گوناگون 15:42 - 07 بهمن 1393
بررسی مهمترین اخبار و رویدادهای تئاتر و هنرهای نمایشی ایران و جهان؛
گزارشی از حال و هوا و حواشی اجرای جشنواره و نمایش های خیابانی، نگاهی به برنامه هفتمین روز تئاتر فجر، حضور «علی دایی» در تئاتر شهر و میزبانی معاون هنری وزیر ارشاد، گزارشی از اجرای نمایش «گنجفه» که باحضور «پژمان جمشیدی» تماشاگران را راضی نکرد، گفت و گو با «ابوالقاسم یزدانی» کارگردان نمایش «خانم ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم»، نگاهی به نمایش «خانه وا ده» به کارگردانی «محمد مساوات» درباره‌ی دیکتاتوری، نگاهی به اجرای دیروز «ملاقات بانوی سالخورده»، صحبت های «اردشیر صالح‌پور» درخصوص تجلیل از 4 هنرمند شهید تئاتر، صحبت های «عزت الله انتظامی» درباره‌ی تئاتر به عنوان شناسنامه هویت بخش کشورها، ساخت مجتمع نمایشی برای برگزاری مطلوب جشنواره تئاتر رضوی، اجرای مونولوگ‌های «افسانه ببر» و «بله و نه» در سالن «موج نو»، فراز و نشیب های انقلاب به روایت پرده خوانان هنرمند و در نهایت گزارشی از بحران شدید مخاطب در مهمترین رویداد تئاتر کشور سرخط مهمترین اخبار امروز را به خود اختصاص داد.

گروه تئاتر، با سپری شدن ششمین روز از برگزاری جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر، هیجان در این حوزه به اوج خود رسیده است.



به گزارش بولتن نیوز، گزارشی از حال و هوا و حواشی اجرای جشنواره و نمایش های خیابانی، نگاهی به برنامه هفتمین روز تئاتر فجر، حضور «علی دایی» در تئاتر شهر و میزبانی معاون هنری وزیر ارشاد، گزارشی از اجرای نمایش «گنجفه» که باحضور «پژمان جمشیدی» تماشاگران را راضی نکرد، گفت و گو با «ابوالقاسم یزدانی» کارگردان نمایش «خانم ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم»، نگاهی به نمایش «خانه وا ده» به کارگردانی «محمد مساوات» درباره‌ی دیکتاتوری، نگاهی به اجرای دیروز «ملاقات بانوی سالخورده»، صحبت های «اردشیر صالح‌پور» درخصوص تجلیل از 4 هنرمند شهید تئاتر، صحبت های «عزت الله انتظامی» درباره‌ی تئاتر به عنوان شناسنامه هویت بخش کشورها، ساخت مجتمع نمایشی برای برگزاری مطلوب جشنواره تئاتر رضوی، اجرای مونولوگ‌های «افسانه ببر» و «بله و نه» در سالن «موج نو»، فراز و نشیب های انقلاب به روایت پرده خوانان هنرمند و در نهایت گزارشی از بحران شدید مخاطب در مهمترین رویداد تئاتر کشور سرخط مهمترین اخبار امروز را به خود اختصاص داد.



دخترک گل‌فروش چشم‌هایش برای تئاتر برق می‌زند/ خجالت می‌کشم بازیگر بشوم



شاید خیلی‌ها از عشق به تئاتر بگویند و هر روز هم پای ثابت سالن‌های نمایش باشند اما تماشای تئاتر خیابانی برای دختر 8 ساله گلفروش معنی دیگری دارد؛ دخترکی که این روزها ویژه‌ترین مهمان جشنواره فجر است.

 روز سوم بهمن امسال که درگیر اطلاع رسانی دوره سی و سوم جشنواره تئاتر فجر بودم با اشاره همکارم، متوجه گزارش تصویری روز دوم جشنواره شدم که اصغر خمسه از عکاسان خبرگزاری گرفته بود و به اجراهای تئاتر خیابانی محوطه تئاتر شهر مربوط می‌شد.

