فرهنگی‌هنری 13:08 - 07 خرداد 1402

کوتسی با یک رمان جدید به بازار نشر برگشت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ال پایس، برنده جایزه نوبل آفریقای جنوبی داستان عاشقانه یک پیانیست لهستانی و یک زن اهل بارسلونا را در رمان جدیدش روایت می‌کند. این رمان برای اولین بار به زبان اسپانیایی منتشر شده است.

سال ۲۰۱۱، سولداد کنستانتینی، ناشر آرژانتینی از کوتسی دعوت کرد تا با راه‌اندازی یک «کتابخانه شخصی» به بررسی مهمترین کتاب‌های دوران بپردازد. از آن زمان کوتسی این انتشارات کوچک مستقل در آرژانتین را به سکوی پرتاب آثارش در جهان بدل کرده و قبل از اینکه آنها به زبان اصلی انگلیسی منتشر شوند، به زبان اسپانیایی به بازار می‌آیند.

به همین دلیل «ال پولاکو» یا «لهستانی» جدیدترین رمان کوتسی به تازگی در آرژانتین به زبان اسپانیایی منتشر شده و برای نسخه اصلی آن که به زبان انگلیسی نوشته شده باید هنوز تا اواخر سال منتظر ماند.

داستان این رمان در کاتالونیای اسپانیا اتفاق می‌افتد و یک پیانیست لهستانی آثار شوپن شیفته بئاتریز، زنی از بارسلون که عاشق موسیقی است، می‌شود. در پس زمینه داستان عشق جورج ساند و شوپن و بئاتریس محبوب دانته جای دارد و کوتسی قصد دارد تا تضاد بین عشق‌های رمانتیک و زمان حال را بررسی کند. وی نشان می‌دهد قهرمان داستان، از دیدگاه مدرن، عمل‌گرایانه‌تر و منطقی‌تر و شکاکانه به عشق نزدیک می‌شود. در طول رمان، پیانیست همچنین از مایورکا، جزیره‌ای که زمینه داستان عشق بین شوپن و جورج ساند بود، دیدار می‌کند.

این رمان که توسط ماریانا دیموپولوس به اسپانیایی ترجمه شده از خط کوتسی پیروی می‌کند که خود را به عنوان یک نویسنده از جنوب در برابر هژمونی فرهنگی شمال قرار می‌دهد.

نویسنده در مصاحبه‌ای جدید در این باره گفته است: جنوب سرزمین نور، گرما و شادی است، جایی که دور از سرمای شمالی فرد امکان می‌یابد از ممانعت‌ها دور شود و در زندگی حواس غوطه بخورد.

از این کتاب به عنوان یک نقطه عطف تاریخی یاد شده و گفته شده این که یک انتشارات آرژانتینی بتواند این کار را انجام دهد یک چیز تصادفی نیست، بلکه به معنای جنوب مرتبط است: آفریقای جنوبی، استرالیا، آمریکای جنوبی در برابر آمریکای شمالی.

در مصاحبه دیگری با ال پایس، کوتسی غرور خود را به خاطر انتشار عمدی سه رمان آخر خود در نیمکره جنوبی به عنوان راهی برای مقابله با هژمونی فرهنگی انگلیسی نشان داد و گفت: به عنوان یک نماد، انتشار در جنوب قبل از شمال مهم است.

کوتسی که در کیپ تاون، آفریقای جنوبی - اصالتاً آفریقایی- متولد شد، دوران کودکی را در تضاد با هویتش سپری کرد. او شروع به نوشتن به زبان انگلیسی کرد، زبانی که در مدرسه یاد گرفت و ابتدا در انتشاراتی کوچک کار کرد وبعد به انگلستان و آمریکا رفت. سال ۱۹۷۱ هنگامی که ویزای او به دلیل شرکت در تظاهرات علیه جنگ ویتنام لغو شد، او به آفریقای جنوبی بازگشت.

اولین رمان موفق او در آمریکا «در انتظار بربرها» در سال ۱۹۸۰ بود، حکایتی از آفریقای جنوبی که توسط نژادپرستی تسخیر شده بود، نکوهش وحشیگری و جهل متکبرانه قدرت. بعد از آن او «دشمن» (۱۹۸۶)، «عصر آهن» (۱۹۹۰) و «جوانی» (۲۰۰۲) را منتشر کرد و سال ۲۰۰۳ موفق به کسب جایزه نوبل ادبیات شد.

آخرین رمان کوتسی پیش از رمان جدیدش «مرگ عیسی» بود که سال ۲۰۱۹ منتشر شد. وی ۱۵ رمان در کارنامه‌اش دارد و ۴ رمان زندگینامه‌ای هم نوشته است و خلق ۳ مجموعه داستان هم در کارهایش جای دارد.

«استاد پترزبورگ» و «دشمن»، «زندگی و زمانه مایکل ک»، «در انتظار بربرها»، «رسوایی»، «سرزمین‌های گرگ و میش» از جمله کتاب‌های کوتسی هستند که به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.


11901876
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت که در مباحث مختلف قرآنی اهتمام سازمان تبلیغات در پیش بردن مساله تدبر در قرآن کریم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است