اقتصادی 14:13 - 04 خرداد 1398
دبیر انجمن قطعه‌سازان:
به اعتقاد دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ایران در صورتی که تدابیر لازم برای پرداخت تسهیلات ۷۰۰۰ میلیارد تومانی آن هم به صورت اضطرار به قطعه‌سازان و خودروسازان اتخاذ نشود، صنعت قطعه‌سازی با توقف جدی ناشی از عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز روبرو شده و زمین‌گیر خواهد شد.

پول نرسد، چراغ قطعه‌سازی خاموش می‌شود

به گزارش ایسنا، مازیار بیگلو در نشست خبری انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرویی ایران که امروز (شنبه) در جمع اصحاب رسانه برگزار شد، گفت: مشکل همیشگی تأمین نقدینگی سالیان سال است که گریبان‌گیر صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی شده است. در پی مصوبه‌ای که دولت در سه ماه سوم سال ۱۳۹۷ در رابطه با ارائه تسهیلات ۴,۰۰۰ میلیارد تومان و ۷,۰۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۴۴ میلیون یورو به قطعه سازان به تصویب رساند و پس از ارائه ۴,۰۰۰ میلیارد تومان اولیه‌ای که به قطعه‌سازان توزیع شد، دیگر هیچ اتفاقی تا همین امروز برای تخصیص باقی این تسهیلات علیرغم همه پیگیرها و نامه‌نگاری‌ها انجمن قطعه‌سازی و خودروسازان از سوی بانک مرکزی و معاون اول رئیس جمهور، اقدامی صورت نگرفت.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرویی اظهار کرد: در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال گذشته، نامه‌ای از طرف هر دو انجمن قطعه‌سازان و خودروسازان به آقای جهانگیری ارسال شد که طی آن ما اعلام کردیم که در صورت عدم دریافت این ۷۰۰۰ میلیارد تومان، صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ایران به شدت دچار بحران خواهد شد. ظرف شش روز ایشان نامه‌ای را به بانک مرکزی ارجاع داده و نظر مساعد خود را برای تخصیص این تسهیلات اعلام کردند. اما تا پایان اردیبهشت ماه اتفاقی نیفتاد. مجدد انجمن قطعه‌سازی نامه‌ای ۱۴ اردیبهشت ماه به رئیس کل بانک مرکزی ارسال کرد که ضمن آن به رشد سه برابری تهیه مواد اولیه و نبود فرصت کافی قطعه‌سازان و خودروسازان در تأمین مواد که منجر به عدم اطمینان در صنایع و سوءاستفاده دلالان و سودجویان می‌شود، تاکید کرد.



بیگلو افزود: در این نامه از رئیس کل بانک مرکزی درخواست شد تا تدبیری اتخاذ شود تا تسهیلات ۷۰۰۰ میلیارد تومانی به صورت اضطرار در اختیار صنایع قطعه‌سازی و خودروسازی قرار گیرد؛ چراکه در صورت تعلل در پرداخت این تسهیلات از خردادماه، مجدد صنایع قطعه‌سازی به دلیل عدم تأمین مواد اولیه مورد نیاز متوقف خواهند شد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان تصریح کرد: در ۲۵ اردیبهشت ماه از سوی بانک مرکزی دریافت کردیم که تعجب ما را برانگیخت. بانک مرکزی از دو رسالت اصلی خود یعنی حفظ ارزش پول ملی که بر همه عیان است و موضوع مطالبات ارزی از محل فروش دارایی‌های ملی کشور که طبق آمار بانک‌های جهانی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، باز مانده است. اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به نامه مذکور اعلام کرد که بر اساس ماده ۶ آئین نامه تسهیلات و تعهدات کلان، حداکثر مجموع تسهیلات و تعهدات به هر ذینفع واحد نباید از ۲۰ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری تجاوز کند. از این رو اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها به قطعه سازان و خودروسازان با رعایت سایر ضوابط و مقررات امکانپذیر است بنابراین متقاضیان می‌توانند تقاضای خود را همراه با توجیهات فنی، مالی و اقتصادی کافی نزد بانک‌های عامل مطرح و از آن طریق پیگیری کنند.