بولتن تئاتر

در آن گزارش، عکس دختر بچه‌ای بود که گل‌های نرگس دستش بود و روی لبه گرد حوض شمالی تئاتر شهر که در جشنواره سکوی اجرای تئاتر خیابانی است، نشسته بود و به تئاتری که اجرا می‌شد، نگاه می‌کرد. بعد از اینکه درباره این دختر پرس و جو کردیم، متوجه شدیم که حسین اسماعیلی یکی دیگر از عکاسان خبرگزاری از روز اول جشنواره این دختر را دیده بوده و از او عکس گرفته است.



به گفته عکاس‌ها دختر بچه سوژه عکس‌ها، گل فروشی است که هر روز وقتی تئاترهای خیابانی اجرا می‌شوند به محوطه تئاتر شهر می‌آید و اجراها را تماشا می‌کند. تصمیم گرفتم که این دختر را ببینم. روز پنجم جشنواره تئاتر فجر بود که در محوطه باز تئاتر شهر و زمانی که اجراهای تئاتر خیابانی جشنواره شروع شدند، دنبال دخترک گشتم. رضا معطریان که از عکاسان با سابقه تئاتر است و می‌خواست از اجراها عکاسی کند به من گفت که دختر بچه گلفروش را روزهای قبل هم دیده است.



میان تماشاگرانی که دور سکوی اجراهای خیابانی نشسته و ایستاده بودند، دنبال دخترک گلفروش گشتم اما هنوز نیامده بود. وقتی در محوطه باز تئاتر شهر چرخی زدم سامان خلیلیان از هنرمندان ستاد اجرایی بخش تئاتر خیابانی جشنواره را دیدم که به همراه یکی از همکارانش ایستاده بودند و صحبت می‌کردند. درباره دخترک گلفروش از آنها سؤال کردم، همکار خلیلیان گفت که دخترک را روزهای قبل دیده و به همین دلیل از او خواستم اگر دخترک را دید مرا مطلع کند.



وقتی از آنها جدا شدم و در محوطه تئاترشهر قدم می‌زدم ناگهان در میان صدای موسیقی و اجرای تئاتر خیابانی، صدای جیغ دو بچه که از سمت ایستگاه متروی ضلع شمالی تئاتر شهر به سمت بنرهایی که در بخش غربی محوطه نصب شده بودن، دویدند. در دست یکی از آنها گل نرگس بود و من با دیدن گل نرگس‌ها به سمت بنرهای تبلیغاتی رفتم. زنی را دیدم که لبه جدول نرسیده به حوض غربی محوطه تئاتر شهر نشسته بود و رو به دختر بچه‌ها اسمی را صدا کرد. دخترکی که کوچک‌تر بود به سمت زن آمد و متوجه شدم که این زن مادر دختر بچه‌هاست.

دخترکی که گل‌های نرگس در دستش بود، کمی بالاتر از من در حال مرتب کردن دسته گلش بود. مردی به سمت دخترک آمد و به او گفت که «سریع برو گلارو بفروش». دخترک با دسته گل نرگسی که داشت وارد محوطه باز تئاتر شهر شد و به سمت محل اجرای تئاتر خیابانی رفت. سریع به سمتش رفتم و دقیقا چهره‌ای که در عکس‌ها دیده بودم را دیدم، فقط قدش از آن چیزی که فکر می‌کردم کوتاهتر بود و حتی سنش هم کمتر. روی چندتا از ناخن‌های دستان کوچیکش لاک قرمز زده بود.



به دخترک سلام دادم. جوابم را داد ولی زیاد توجه نکرد و به سمت جمعیت تماشاگر رفت. به سمتش رفتم و اسمش را پرسیدم، ایستاد و به من نگاه کرد. چشمانش واقعا برق می‌زدند، سرش را بالا گرفت و گفت که «اسمم نازنینه». صدای مرد آمد که دخترک را صدا کرد و گفت که به جای صحبت کردن برود و گل‌ها را بفروشد. یکباره دخترک رو به من گفت «عمو، من باید برم کار کنم، تازه اومدم و هنوز چیزی نفروختم»، بعد سریع راه افتاد و به سمت جمعیت رفت.



