سیاسی 07:00 - 04 آبان 1395
آخرین اخبار از عملیات بازپس گیری موصل؛

عملیات آزادسازی موصل سرانجام پس از ماه‌ها کشمکش و اختلافات و رایزنی‌های سیاسی ساعت 2 بامداد روز دوشنبه هفته گذشته (26 مهر 1395) با دستور مستقیم «حیدر العبادی» به عنوان نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای عراق آغاز شد.



داعش بر شهر «الرطبه» در الانبار سیطره یافت

منابع خبری از سیطره داعش بر شهر «الرطبه» در استان الانبار همزمان با عقب نشینی تاکتیکی نیروهای عراقی خبر دادند.



به گزارش آناتولی، عناصر تروریستی تکفیری داعش پس از عقب نشینی نیروهای عراقی از «الرطبه» در الانبار، به طور کامل بر این شهر مسلط شدند.



پایگاه خبری العربی الجدید گزارش داد که نیروهای عراقی در یک اقدام تاکتیکی و به منظور تجدید قوا و ارسال تجهیزات بیشتر برای بازپس گیری الرطبه، عقب نشینی کردند.



حمله داعش به الرطبه همزمان با عملیات گسترده نیروهای عراقی برای آزادی شهر موصل، مقر اصلی داعش صورت گرفته است. یک منبع عراقی گفته که  داعش با چنین حملاتی در واقع تلاشی می کند تا عملیات آزادسازی موصل را که بزرگترین عملیات نظامی ارتش عراق محسوب می شود، به چالش بکشاند.



داعش روز جمعه گذشته نیز با چنین هدفی به استان کرکوک حمله کرد که به دنبال آن بیش از 150 نفر کشته و زخمی شدند.



اعزام نیروی کمکی داعش از سوریه به موصل

یک منبع خبری از اعزام صدها تن از جنگ طلبان داعش از سوریه به موصل برای مقاومت در برابر عملیات آزادسازی این شهر خبر داد.



به گزارش خبرگزاری فرانسه یک منبع نزدیک به وزیر دفاع فرانسه دوشنبه گفت : صدها تن از نیروهای تروریست در روزهای اخیر برای کمک به داعشی های موصل از سوریه به موصل امده اند.



این بدان معناست که داعش درعراق تلاش می کند بابسیج تمام امکانات و توانش بیشترین مقاومت وشدیدترین مواجهه خود را با نیروهای عراقی داشته باشد. به گفته این منبع، هنوز اطلاع دقیقی از نوع واکنش این گروه نداریم ولی سناریوهای متفاوتی از جمله فرار جمعی و توزیع نیرو در چند جبهه مختلف و ادامه جنگ تا آخرین نفرات با هدف وارد کردن بیشترین خسارت ها به نیروهای عراقی و پیشمرگه ها مطرح هست.

به گفته منابع غربی ، بین پنج تا 6 هزار نفر در صفوف داعش در عراق می جنگند.



بازهای موصل، سرکرده داعش را دزدیدند

یک منبع محلی استان نینوای عراق گفت که یک گروه مسلح به نام بازهای موصل مسئولیت ربودن یکی از سرکردگان داعش و همراهش در این شهر را به عهده گرفته است. این منبع که خواست نامش فاش نشود به العالم گفت: این گروهک که چندان معروف نیست، این دو داعشی را نیمه شب گذشته، نزدیک حی الزهور ربودند. وی در گفت و گو با پایگاه اینترنتی السومریه نیوز ادامه داد: بازهای موصل تهدید کردند اگر داعش حکم اعدام 10 جوان که دو هفته قبل در شهر موصل، به اتهام همکاری با مقاومت مردمی علیه گشتی های داعش بازداشت شدند را لغو نکند، ربوده شدگان را خواهد کشت.

