فرهنگی‌هنری 12:08 - 28 آذر 1393
مراسم اختتامیه نخستین آفرینواره محرم "آیین آیینه" زنجان با حضور مسئولان و هنرمندان در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران؛ آیین اختتامیه نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه دیروز 27 آذرماه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم که به‌ صورت مستقیم از صدا و سیمای مرکز زنجان پخش می‌شد، نصرت‌الله مرادی معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمای کشور، ناصر مقدم مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، معصومه حمزه تبار رئیس کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر زنجان، مرتضی صفری مدیرکل صدا و سیمای مرکز زنجان، حبیب ایل‌بیگی رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، حسین علاالدینی عضو هیئت مدیر انجمن سینمای جوانان ایران، فرید فرخنده کیش معاون هماهنگی اموراستانها ومقائم مقام مدیرعامل در امور استان‌ها، محمودنظرعلیان عضو هیات داوران بخش قیلم آفرینواره و ناصر محمدی دبیر بخش عکس و عضو هیات داوران بخش عکس آفرینواره حضور داشتند.

در ابتدای مراسم بعد از تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید و اجرای سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، مسعود الماسی مدیر انجمن سینمای جوان استان زنجان و مدیر اجرایی آفرینواره گزارش عملکرد نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه را ارائه داد و هدف از برگزاری این آفرینواره را علاوه بر ترویج فرهنگ حسینی انعکاس این شور و فرهنگ عظیم از قاب فیلم و عکس اعلام کرد.

وی  از مدیران سیاسی و فرهنگی استان و تمامی کسانی که در برگزاری این آفرینواره به انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر زنجان کمک کرده بودند،تقدیر و تشکر کرد.



وی ضمن درخواست برای تخصیص بودجه استانی برگزاری دومین دوره آفرینواره در سال آینده،عنوان کرد: حضور گسترده فیلم سازان و عکاسان سراسر کشور در آفرینواره سال آینده قدم بزرگی در راستای ثبت و انعکاس شور و شعور حسینی عزاداران مراسم آیینی شهر زنجان خواهد بود.

در ادامه مراسم، دبیر آفرینواره و مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان آقای ناصر مقدم گفت: این آفرینواره مقدور نمی‌شد مگر با همت و مساعدت تک تک مدیران استانی و هنرمندانی که رنج سفر و سختی‌های روزهای برگزاری آفرینواره را به جان خریدند تا آثاری تا حد امکان پربار تهیه کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: سیاست‌های دولت تدبیر و امید مبتنی بر این است که ما در راستای ترویج فرهنگ ایران اسلامی به خصوص فرهنگ عاشورایی اقدام کنیم. از این رو به تمامی مراکز و موسساتی که در برگزاری این رویداد دخیل بودند توصیه کردیم که تمامی تلاش خود را برای برگزاری هر چه بهتر این آفرینواره صرف کنند.

مقدم با اشاره به وضعیت فرهنگی عرصه بین المللی خاطرنشان کرد: ما باید ابزار فرهنگی مطابق با شرایط روز جامعه را بشناسیم و از سوی دیگر باید مخاطب امروز را بشناسیم. تنها با شناخت و استفاده دقیق از این ابزارها است که می‌توانیم در مقابل دشمنان فرهنگ و شعور ایرانی اسلامی ایستادگی کنیم. هنر، سینما و تصویر به عنوان مهم‌ترین ابزار فرهنگی امروز اصلی‌ترین ابزار ما در این راستا خواهد بود. امروز همه واقف به این موضوع هستند که دیگر نمی‌توان با روش‌های سنتی چنین اقدامی کرد. از این رو مقدمات برگزاری دومین دوره آفرینواره محرم در سال آینده با برنامه ریزی دقیق تر انجام خواهد شد تا این حرکتی که توسط انجمن سینمای جوانان ایران آغاز شده با قدرت و تأثیر بیشتر ادامه پیدا کند.

بعد از مراسم شعر خوانی هوشنگ جعفری از شاعران بنام استان زنجان، حبیب ایل بیگی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران به ایراد سخنانی پرداخت.

وی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: خدا را شاکر هستیم که به ما توفیق داد تا برای آشنایی بیشتر هنرمندان جوان کشور با ابعاد دیگری از عزاداری امام حسین (ع) و عزاداری عظیم مردم زنجان قدمی برداشته باشیم. پیش از این در جشنواره‌ها با آثاری مواجه بودیم که قبلاً و در فرصت کافی تولید شده و به جشنواره ارسال می‌شد. شاید اجرای رویدادی با چنین شکل کمتر تجربه شده بود. امیدوارم در پی چنین رویدادهایی هنرمندان جوان در عرصه عملی قرار بگیرند و تجربیاتی را به دست بیاورند که شاید نتوان در فضای هیچ کلاس و کتابی تجربه کرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: این آفرینواره همانطور که از اسمش پیدا ست برای نخستین بار اجرا شده و ما در هفته گذشته دومین آفرینواره را در شهرهای آبادان و خرمشهر و با محوریت راه پیمایی بزرگ عزاداران اربعین حسینی برگزار کردیم که برای اجرای هر چه بهتر این دست رویدادها تجربه تازه تری بود و در پایان تشکر می‌کنم از مدیران و هنرمندان پیشکسوت و جوان، تمام کسانی که در ارتقاء فرهنگ تلاش کردند و امیدوارم اجر بزرگ‌تری از سید و سالار شهیدان دریافت کنید.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در پایان صحبت‌های خود افزود: امیدواریم در طول سال جلساتی با هنرمندان تشکیل شود و آثار تولید شده مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد تا در برگزاری دوره بعدی آفرینواره به درجه بالاتری از پتانسیل‌های این رویداد بزرگ عاشورایی دست پیدا کنیم.