دنبالش رفتم و پرسیدم که آن مرد پدرش است؟ با پایین بردن سریع سرش به علامت تأیید، جوابم را داد. برای اینکه بتوانم چند لحظه‌ای متقاعدش کنم که بایستد و صحبت کند، گفتم که می‌خواهم گل بخرم. مکث کرد و گفت «دو تا دسته گل میشه شیش تومن ولی عمو، تو پنج تومن بده». یکی دو ثانیه بعد گفت «سه تا دسته گل میشه 9 تومن ولی عمو، تو هف تومن بده». می‌خواست باز هم تعداد دسته گل‌ها و قیمت را بالا ببرد که گفتم که من همان دو بسته را می‌خرم.

بولتن تئاتر

گل‌ها را گرفتم، گفتم می دانی معروف شدی و عکست در خبرها هست و خیلی‌ها عکست را دیده‌انئ. به من زل زد و به حرفی که زدم فکر کرد. با تعجب پرسید «راست می‌گی عمو؟». گفتم بله. با حالت تعجب و صدایی که آروم تر شده بود، پرسید «یعنی تو تلویزیون نشونم دادن؟»، گفتم که در اینترنت عکسش منتشر شده است. خوشحال شد و گفت «خب دیگه برم به بقیه کارم برسم»، دنبالش رفتم و سنش را پرسیدم که در حال حرکت بهم گفت هفت سالش است. پرسیدم مدرسه می‌روی که جواب داد «آره، کلاس دومم».



همینطور که دخترک راه می‌رفت پرسیدم «تئاتر دوست داری؟»، ایستاد و نگاه کرد و گفت «آره». چمباتمه زدم تا بتوانم خودم را هم‌قدش کنم. پرسیدم که همیشه کار می‌کند؟ که با لبخندی کودکانه گفت «عمو اول بهت دروغ گفتم، من هفت سالم نیست، هشت سالمه. هفت ساله ها کلاس اولن ولی هشت ساله‌ ها کلاس دومن». دوباره ازش پرسیدم که همیشه کار می‌کند که این بار در جوابم گفت «آره، همیشه کار می‌کنم و گل می فروشم».



نگاهش به سمت تماشاگران و اجرای تئاتر خیابانی بود که گفتم «تئاتر رو خیلی دوست داری؟»، با ذوق گفت «خیلی تئاتر دوست دارم. همیشه میام اینجا تا تئاتر ببینم و آدمایی که اینجا هستن بعضیاشون بهم لباس دادن که گذاشتم تو خونه تا برای عید بپوشمشون.»



پرسیدم پول گل فروشی را چه کار می‌کند که گفت «می‌دم پدرم، اونم بهم پول می‌ده تا پس انداز کنم و منم پولامو جمع می‌کنم و باهاش تبلت و النگوی طلا می‌خرم». با تعجب پرسیدم که تبلت داری؟ با علامت سر تأیید کرد و گفت «ولی شکست حالا بابام گفت که عیبی نداره، الانم تو قلکم چهار صد و پنج تومن دارم»، پرسیدم که 400 هزار تومن یا تک تومن، با هیجان جواب داد «چارصد هزار تومن، می‌دونی که عمو، خیلی پوله».



گفتم «نازنین خانم دوست داری بازیگر بشی»، مکث کرد و گفت «نه، خجالت می‌کشم». گفتم «همه بازیگرا اول خجالت می کشیدن که جلوی دیگران بازی کنن ولی بعدا خجالتشون برطرف شده». با هیجان به نگاه کرد و پرسید «اگه بازیگر بشم بهم پول می‌دن؟»، گفتم بله. دوباره پرسید «بازیگر بشم چقدر بهم پول می‌دن؟»، جواب دادم که نمی دانم. ذوق زده بود و می خندید، رو به من کرد و با لبخند گفت که «عمو من دیگه باید برم، اگه گلامو نفروشم دعوام می‌کنن.»