وی با تاکید بر اینکه این نامه موجب بهت قطعه سازان شد، افزود: در جنگ اقتصادی که در خط مقدم آن قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گرفته‌اند، ما به عنوان سرباز این جنگ جلو فرستاده شده‌ایم؛ اما سیستم اقتصادی حاضر به همکاری نیست و در صورت ادامه این روند تا ۲۰ روز آینده، صنعت قطعه‌سازی قطع به یقین زمین‌گیر خواهد شد. اگر بانک مرکزی در شرایط ویژه قرار دارد باید قبول کند که ما هم دچار تحریم‌ها هستیم و باید دست ما را بگیرند. نهادهایی که عدم همکاری و حمایت از این صنعت را به اثبات رسانده و کارشکنی می‌کنند، باید مسئولیت ۷۵۰ هزار شغل را برعهده بگیرند.

وی مدعی شد: قطعه‌سازان برادری خود را یک بار به اثبات رسانده‌اند، به طوری که شاهد بودیم با آغاز پرداخت تسهیلات ۴۰۰۰ میلیارد تومانی، ظرف چهار هفته میزان تولید قطعه را صد درصد افزایش داد.



دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی خرید مواد اولیه صنعت قطعه به صورت نقدی انجام می‌شود، اظهار کرد: آنچه که در گذشته با یک میلیارد تومان می‌توانستیم خریداری کنیم، اکنون باید ۲۰ میلیارد تومان بابت همان خرید هزینه کنیم. نه تنها ارزش پایه پولی ما از بین رفته بلکه خریدهای ما از مدت‌دار به نقد و چه بسا پیش پرداخت تبدیل شده است.

وی افزود: همه این‌ها برای نهادهای درگیر علی‌الخصوص بانک مرکزی توضیح داده شده است؛ اما هیچ درک مشترک از این قضیه وجود نداد و ما به صراحت اعلام می‌کنیم از این پس هر اتفاقی که بیفتد، دلیلش عدم تأمین نقدینگی از جانب بانک مرکزی و نهادهای کارشکن است. انجمن قطعه‌سازی در کنار دو خودروساز بزرگ وظیفه خود که رونق تولید ملی بوده را پیگیری کرده و راهکارهای رونق را اعلام کرده و در این میان لازم است، نسبت به اجرایی شدن آن اقدام شود.

انتهای پیام


10136038
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری‌های استان البرز به صورت آزمایشی به سامانه فواد ۱۲۸ متصل شده‌اند؛ اقدامی که گامی بزرگ در مسیر ارائه خدمات سریع و شفاف به مردم است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل پشتیبانی امور دام گفت: با واگذاری توزیع نهاده‌های دامی از طریق پشتیبانی امور دام، دست دلالان از سامانه بازارگاه کوتاه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت:پیشرفت فیزیکی کل کریدور بزرگراهی غرب کشور به ۸۰ درصد و در استان کردستان به ۷۵ درصد رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرانجمن واردکنندگان فرآورده های خام دامی از واردات ۳۱ تا ۳۲ هزارتن گوشت گرم از پاکستان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: افزایش قیمت ۱۶۲ میلیون تومانی مربوط به کوئیک اتوماتیک پارس خودرو است که فعلا تولید و عرضه نمی‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» حسینی گفت: افزایش قیمت ۱۶۲ میلیون تومانی مربوط به کوییک اتوماتیک پارس خودرو است که فعلا تولید و عرضه نمی شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با برگزاری توسعه و نوسازی واحد‌های احیای مستقیم فولاد با رویکرد بهینه‌سازی مصرف انرژی و با استفاده از فناوری‌های نوین شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف گاز هستیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی از انجام ششمین مرحله پیش فروش سکه ضرب ۱۴۰۴ در روز شنبه آینده خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: کشت گندم در استان‌های سردسیر بیش از ۸۰ درصد بویژه زراعت‌های آبی انجام شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر راه و شهرسازی گفت:در سال ۱۴۰۴، رشد چشمگیری در تأمین اعتبار نسبت به سال‌های قبل در جهت تکمیل کریدور‌ها داشته‌ایم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است