محمود نظرعلیان از چهره‌های سینمایی استان زنجان، بازیگر سینما و عضو هیات داوران بخش فیلم آفرینواره توضیحاتی را در خصوص آثار بخش مسابقه آفرینواره ارائه داد و اظهار کرد: این آفرینواره به‌ عنوان نخستین برگزاری آفرینواره نتایج بسیار قابل قبولی داشت و فیلم‌های قابل‌تأملی از فیلم‌سازان جوان به‌خصوص فیلم‌سازان و عکاسان غیربومی دیدیم و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری که از طرف مدیران انجام خواهد شد و البته توجه و تحقیق دقیق تر فیلم‌سازان و هنرمندان، نه‌تنها آثار عمیق‌تر، بلکه دستاوردهای گسترده تری را شاهد باشیم.

نصرت‌الله مرادی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمای کشور ضمن ابلاغ پیام رییس محترم سازمان امور سینمایی حجت الله ایوبی به هنرمندان و دست‌اندرکاران این آفرینواره، ابراز امیدواری کرد که از چنین رویدادهایی حمایت خواهد شد و در دوره‌های بعد با گستره‌ای بزرگ‌تر برگزار شود.



برگزیدگان نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه شب گذشته با برگزاری آیین اختتامیه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) در شهر زنجان معرفی شدند.



به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران: آیین اختتامیه نخستین آفرینواره محرم، آیین آینه دیروز 27 آذرماه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند. در این مراسم که به‌صورت مستقیم از صدا و سیمای مرکز زنجان پخش می‌شد از هنرمندان شرکت کننده در این آفرینواره تقدیر به عمل آمد:



بیانیه هیئت‌داوران نخستین آفرینواره آئین آینه:



برگزاری سوگواره عاشورا در هرکجای ایران که باشد برای فیلم‌سازان عکاسان و علاقه‌مندان به آن فرصتی است مغتنم جهت بیان ارادت به عاشورا و عاشورائیان. فیلم و عکس وسیله‌ای است برای تفکر, پژوهش و نگاه عمیق به واقعه عظیم عاشورا و دستاوردهای آن. لذا حمایت از تولید آثار عاشورایی از سوی هر ارگان دولتی یا غیردولتی که باشد جای بسی شکر و خرسندی است و قابل‌احترام و تکریم است



شناخت واقعه بزرگ عاشورا و شناساندن زوایای آن به جامعه بشری، کاری است بس بزرگ، چراکه عاشورا، نه‌تنها یک روز، بلکه یک فرهنگ است.



حماسه عاشورا با محوریت پایداری و جان‌فشانی، به تاریخ بشریت رنگ آزادگی و عزت بخشید و تداوم فرهنگ عاشورا را می‌توان در لحظه‌های زندگی شاهد بود و به تصویر کشید.



هیأت داوران نخستین آفرینواره آئین آینه ضمن قدردانی از تمامی فیلم‌سازان، فیلم‌نامه نویسان و عکاسان شرکت‌کننده و برگزارکنندگان محترم، با آرزوی موفقیت برای تمامی عکاسان شرکت‌کننده و برگزارکنندگان محترم، با آرزوی موفقیت برای تمامی عزیزان در عرصه فرهنگ و هنر، نکاتی را یادآوری می‌کند:



  -1
هیأت داوران به عزیز توصیه می‌کند که در تمامی فعالیت‌های هنری، مباحث پژوهشی را به‌طور جدی موردتوجه قرار دهند.



  -2
زمینه فعالیت در موضوع عاشورا، فراتر از سوگواره‌ها و فضاهای رقابتی در نمایش آثار بوده و دارای وسعت بالاتری است؛ لذا امیدواریم شاهد خلق آثاری با نگاه نو، از تمامی هنرمندان عکاس باشیم.



 
-3امید است که با اندیشیدن به فرهنگ عاشورا، علاوه بر عکاسی از آیین‌های عزاداری در ایام محرم، به فرهنگ برآمده از این واقعه عظیم نیز توجه گردد.



 -4
از آنجا که آیین عاشورا در برخی از موارد با تحریفات و بدعت‌ها مواجه گردیده، شایسته است که دست‌اندرکاران محترم، این آفرینواره را در دو بخش جداگانه برگزار نمایند تا ضمن برپایی نمایشگاهی از آیین‌های عاشورایی، امکان بررسی و شناخت نسبت به تحریفات و بدعت‌ها در فرهنگ عاشورا بیش از پیش فراهم آید.