ایستادم و نگاهش کردم که به سرعت به سمت تماشاگران رفت و با جثه کوچکش، خودش را داخل صف تماشاگران کشاند. از دور با نگاهم دنبالش کردم، جلوی تماشاگر با دسته گل نرگسی که دستش بود می‌چرخید ولی نگاهش به صحنه اجرای تئاتر خیابانی بود، با نمایش می‌خندید و به بازیگرا زل زده بود. باز هم روی لبه گرد حوض تئاتر شهر نشست و به تئاتر خیابانی زل زد...



وقتی از محوطه تئاتر شهر بیرون می‌رفتم، صدای بوق ماشین‌ها و هیاهوی اطرافم، نگرانم کرد که نازنین گلفروش، دختر 8 ساله عاشق تئاتر، در این شهر پر هیاهو و شلوغ، در این شهری که هر روز خیلی از آدم‌ها چه از او گل بخرند چه نخرند، بی تفاوت از آیند‌ه اش، از کنار او عبور می‌کنند. راستی نازنین و نازنین‌ها قرارست با رویاهای رنگینشان چه کنند؟

برنامه هفتمین روز تئاتر فجر/ «باغ آلبالو» آتیلا پسیانی به بار می‌نشیند



سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در هفتمین روز پذیرای 18 گروه نمایشی در بخش های مختلف می‌شود.

 سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امروز سه شنبه 7 بهمن ماه در هفتمین روز خود پذیرای 18 گروه نمایشی در بخش های صحنه‌ای، خیابانی و رادیویی می‌شود.

بولتن تئاتر

اجراهای صحنه ای 

نمایش «باغ آلبالو» به نویسندگی آنتوان چخوف، دراماتورژی محمد چرمشیر و کارگردانی آتیلا پسیانی از جمله آثاری است که سه شنبه هفتم بهمن روی صحنه می‌رود.

این نمایش با بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصر‌نصیر، خسرو پسیانی، نگار عابدی، بهاره رهنما، سحر دولتشاهی و روح‌الله حقگوی لسان، نوید جهان زاده، مهدی صدر، فاطمه نقوی، ستاره پسیانی و سرو‌ناز نانگلی در دو نوبت 18 و 20 در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

نمایش «خانم‌ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم» نوشته و کار ابوالقاسم یزدانی، دیگر نمایش تماشاخانه ایرانشهر است که ساعت‌های 17 و 19:30 در تالار استاد ناظرزاده کرمانی اجرا می‌شود. فریندخت زاهدی با اثری از یون فوسه با نام «رویای پاییزی»، کاری مشترک از ایران و نروژ در دو نوبت 17 و 20 مهمان تالار حافظ می‌شود. نمایش «الیور تویست» نوشته و کار اصغر خلیلی در ساعت‌های 18 و 20:30 در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. خیرالله تقیانی پور نمایش «بوقلمون» را در تالار چهارسو در دو نوبت 18:30 و 20:30 به صحنه می‌برد. تئاتر باران، میزبان نمایشی از روسیه می‌شود؛ «فراموشی» نوشته داریوش ربیعی و کار اسکندر اسکایف در ساعت 16 به اجرا در می‌آید.

تماشاخانه سنگلج ساعت 19 میزبان نمایش «بوی خوش سیمرغ» نوشته و کار علی‌نقی رزاقی از شیراز خواهد شد. نمایش «در سوگ کاظم اشتری» نوشته سپیده خسروجاه و کار احسان بیات‌فر از تهران در تالار هنر در دو نوبت 17 و 19 به صحنه می‌رود. نمایش «ترانه‌های تلخ تارا» نوشته فریدون ولایی و کار علی فتوحی از تبریز در تالار استاد انتظامی، ساعت‌های 17 و 19:30 اجرا می‌شود.