 

 

ترکیه از بمباران مواضع داعش در بعشیقه موصل گفت و عراق تکذیب کرد

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری با استفان لوفون، نخست وزیر سوئد که در سفری از پیش اعلام نشده به عراق سفر کرده است، گفت: مشارکت ترکیه در عملیات موصل ادعایی باطل است.



در همین حال، نخست وزیر سوئد تصریح کرد: ما تعداد مستشاران خود را در عراق برای حمایت از عملیات موصل دو برابر خواهیم کرد. وی گفت: ما از پیشروی نظامی عملیات موصل استقبال می‌کنیم.  همچنین در پی اینکه نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: ارتش ترکیه به حمایت توپخانه‌ای از نیروهای پیشمرگ در بعشیقه پرداخته و با تانک و موشک‌های هاوتزر به کمک آنها خواهد رفت، بغداد و نیروهای پیشمرگ به طور کامل مشارکت ترکیه را در این عملیات تکذیب کردند.



آنکارا می‌گوید، حدود ۷۰۰ سرباز ترکیه‌ای نیروهای عراقی را در پایگاه بعشیقه برای جنگ با داعش آموزش داده‌اند. این در حالی است که منابع کرد به شبکه المیادین گفتند: ما هیچ اطلاعی درباره بمباران توپخانه‌ای ترکیه در بعشیقه نداریم و احتمالا تحرک ارتش ترکیه به صورت انفرادی و به دلیل تهدیداتی است که مشاهده کرده است. نیروهای پیشمرگ به طور رسمی هر گونه درخواست از ترکیه برای انجام حمله توپخانه‌ای علیه مواضع داعش در بعشیقه را تکذیب کردند.

 

تداوم پیشروی کردها در اطراف بعشیقه


در میان این اخبار نیروهای کرد پیشروی‌هایی در اطراف بعشیقه داشته و اعلام کردند که هشت روستا در اطراف بعشیقه را به طور کامل محاصره کردند. فرماندهی نیروهای پیشمرگ در محور بعشیقه اعلام کرد که نیروها به حومه شمال شرق مرکز موصل رسیده‌اند.



نیروهای پیشمرگ در بیانیه‌ای اعلام کردند که منطقه‌ای که حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع است کاملا تحت محاصره آنهاست و تنها کمتر از ۹ کیلومتر از اطراف موصل فاصله دارند. در این بیانیه آمده است که هشت خودروی بمب گذاری شده داعش نابود شده که سه مورد آن توسط ائتلاف ضد داعش منهدم شده و ده‌ها داعشی نیز کشته شده‌اند.

 

داعش با شکست در عراق به اروپا حمله می‌کند

یکی از مقامات دولتی انگلیس هشدار داده است، داعش زمانی که از مأمن خود در موصل عراق رانده شود حملات تروریستی خود علیه بریتانیا را آغاز می‌کند.



به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، روری استوارت، وزیر توسعه بین‌الملل انگلیس در این باره گفت، به احتمال بسیار زیاد نیروهای عراقی با حمایت هوایی جنگنده‌های ائتلاف قادر خواهند بود تا داعشی‌ها را از موصل خارج کنند. انتظار می‌رود در این شرایط بسیاری از اعضای خارجی این گروه به دنبال بازگشت به کشورهای خود چون انگلیس باشند. پیش بینی می‌شود این افراد در میان یک میلیون تنی که طبق برآوردها در پی این درگیری‌ها از موصل می‌گریزند، این برنامه را عملی کنند. اما استوارت هشدار داده است که با افزایش فشارها بر داعش در عراق آنها ممکن است با انجام حملات تروریستی در  انگلیس و اروپا درصدد انتقام گیری بر بیایند.



داعش بیماران را از بیمارستان موصل بیرون کرد

یک منبع محلی در استان نینوا امروز (دوشنبه) اعلام کرد که افراد مسلح داعش بیش از 40 بیمار را که در بیمارستان موصل بستری بودند، بیرون کرد تا جا برای ده‌ها نیروی زخمی داعش باز شود.



