اشتغال افراد برای جلوگیری از گسترش پدیده چند شغله  بودن افراد خاص اقدام کند.


در واقع  تمرکز برای کاستن میزان دوشغله ها که حالت پیشگیری از تبعات این پدیده و احتمال فساد در سازمان‌ها، قوا و نهادهای مختلف را دارد بر روی بخش دولتی است و برای ممنوعیت آن در بخش خصوصی محدودیتی در نظر گرفته نشده است ، این عدم تعیین محدودیت در بخش خصوصی به دلایل متعددی قابل دفاع است و مدافعان آن در بین کارشناسان بیشتر از مخالفان آن است، چرا که آن‌ها استنباط می‌کنند نیروهای نخبه می توانند به دلیل توانایی خود در شرکت های متعدد فعالیت کنند و تخصص خود را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند و از طرف دیگر این پدیده به قولی می‌تواند به حفظ اسرار شرکت و ایجاد انگیزه در نیروهای جوان برای متخصص شدن در حرفه یا پیشه خود کمک قابل توجهی کند.




گام قاطع کدام نهاد مانع رشد چندشغله‌ها خواهد شد؟


وضعیت دوشغله‌ها بارها از جانب سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دولت مورد بررسی قرار گرفته و وعده‌هایی مبنی بر برخورد با متخلفان داده شده  ولی این وعده ها در بیشتر موارد به سرانجام نرسیده است، در این میان برخی حل نشدن موضوع دوشغله ها را به ابهام در قانون مرتبط می دانند و علاوه بر آن اجرایی نشدن آن توسط نهادهای مختلف را عامل دیگری می‌دانند که دست دوشغله ها را برای ادامه فعالیت باز می گذارد.


در این راستا یکی از نمایندگان مجلس تک شغله بودن مسئولان را از دیگر راهکارهای کاهش فشار اقتصادی دانست و گفت: در خیلی از موارد چند شغله بودن باعث فساد اقتصادی می‌شود از جمله در هیئت مدیره‌ها و مراکز شبه دولتی که ظاهرا شخصی و باطنا دولتی هستند.


عضو ناظر مجلس در شورای رقابت خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد اقتصادی به توان سه قوه نیاز دارد، عمل به قانون و مبارزه با فساد اقتصادی باید از اطرافیان مسئولان شروع شود چرا که بعضا فساد اقتصادی در اطراف بعضی از مسئولان شروع می‌شود.


قاضی‌پور تاکید کرد: باید دولت به صورت عملی مبارزه با فساد اقتصادی را شروع و به فلان نهاد بگوید تا ضمن تقویت نظارت خود با فسادهای اقتصادی ایجاد شده مقابله کند.


همچنین سخنگوی دولت در نشست خبری اخیر خود با اصحاب رسانه به ارائه آمار نرخ فعالیت افراد در جامعه  پرداخت و گفت: جمعیت فعال از 23 میلیون و 637 هزار و 309 نفر به 24 میلیون و 509 هزار و 69 نفر افزایش پیدا کرده و از این میزان رقم 117 هزار و 169 نفر موفق به پیدا کردن کار نشده‌اند و جمعیت بیکار کشور از 2 میلیون و 530 هزار و 64 نفر در بهار 93 به 2 میلیون و 647 هزار و 233 نفر در بهار 94 افزایش پیدا کرد و از این میزان رقم 754 هزار و 191 نفر کار پیدا کرده‌اند.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: همچنین تعداد شاغلین کشور در بهار 93 از 21 میلیون و 107 هزار و 245 نفر به 21 میلیون و 861 هزار و 836 نفر در بهار 94 افزایش پیدا کرد، در این راستا نرخ بیکاری کل تفاوت چندانی نکرده و به تعداد بیکاران 117 هزار نفر و به تعداد شاغلین 754 هزار نفر اضافه شده است.


با این اوصاف توجه به این مسئله نیز حائز اهمیت است که  وقتی  پدیده دوشغله در کشور ایجاد می‌شود باید منتظر زیان و آسیب هم باشیم که مهم‌ترین آن ها پر شدن مسئولیت های اداری و در نهایت بدون شغل بودن و کاهش کیفیت و کمیت کار است و فرد دو شغله نمی‌تواند با انرژی، نشاط و تحرک کار خود را به نحو احسن انجام دهد.


 شخص دو شغله قطعا پویایی و برنامه‌ریزی را در انجام وظایف خود از دست خواهد داد و عملکرد وی به مرور زمان تضعیف خواهد شد و در واقع این شخص تنها نقش فرمالیته حقوقی را ایفا خواهد کرد و در نتیجه بهره وری وی کاهش می‌یابد.


گام قاطع کدام نهاد مانع رشد چندشغله‌ها خواهد شد؟


بنابراین وجود چند شغله‌ها چه در دولت و چه در جامعه تبعات زیان‌باری به همراه داشته دلزدگی و بی اعتمادی جوانان را به همراه خواهد داشت و سرپرست خانوار را به یک آدم آهنی در نقش ماشین پول ساز تبدیل خواهد کرد که از زندگی چیزی جز کار و فرسایش روح و روان نمی فهمد و باید در این خصوص چاره‌ای اساسی اندیشیده شود.


به نظر می‌رسد نخستین گام برای ممانعت از فعالیت دوشغله ها داشتن آمار دقیق یا تهیه بانک اطلاعاتی مدون است که بر اساس آن هم بتوان بر اساس قانون و با یک روال هماهنگ حقوق کارکنان دولت و قوای مختلف را پرداخت و هم نظارت دقیقی داشت، در درجه دوم ورود قوای مختلف با هدف حل این موضوع برای همیشه است تا اعتماد مردم به قوای مختلف حفظ شود و آنها احساسی مبنی بر قانون شکنی در مقابل دیدگان خود و مجریان قانون نداشته باشند.


گزارش از سمانه حسن خانی


انتهای پیام/

6770988
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» صهیونیست‌ها در عملیات وعده صادق ۲ طعم تلخ موشک فتاح را چشیدند؛ موشکی که شرایط عجیبی را برای صهیونیست‌ها به ارمغان آورده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» با حکم مسعود پزشکیان، علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس دولت چهاردهم شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طباطبایی گفت: حضور رئیس‌جمهور در قطر یک روز پس از عملیات وعده صادق ۲ در اوج تهدید‌های رژیم صهیونیستی نشانه آشکاری از عزت و اقتدار کشورمان در منطقه بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طباطبایی گفت: حضور رئیس‌جمهور در قطر یک روز پس از عملیات وعده صادق ۲ در اوج تهدید‌های رژیم صهیونیستی نشانه آشکاری از اقتدار کشورمان بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ملکی گفت: سفر تاریخی و مهم و تاثیرگذار آقای عراقچی به لبنان در شرایطی صورت گرفت که مناطقی از این کشور زیر آتش سنگین صهیونیست‌ها قرار دارد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دستغیب گفت: شناسایی نشدن املاک و خودرو‌های مجلل و گران‌قیمت و تعیین نشدن قیمت مبنا برای اخذ مالیات از آنها نوعی ترک فعل است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» انتقال پایتخت موضوعی است که روی میز بیشتر روسای جمهور بوده اما تاکنون عملیاتی نشده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر بازتاب اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب پرداختند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات پیشین درباره شهادت شهید سید حسن نصرالله نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد پایتخت سوریه شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است