تماشاخانه مهر نیز پذیرای نمایش «امیرکبیر» نوشته و کار محمدرضا شاه مردی در دو نوبت 16 و 18 می‌شود. نمایش رادیویی «حکایت غریب یک خیاط» نوشته پیمان غریب پناه و کار مهدی نمینی مقدم، ساعت 18:30 در تالار استاد رکن‌الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه به اجرا در‌می‌آید.

نمایش های خیابانی هفتمین روز جشنواره فجر 

هفت نمایش خیابانی هم در هفتمین روز جشنواره اجرا می‌شوند. «نی نی اخاذه و مداد رنگی» نوشته کاوه مهدوی و کار مریم خاکسار از تهران ساعت 16، «نگرانم» به نویسندگی و کارگردانی احمد صمیمی از تهران ساعت 16:30، «تلخند» نوشته و کار مجید قدیمی از رزن ساعت 17، «عروس باران» به نویسندگی و کارگردانی علی قاضی از مسجد سلیمان ساعت 18 در محوطه تئاتر شهر به اجرا در می‌آیند.

همچنین نمایش «آگهی فروش، استخدام» نوشته پروانه علی ضامنی و کار مسعود مهرابی از تهران، ساعت 16 و «هیلانه» نوشته و کار علی عمرانی از ورامین ساعت 16:30در باغ هنر (خانه هنرمندان ایران) اجرا می‌شوند.

در محوطه برج میلاد نیز نمایش «شوپه» نوشته و کار طیبه مقدم ساعت 17 اجرا می‌شود.

کارگاه های آموزشی و سمینارها

بخش کارگاه‌های آموزشی و سمینارهای سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر هم روز سه شنبه پی گرفته می‌شود. کارگاه دکور بنیاد رودکی، از ساعت 11 تا 16 میزبان کارگاه آموزشی بازیگری و کارگردانی خلاق با حضور علی‌رضا کوشک جلالی خواهد شد و کلادیو آنجلینی از ایتالیا در سالن کوچک محراب، کارگاه آموزشی از تست تا تصویر را از ساعت 13 تا 17 برگزار می‌کند.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ماه ادامه دارد.



تئاتر شهر میزبان معاون هنری وزیر ارشاد و علی دایی شد + تصاویر



به گزارش بولتن نیوز به نقل از روابط عمومی سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از اجراهای روز ششم جشنواره، به تماشای نمایش «گنجفه» کار نوشین تبریزی و «ملاقات بانوی سالخورده» به کارگردانی هادی حجازی فر نشست.

 

از جمله مهمانان ویژه نمایش «گنجفه»، علی دایی، فوتبالیست شناخته شده کشورمان بود که در پایان اجرا به همراه مرادخانی از پشت صحنه این نمایش دیدار کرد.



بولتن تئاتر

 

مرادخانی در این دیدار، حضور ورزشکاران در سالن‌های تئاتر را اتفاقی فرخنده دانست و گفت: «با حضور چهره‌های ورزشی در سالن‌های تئاتر، هنر و ورزش با هم پیوند می‌خورند که تاثیر بسیار خوبی در جامعه به جای می‌گذارد.»

 

نمایش «گنجفه» با بازی پژمان جمشیدی، دوشنبه ششم بهمن در ساعت‌های 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو روی صحنه رفت و در هر دو اجرا با استقبال گسترده تماشاگران روبرو شد، به طوری که بسیاری این نمایش را ایستاده تماشا کردند.



بولتن تئاتر

 

گفتنی است؛ سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.



«گنجفه» تماشاگران را راضی نکرد



اجرای شب گذشته نمایش «گنجفه» به دلیل ضعف های ساختاری با واکنش مخاطبان همراه بود در عین حال علی دایی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز از مهمانان این اثر نمایشی بودند.

 شب گذشته دوشنبه 6 بهمن ماه در ششمین روز از برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «گنجفه» نوشته و کارگردانی نوشین تبریزی در دو نوبت 18:30 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت. این اثر نمایشی در بخش مسابقه تازه های تئاتر ایران جشنواره حضور دارد.