به گزارش سومریه نیوز، این منبع گفت، در میان این بیماران افراد مسن نیز بودند و داعش نیروهای زخمی خود را وارد بیمارستان کرد که این نیروها در جبهه‌های متعدد درگیری در اطراف موصل زخمی شده‌اند. این منبع تصریح کرد، حجم آسیب‌ها در میان اعضای داعش بسیار بالا است و سالن‌های اورژانس بیمارستان به برکه‌های بزرگ خون تبدیل شده است.



 تحرکات جدید داعش و بازگشت دوباره نگرانی ها در بغداد

با اینکه فاصله بغداد پایتخت عراق با مراکز فرماندهی گروه تروریستی داعش زیاد شده، اما پس از حمله جمعه گذشته داعش به کرکوک، بار دیگر سایه نگرانی از یک تهدید غافلگیرانه داعش، بر بغداد سایه انداخته است.



 اولین بازتاب حمله داعش به کرکوک، روز یکشنبه در اعلام منابع امنیتی مبنی بر اتخاذ تدابیر جدید امنیتی بر عامریه فلوجه در حدود 50 کیلومتری غرب بغداد و حدود 23 کیلومتری جنوب فلوجه نشان داده شد. منابع امنیتی عراقی گفتند که تدابیر جدید ناشی از نگرانی از حمله بزرگ از سوی داعش به اجرا گذاشته شده است و در همین چارچوب یک حرکت وسیع برای دستگیری تعدادی از منظنونان در منطقه شروع شده است.



برخی کارشناسان عراقی اعتقاد دارند که گذشته از علل منطقه ای و دست های پنهان در پشت ماجرای حمله داعش به کرکوک در روز جمعه، یکی از دلایل غافلگیری نیروهای کرد در کرکوک، وجود هسته های خفته (خلایا النائمه) بوده است. به هر حال، نیروهای عراقی درحالی به بیش از300 کیلومتر دورتر از پایتخت برای جنگ رفته اند، اما گویا سایه تهدید داعش همچنان بر سر بغداد و بسیاری از شهرهای عراق وجود دارد که عراقی ها آن را هسته های خفته و پنهان داعش در داخل شهرها می نامند.

 

تکاپوی اهالی شهر موصل برای آزادسازی شهر و تشکیل گردان‌های مخفی

سخنگوی رسمی نیروهای داوطلب مردمی عراق تأکید کرد که ساکنان موصل برای آزادی شهر به تکاپو افتاده‌اند و با نزدیک‌شدن نیروهای عراقی به شهر احتمال درگیری جوانان با تروریست‌ها بیشتر خواهد شد.



ابوجعفر الاسدی سخنگوی رسمی نیروهای حشد الشعبی عراق از تلفات سنگین تروریست‌های داعش در عملیات آزادسازی موصل خبر داد و در این باره گفت: نیروهای عراقی امروز پیشروی خوبی در محورهای شرقی، شمال شرقی، جنوب شرقی و محور جنوبی داشتند و باعث فروپاشی خطوط دفاعی دشمن شدند. تاکنون بیش از 40 روستا در محورهای جنوبی و شرقی آزاد شده‌اند.



او همچنین توضیح داد: محور غربی عملیات آزادسازی موصل از آنجا که خطوط امدادی تروریست‌ها مابین موصل و رقه در سوریه را قطع می‌کند یکی از مهمترین محورهای عملیات است و عملیات نیروهای حشد الشعبی در آن طی چند روز آینده آغاز خواهد شد تا شهر موصل به‌طور کامل محاصره شود و تمامی خطوط امدادی تروریست‌ها به آن قطع شوند.