  -5
اقدام به چاپ کتاب آثار آفرینواره از سوی انجمن سینمای جوانان ایران، بر فرهنگ‌ سازی جریان تأکید کرده و به ماندگاری این امر مقدس کمک شایانی می‌نماید که از این روی جای تشکر و قدردانی دارد.



درنهایت، هیأت داوران امید دارد که با تلاش مجدانه هنرمندان محترم در موضوع عاشورا و استمرار فعالیت برگزارکنندگان گرامی، زمینه انتقال فرهنگ عاشورا با زبان هنر گسترش یابد.



بنابراین گزارش برترین‌های بخش‌های مختلف این آفرینواره به شرح زیر معرفی شدند:



در بخش عکس: تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به تک عکس با عنوان "اشتیاق برای قربانی زنده" اثر احسان طاهریان مقدم از زنجان



تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به تک عکس با عنوان" عزاداری" اثر ساسان جواد نیا از تالش



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به تک عکس پنجم با عنوان" بدون عنوان"اثر فرهاد کریمی از زنجان



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون و پانصد هزار ریال به تک عکس چهارم با عنوان "بدون عنوان" اثر مهران سبزقبایی از اهواز



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال به تک عکس سوم با عنوان" محله"اثر مریم فروزنده از شهرکرد



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به تک عکس دوم با عنوان" نور" اثر مهرداد فتحی از زنجان



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به تک عکس اول با عنوان" ضیافت "اثر امیر اطمینان از تبریز



بیانیه و اعلام آراء هیئت داوران بخش فیلم‌نامه:



تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه "گورچین" نوشته علیرضا سلطانی از زنجان



تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه" حسینچی" نوشته علی رجبی از زنجان



تقدیرنامه و مبلغ 3 میلیون ریال به فیلم‌نامه "تعزیه" نوشته گیتی باقری از قزوین



تقدیرنامه و مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم‌نامه" نذری" نوشته امین نعمتی از طارم



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 7 میلیون و پانصدهزار ریال به فیلم‌نامه سوم با عنوان "سقا کوچولو"نوشته محمدرضا بستک از تبریز



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 10 میلیون ریال به فیلم‌نامه دوم با عنوان" انتخاب" نوشته سجاد آینه چی از رشت



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 15 میلیون ریال به فیلم‌نامه اول با عنوان "روز هشتم محرم" نوشته مصیب حنایی از شیراز



بیانیه و اعلام آراء هیئت داوران بخش فیلم:



تقدیر دبیر آفرینواره و مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم "حاج احمدرضا موسی‌الرضا"ساخته محسن ملهونی از زنجان



تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" گهواره‌ای برای علی‌اصغر" ساخته سید رضا سید فاتحی از بیجار



تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" راه سرخ" ساخته غلامرضا تروان از زنجان



تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم" آینا" ساخته داور نجفی از اردبیل



تقدیرنامه و جایزه نقدی به مبلغ 5 میلیون ریال به فیلم "یوم العباس" ساخته یحیی معصومی از زنجان



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 20 میلیون ریال به فیلم سوم داستانی " مرثیه برف" ساخته علی ملکی از اردبیل



هیات داوران هیچ فیلمی را لایق دریافت جوایز اول و دوم فیلم داستانی جشنواره ندانستند.



یادمان آفرینواره و جایزه نقدی به مبلغ 30 میلیون ریال به فیلم سوم مستند " شکاف" ساخته محمدرضا مجلسی از رشت



هیات داوران هیچ فیلمی را لایق دریافت جوایز اول و دوم فیلم مستند جشنواره ندانستند.



انتهای پیام/رس


5448589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۶ اردیبهشت ضمن حضور در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه از محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز بازدید کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: بیش از ۶۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی هنر دبی، به نمایش درآمد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به زیبایی اشعار فردوسی گفت: اگر قرار بود در آن زمان جایزه نوبل ادبی فعال باشد، قطعا این جایزه به فردوسی تعلق می‌گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» انتشارات انقلاب اسلامی با ۲۰۷ عنوان کتاب شامل ۴۰ عنوان کتاب جدید در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور می‌یابد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سینمایی گفت: آنچه اکنون در حال رخ دادن است تزریق نیروی جوان، تازه نفس و با انگیزه به عرصه‌ی سینمای کشور است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم کوتاه «له له» ساخته فرید حاجی توانست جایزه نقره‌ای رمی را از جشنواره فیلم هیوستون آمریکا از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه گروهی چشم طبیعت شامل مجموعه‌ای از آثار بانوان هنرمند با موضوع طبیعت، در نگارخانه فرشچیان افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم‌های سینمایی «تگزاس۳» و «عطرآلود» از دوم خرداد ماه به روی پرده سینما‌های سراسر کشور می‌روند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جانمایی غرفه‌های ناشران دولتی وضعیت مطلوبی دارند و دولتی یا خصوصی بودن ناشران ملاک واگذاری غرفه در نمایشگاه کتاب نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر مرکز هنر‌های نمایشی گفت: تئاتر بچه‌های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعداد‌ها حتی در مرز‌های ایران را کشف و هدایت کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است