استانی 22:11 - 27 بهمن 1398
بهمنی؛
ایسنا/اصفهان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ازجمله الزامات عبور از دوره برزخ حکمرانی فرهنگی، حفظ ریشه و اصالت در فضای تحولات جدید، باور فرصت فناوری و مقدم داشتن آن بر تهدیدها، میدان دادن به جوانان، بخش خصوصی و مردم، شبکه‌سازی فعالان و تولیدکنندگان محتوا، بازطراحی الگوی مداخله در حوزه تولید و مصرف فرهنگ و شناخت مخاطب جهانی و بها دادن به اوست.

در دوره‌ی  برزخ حکمرانی فرهنگی هستیم

محمدرضا بهمنی، در آیین افتتاح دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و سیزدهمین نمایشگاه ملی توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی که عصر امروز (یکشنبه ۲۸ بهمن‌ماه) در پردیس سینمایی سیتی سنتر برگزار شد، گفت: برگزاری این نمایشگاه در مثلثی قابل‌تحلیل است که یک ضلع آن امر فرهنگ با اختصاص حوزه کودک و نوجوان، ضلع دیگر موضوع اقتصاد و ضلع سوم، فناوری است.

وی ادامه داد: گره خوردن فرهنگ، اقتصاد و فناوری موضوعی است که امیدواریم در این نمایشگاه بتواند خودش را نشان بدهد و نسبت اقتصاد با فرهنگ که این نمایشگاه نیز به موضوع هم‌نشینی این دو مقوله می‌پردازد، در  کشور مسبوق به سابقه است و نمونه موفق آن نیز شهر اصفهان.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هم‌نشینی اقتصاد و فرهنگ همیشه زاینده تمدن‌ها بوده و فرهنگ محل ظهور خلاقیت‌ها  و اقتصاد،  بستر جریان یافتن خلاقیت‌هاست.

بهمنی با اشاره به فراز و نشیب‌های این هم‌نشینی گفت: در دوره‌هایی مقوله فرهنگ و اقتصاد بیشتر به هم گره‌خورده و در دوره‌های افول داشته است و هر جا این افول رخ‌داده، هم فرهنگ و هم مردم ضرر کرده‌اند.

وی گره خوردن فرهنگ و اقتصاد را بدون حضور مردم و فعالان مردمی امری نشدنی دانست و افزود: بخشی از فرازوفرودهای مقوله اقتصاد و فرهنگ، به نظام سیاست‌گذاری برمی‌گردد و ویژگی مشهودی که در این حیطه می‌توان از آن نام برد تغییر فاز نسبت به فرهنگ است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نظام سیاست‌گذاری همواره عقب‌تر از عینیت‌های اقتصادی در حوزه فرهنگ بوده اظهار کرد: علیرغم تلاش‌هایی که شاهد آن بوده‌ایم باید اذعان کنیم که این امر با توجه به فضای مجازی قدری جدی‌تر شده و از طرف دیگر  فناوری و فرهنگ، تهدیدها و فرصت‌هایی را ایجاد کرده که در این میان مهم صید فرصت‌ها و توسعه و استفاده از آن‌هاست.

بهمنی سپس با ارائه توضیحی درباره ضلع فناوری ادامه داد: افزوده شدن فناوری، موجب شده که دسترسی‌ها توسعه پیدا کند و قالب‌های عرضه محصولات فرهنگی هنری درهم‌تنیده شود؛ به‌طوری‌که امروز کمتر می‌توان طبقه‌بندی کلاسیک حوزه‌های هنر را دید و تشخیص داد.

وی پدیده پلتفرم‌ها را در حوزه فرهنگ تعیین‌کننده دانست و افزود: با اضافه شدن فناوری به حوزه اقتصاد و فرهنگ، دیوار بین تولیدکننده و مصرف‌کننده شیشه‌ای شده و این دو ارتباط نزدیکی با یکدیگر پیداکرده‌اند که این امر عمومی شدن تولید و نشر فرهنگ را دربردارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: امروز دیگر تولید فرهنگ حرفه‌ای منحصر به تولیدکننده حرفه‌ای نیست و هر کس با تلفن همراه هوشمند خود قادر است یک تولیدکننده فرهنگی باشد.

بهمنی یادآور شد: نگاهی به مجموعه ویژگی‌هایی که فرصت‌های جدیدی را برای فعالان فرهنگی فراهم کرده، ما را به این نتیجه می‌رساند که در دوره برزخ حکمرانی فرهنگی هستیم؛ چراکه نه ثبات و پایداری حوزه فرهنگ در دوره کلاسیک را داریم و نه وارد دوره‌ی حکمرانی جدید شده‌ایم و این امر شرایط را پیچیده کرده است.

وی با بیان اینکه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری برای فرهنگ، هم برای کسانی که آن را تولید می‌کنند و هم برای کسانی که آن را مصرف می‌کنند دوره‌ی سختی را در مقابل ما قرار داده، گفت: طبعاً همه باید برای عبور از این دوره تلاش کنیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، الزامات عبور از دوره برزخ حکمرانی فرهنگی را چنین شرح داد: حفظ ریشه و اصالت در فضای تحولات جدید، باور ظرفیت فناوری و مقدم داشتن آن بر تهدیدها با نگاهی فرصت گرایانه، میدان دادن به جوانان و بخش خصوصی و مردم، شبکه‌سازی فعالان و تولیدکنندگان محتوا، بازطراحی الگوی مداخله حاکمیت در حوزه تولید و مصرف فرهنگ و شناخت مخاطب جهانی و بها دادن به او ازجمله الزاماتی است که باید مدنظر داشت.

بهمنی اعلام کرد که بیش از ۸۰ درصد از بازار مصرف کودک و نوجوان  داخلی نیست و این وضیعت نامساعدی را رقم‌زده است.

وی برگزاری دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و سیزدهمین نمایشگاه ملی توسعه کسب‌وکارهای فرهنگی در فضای مجازی را قدمی در الزام شبکه‌سازی، تقویت تولید داخلی و استفاده از ظرفیت‌ها دانست و از اینکه گروهی از زیست‌بوم‌ها توانسته‌اند در فضای این نمایشگاه با هم ترکیب شوند ابراز خشنودی کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه در سال گذشته ۷۰۰ مذاکره‌ی کاری در این نمایشگاه انجام‌شده، گفت: امیدواریم حلقه‌های ارتباطی خوبی را در این دو نمایشگاه برپاشده، شاهد باشیم.

بهمنی خاطرنشان کرد: ما در حال ورود به سده جدیدی هستیم و کسانی که امروز مخاطب این نمایشگاه هستند در پنج سال آینده عوامل مؤثر فرهنگی کشور می‌شوند. ظرفیت‌های خوبی نیز برای معرفی محصول به فضای بین‌المللی داریم که می‌توان به آن به چشم فرصت نگاه کرد و شاهد بود که بستر مجازی می‌تواند عامل خیزش دوباره‌ی فرهنگ و هنر ایران اسلامی باشد.

انتهای پیام


10397269
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است