بولتن تئاتر

«گنجفه» داستان خانواده ای را بین سال های 1315 تا 1320 و در خلال جنگ جهانی دوم و ورود متفقین به ایران روایت می کند. این خانواده که سال هاست رازی را با خود حمل می کند در مقطعی از زمان به نوعی درگیر اتفاقات سیاسی و اجتماعی کشور نیز می شوند.

بولتن تئاتر

اما داستان بارها تکرار شده، اجرای ضعیف این اثر نمایشی چه در بازی‌ها و چه کارگردانی و هدایت بازیگران، پرداخت نامناسب روابط و شخصیت ها در دل داستان و نمایش نامناسب و به دور از خلاقیت صحنه های بحرانی و کلیدی نمایش باعث واکنش منفی تماشاگرانی شد که برای دیدن این اثر نمایشی به تالار چهارسو آمده بودند.

تا جایی که برخی از صحنه های تراژیک و دراماتیک نمایشی که مخاطب باید به دقت جذب آنها می شد با خنده تماشاگران همراه بود. با وجودیکه این نمایش از بازیگران با تجربه و حرفه ای بهره برده بود اما این هنرمندان نتوانسته بودند در نهایت اجرای قابل قبولی ارائه دهند.

اتفاقی که شب گذشته در تالا چهارسو تئاتر شهر رخ داد تا به حال کمتر در عرصه تئاتر مشاهده شده است. مخاطبان تئاتری افراد صبوری هستند که حتی در این دوره با وجود نبود بالانویس برای آثار بخش بین الملل به احترام مهمانان خارجی تا انتها به دیدن آن آثار می نشینند. البته خندیدن به نشانه اعتراض و تمسخر هنگام تماشای تئاتر رفتار مناسبی نیست و غالبا این اتفاق در اجراها دیده نمی شود.

نوشین تبریزی هنرمند جوان تئاتر تجربه اجرای آثار پرمخاطبی را دارد که معمولا مورد استقبال منتقدان و تماشاگران قرار گرفته اما آماده نبودن گروه اجرایی و متن کلیشه ای باعث شد طعم شیرین دیدن آثار گذشته این کارگردان در ذهن ها کم رنگ شود.

فریبا خادمی، یعقوب صباحی، لیندا کیانی، محمدرضا مالکی، پژمان جمشیدی، الهام شعبانی و ... از بازیگران این اثر نمایشی بودند.

بولتن تئاتر

در اجرای شب گذشته علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی دایی فوتبالیست شناخته شده کشور به تماشای نمایش «گنجفه» در مجموعه تئاتر شهر نشستند. علی دایی در پایان اجرا به همراه مرادخانی از پشت صحنه این نمایش دیدار کرد.

مرادخانی در این دیدار، حضور ورزشکاران در سالن‌های تئاتر را اتفاقی فرخنده دانست و گفت: با حضور چهره‌های ورزشی در سالن‌های تئاتر، هنر و ورزش با هم پیوند می‌خورند که تاثیر بسیار خوبی در جامعه به جای می‌گذارد.

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با دبیری اردشیر صالح‌پور تا 12 بهمن ادامه خواهد داشت.



«خانم ها، آقایان ...» این نمایش حرف برای گفتن دارد



نمایش «خانم ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم» به کارگردانی ابوالقاسم یزدانی از بجنورد هفت بهمن ماه در قالب جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود.

ابوالقاسم یزدانی کارگردان این اثر نمایشی در این باره گفت: قرار است نمایش «خانم ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم» سه‌شنبه هفت بهمن ماه در بخش نسل نو و مسابقه تازه های تئاتر ایران حضور خواهد داشت.

