علمی فناوری 22:25 - 29 شهریور 1396
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چرا واردات خودرو به راحتی صورت می‌گیرد ولی صادرات محصولات بیوتک با چالش‌هایی مواجه است، گفت: ما باید مسیر را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کنیم و این در حالی است که وقتی شرکتی موفق می‌شود در کنار سختگیری‌ها و حسادت‌ها در مسیر آنها سنگ‌اندازی می‌شود.

انتقاد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش ایسنا، دکتر مخبر دزفولی در مراسم اختتامیه چهارمین نمایشگاه زیست‌فناوری ایران با تاکید بر اینکه از زمان آغاز تحقیقات ما در حوزه زیست‌فناوری زمان زیادی نمی‌گذرد، افزود: در فاز اول راه جریان تحول علمی در کشور هستیم در حالی که هنوز به نوجوانی در این حوزه نرسیده‌ایم.

وی اظهار کرد: در حالی که کشورهای توسعه یافته به صورت جهشی و تصاعدی سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه‌های اثرگذار داشته‌اند و ما با آنها فاصله داریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه انرژی‌های نهفته فراوانی در کشور وجود دارد که باید آزاد شود، ادامه داد: ما باید دست و پای جوانان صاحب ایده را در کشور باز بگذاریم تا در کوچه پس کوچه‌های قوانین گرفتار نشوند.

مخبر با طرح این سوال که چرا در رسانه‌ها در یک حوزه بیوتکنولوژی دو دستگی وجود دارد، اظهار کرد: رتبه ما در حوزه زیست‌فناوری ۱۴ است ولی باید پرسیده شود که جایگاه ما در ثبت پتنت، خلق ثروت، مصرف مواد بایوتک و کسب بازارها چیست؟

وی با تاکید بر اینکه اینها سوالات جدی‌ای است که باید مطرح شود، اضافه کرد: اختلافات در کارهای علمی اگر قرار است مطرح شود جای آن در دانشگاه‌ها است نه در رسانه‌ها چراکه موجب نگرانی جامعه می‌شود و این آفتی برای پیشرفت علمی کشور نیز محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به هدف‌گذاری کشور در زمینه کسب ۳ درصد بازارهای زیست‌فناوری دنیا تاکید کرد: در این راه باید تمامی مسیرهای پیش‌رو را هموار کرد نه اینکه سنگ‌اندازی کنیم. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان برای اخذ وام، ارائه محصول، ثبت و صادرات تولیدات خود با گرفتاری‌های زیادی مواجه هستند.

مخبر با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور واردات‌محور است نه صادرات‌محور، یادآور شد: در حالی که خودروها می‌توانند به راحتی وارد کشور شوند ولی صادرات محصولات بیوتکنولوژی با چالش‌هایی مواجه است.

به گفته وی، باید مسیر به‌گونه‌ای هموار شود تا فناوران بتوانند فعالیت کنند ولی در حال حاضر دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان خسته از مسیر طی شده هستند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند بازار منطقه را کسب کند، می‌توانیم خوشحال باشیم، در عین حال تاکید کرد: اما در مقابل وقتی شرکت‌ها موفق می‌شوند سخت‌گیری‌ها و حسادت‌ها شروع می‌شود ضمن آنکه سنگ‌اندازی‌ها در مسیر آنها صورت می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری این نمایشگاه را فرصتی برای عرضه تولیدات دانشمندان دانست و گفت: ما به شما کمک می‌کنیم و شما نیز به ما کمک کنید تا قوانین در صورت نیاز اصلاح شود و در این مسیر نیازمند همدلی و همراهی شما محققان هستیم.

وی زیست‌فناوری را آینده ۲۰ سال آینده کشور دانست و اظهار کرد: امیدواریم تا با همکاری و همیاری یکدیگر شاهد جهش کاملا محسوس در حوزه زیست‌فناوری باشیم چراکه ما می‌توانیم بازارهای جدیدی را کسب کنیم و تحقق این امر در گرو تنظیم‌گری و همدلی است.

انتهای پیام


9427487
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: متولدین ۲ مهر ۹۶ تا ۲ مهر ۹۷ می‌توانند نسبت به ثبت نام در پایه اول خود اقدام کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران، از آغاز ثبت نام اعطای وام به کسب و کار‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» اخترشناسان انتظار دارند که سیارکی موسوم به ۲۰۲۴ JR ۱ به نزدیک‌ترین فاصله خود از زمین برسد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ماموریت جدید پارک‌های فناوری در ایجاد ارزش افزوده متناسب با آمایش سرزمینی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان ثبت درخواست تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور با موافقت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به مدت دو روز تمدید شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به پیشرفت‌های علمی این دانشگاه، تاکید کرد:مرجعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در منطقه دور از دسترس نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر ستاد ملی جمعیت از استخدام بیش از ۱۵۷۰ ماما در سراسر کشور با مجوز سازمان امور استخدامی در سال گذشته خبر داد. 
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فرشیدی گفت:آموزش‌های غربالگری تشخیص زودرس ناباروری از جمله اقدامات ماما‌ها در سراسر کشور است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی یک پژوهشگاه، مشارکت با بخش خصوصی برای تکثیر گاوهای گوشتی پربازده را راهی برای افزایش خودکفایی گوشت کشور دانست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دلیل عقب‌افتادن پرتاب فضاپیمای استارلاینر که قرار بود حامل فضانوردان ناسا باشد، مشکل دریچه اکسیژن در سکوی موشک اطلس V ذکر شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است