به گزارش خبرنگار مهر، بازرگانان خراسانجنوبی شنبه شب در یک کارگاه آموزشی با رموز موفقیت در تجارت با مشورهای آسیای میانه و روسیه شنا شدند.
احسان قشلاقی عضو اتاق بازرگانی شیراز و مدرس دوره آموزشی در این کارگاه گفت: کشورهای سی آی اس یا مشترک المنافع شامل کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، روسیه، مولداوی، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان، آذربایجان و قرقیزستان است.
مدرس کارگاه آموزشی آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی با بازارهای صادراتی کشورهای آسیای میانه و روسیه بیان کرد: مردمان منطقه سی آی اس مردمانی اقتصادی هستند و روسها نیز در تجارت واسطهگری با مدل سنتی را دوست نداشته و همچنین با تاریخ ایران آشنای کامل دارند.
قشلاقی با اشاره به اینکه مردم این منطقه با زبان انگلیسی صحبت نمیکنند، ادامه داد: زبان رسمی مردم منطقه سی آی اس روسی است.
وی گفت: برای خراسانجنوبی یکی از بهترین بازارها ورود به بازار شرق روسیه با مرکزیت قزاقستان و سیبری نو است که میتوان برای این محدوده برنامهریزی لازم را انجام داد.
واردات از روسیه سه برابر صادرات به این کشور
عضو اتاق بازرگانی شیراز و مدرس کارگاه آموزشی آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی با بازارهای صادراتی کشورهای آسیای میانه و روسیه با اشاره به اینکه صادرات ایران به روسیه ۴۰۰ میلیون دلار و واردات حدود سه برابر بیشتر بوده است، اظهار کرد: گندم، گنجاله ها، آهن، فولاد، صنایع شیمیایی، چوب روسی از مهمترین واردات ایران از روسیه در سال ۹۷ بوده است.
قشلاقی بیان کرد: خرما، پسته، کشمش، انواع میوه خشک، صنایع دستی، نمک و مس، مواد لبنی، انواع سنگ های ساختمانی، سیمانی و وسایل ساختمان نیز بیشترین صادرات ایران به روسیه در سال ۹۷ بوده است.
وی ادامه داد: دو بخش مهم در راستای بازاریابی و فروش در کشورهای سی آی اس بخش تحقیقات و مطالعات بازار و بخش آماده سازی زیر ساخت صادراتی است که باید مورد توجه فعالان اقتصادی قرار گیرد.
ضرورت آشنایی بازرگانان با بازار کشورهای هدف
مدرس کارگاه در کارگاه آموزشی آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی با بازارهای صادراتی کشورهای آسیای میانه و روسیه گفت: در بخش تحقیقات و مطالعات بازار باید مواردی چون اطلاعات بازار هدف مرتبط با کالای تولید کننده و صادرکننده، اندازه و سهم بازار هدف، قیمت گذاری و حاشیه سود مد نظر، محدودیت های قانونی کشورهای هدف و تحلیل برندهای موجود در بازار هدف مد نظر قرار گیرد.
قشلاقی اظهار کرد: در بحث آمادهسازی زیر ساخت صادراتی نیز مواردی چون طراحی کاتالوگهای متناسب با بازار کشور هدف، اخد استانداردهای لازم، راه اندازی وب سایت تجاری معتبر و انتخاب برند متناسب با کشور هدف نیز باید مورد توجه باشد.
وی بیان کرد: در جستوجوهای اینترنتی معمولاً با واسطهگران بازار روسیه و روسیه زبان بر میخوریم که باید با احتیاط با خواستههای آنان برخورد کرد چرا که بیشتر آنان خریداران واقعی نیستند و مشکلاتی ایجاد میکنند.
عضو اتاق بازرگانی شیراز و مدرس در کارگاه آموزشی آشنایی بازرگانان و فعالان اقتصادی با بازارهای صادراتی کشورهای آسیای میانه و روسیه یادآور شد: با معرفی خود به صورت مستقیم و بدون واسطه به خریدار و یا شرکتهای هدف از بروز هرگونه خطری جلوگیری میشود.