سخنگوی رسمی نیروهای حشد الشعبی عراق همچنین خبر داد: بر اساس اطلاعاتی که منابع داخل شهر موصل به ما مخابره کرده‌اند ساکنان شهر برای آزادی شهرشان به تکاپو افتاده‌اند، البته به‌دلیل جنایت‌های فراوان داعش علیه مردم آنان جرئت تحرکات گسترده را ندارند اما برخی جوانان گردان‌های مخفی را تشکیل داده‌اند و در فواصل زمانی مختلف به تروریست‌های داعش حمله می‌کنند، هرچه نیروهای عراقی به شهر موصل نزدیک‌تر می‌شوند احتمال بروز درگیری‌های گسترده تر میان گردان‌های یادشده با تروریست‌های داعش بیشتر می‌شود.



او تأکید کرد: گردان‌های مخفی موجود در داخل شهر موصل در تماس و هماهنگی با نیروهای عراقی هستند و از این طریق موارد لازم به آنان تذکر داده می‌شود.

 

داعش قصد یورش مجدد به کرکوک با ۳۰۰ عامل انتحاری را دارد

منابع عراقی از احتمال یورش مجدد تکفیری ها به کرکوک با تعداد زیاد عامل انتحاری خبر دادند.



به گزارش النهرین، یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: سرکرده یورش داعش در بامداد جمعه گذشته به کرکوک که از سوی نیروهای عراقی بازداشت شده است به وجود طرح تکفیری ها برای یورش مجدد به کرکوک اشاره کرد. این منبع بیان کرد: این سرکرده داعشی که تابعیت عراقی دارد در جریان اعترافات از طرح تکفیری ها با مشارکت ۳۰۰ عامل انتحاری برای  یورش جدید به کرکوک خبر داد.



شایان ذکر است که منابع عراقی از بازداشت سرکرده یورش اخیر داعش به کرکوک خبر داده بودند و اعلام کردند که وی به مشارکت ۱۰۰ عامل انتحاری اعتراف کرده است.

8246340
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور گفت: پرداخت به موقع وام ازدواج می تواند نقش بیشتری در تشکیل خانواده داشته باشد؛ در عین حالی که باید تشویق های دیگر هم در نظر گرفته شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه معمولا در مرحله دوم انتخابات شور و حال انتخاباتی کمتر بوده و مشارکت هم پایین تر است، لذا بهتر است با اصلاح مفادی از قانون انتخابات، این فرایند یک مرحله ای شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: در جلسه این کمسیون گزارش تحقیق و تفحص از بانک های خصوصی نهایی و برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس جمهور به معاون علمی و فناوری خود ماموریت داد تا با تشکیل کارگروهی ویژه، برنامه ها و راهکارهای لازم برای تقویت سرمایه انسانی در حوزه فضای مجازی را تدوین و جهت بررسی و تصویب به شورای عالی فضای مجازی ارائه کند.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» اهداف و راهبرد های کلان پنج ساله پدافند غیرعامل کشور در جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل به ریاست سرلشکر باقری، تصویب شد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» جانشین سازمان بسیج گفت: در عملیات وعده صادق، موشک های و پهپادهای ما می بایست از 12 لایه پدافندی برای رسیدن به هدف عبور می کردند که نشان دهنده سطح بالای فناوری بکار رفته در وعده صادق بود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی های ماهواره بر قائم 105 گفت: آخر امسال و یا اوایل سال آینده پرتاب این ماهواره بر 4 مرحله ای انجام می شود.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» بررسی گزارش هیات تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری خراسان رضوی در دستور کار کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری قرار دارد.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سد قیز قلعه سی محصول مشترک ایران و آذربایجان که بر روی رود ارس احداث شده، فردا با حضور مقامات عالی دو کشور به افتتاح خواهد رسید.
سیاسی
«خبرگزاری تسنیم» سخنگوی دولت نوشت: ️حقوق بین الملل از ضعف ضمانت اجرا رنج می برد؛ برخی اظهارنظرهای سیاسی این رنج را مضاعف می کند. یک نمونه، نامه 12 سناتور تمامیت خواه آمریکایی که کتباً دیوان کیفری بین المللی و قضاتش را، در قبال انجام وظایف قانونیشان، تهدید ک...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است