بولتن تئاتر

وی درباره داستان این اثر نمایشی توضیح داد: این نمایش درباره 4 نفر سرنشین یک اتومبیل در حال حرکت است که به وسیله موبایل هایی که در دست دارند اطلاعاتی درباره دیگر مسافران به آنها داده می شود که این افراد را نسبت به هم دچار شک و تردید می کند. این نمایش بازیگرمحور نیست و حول قصه و ایده اصلی شرایط موجود در داستان ترسیم می شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این نمایش اثری تلفیقی است که با ترکیب فیلم و اجرا به مخاطب عرضه می شود. به این معنی که صحنه های حرکت ماشین و در برخی موارد حضور مسافران در اتومبیل توسط فیلمی که قبلا ضبط شده به نمایش گذاشته می شود. در نمایش «خانم ها، آقایان...» به نفوذ تکنولوژی و تاثیر رسانه بر زندگی آدم ها پرداخته می شود. تلاش داشتم در این نمایش حد فاصله فضای عینی و ذهنی یا همان سوژه و ابژه را به درستی منتقل کنم. معتقدم که این نمایش حرفی برای گفتن دارد و امیدوارم در این دوره از جشنواره با این اجرا دید مخاطبان نسبت به آثار شهرستانی تغییر کند.

یزدانی همچنین بیان کرد: امیدوارم دید مخاطبان و مسئولان تهرانی نسبت به آثار شهرستانی تغییر کند و سطح آگاهی شان از دانش و تجربه ما باید برود و متوجه شوند که در شرایطی مثل جشنواره تئاتر فجر کسی بر دیگری غالب نیست. آزاده حیدرزاده، جواد روحانی، سامان سالاری و محمدرضا اویسی چهار بازیگر این نمایش هستند.

این کارگردان که از بجنورد در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در پایان عنوان کرد: از طرف دبیرخانه جشنواره به گروه های شهرستانی گفته اند که از کمک هزینه ای که به آنها پرداخت شده هزینه بلیت سفرشان را پرداخت کنند. مبلغ 3.5 میلیون تومان در قسط اول به ما پرداخت شده که البته امیدوارم قسط دوم را هم تا پایان جشنواره به ما بپردازند تا حداقل هزینه نمایش تامین شود.

نمایش «خانم ها، آقایان ما با سرعت زیاد در حرکت هستیم» سه شنبه هفتم بهمن ماه در دو نوبت 17 و 19:30 در تماشاخانه استاد ناظرزاده کرمانی به صحنه می رود.



دیکتاتوری که مردم را به سالن تئاتر آورد/ «خانه واده» تاخیر داشت



نمایش «خانه واده» نوشته و کارگردانی محمد مساوات که به نقد نظام های دیکتاتوری از طریق یک خانواده می پردازد با وجود تاخیر در هر دو اجرای جشنواره با استقبال زیاد مخاطبان به صحنه رفت.

 نمایش «خانه واده» نوشته و کارگردانی محمد مساوات شب گذشته ششم بهمن ماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه رفت و در دو اجرای خود با استقبال مخاطبان همراه شد.

بولتن تئاتر

این نمایش در اجرای اول خود به دلیل تاخیر در آغاز اجرای نمایش «لندن، رم، تهران، آمستردام» به کارگردانی آروند دشت آرای و حضور داوران بخش بین الملل در اجرای آن نمایش با تاخیر 45 دقیقه‌ای همراه بود. «خانه واده» در اجرای اول قرار بود ساعت 18:15 دقیقه روی صحنه برود اما به دلیل دیر رسیدن داوران از اجرای قبلی ساعت 19 به صحنه رفت. ازدحام در اجرای اول این نمایش یکی دیگر از دلایل تاخیر در اجرا بود.

بولتن تئاتر

استقبال زیادی از هر دو اجرای این اثر نمایشی شده بود و تماشاگران تا سه ردیف جلو صندلی ها و پله های اطراف سالن نشسته بودند. به دلیل تاخیر در اجرای اول اجرای دوم این نمایش نیز با تاخیری 50 دقیقه ای همراه شد.

نمایش «خانه واده» داستان خانواده ای هفت نفری متشکل از پدر، مادر، سه فرزند، پدربزرگ و مادربزرگ را روایت می کند که تحت نفوذ شدید پدر خانواده قرار دارند و در دنیایی متوهم و غیر واقعی روزگار می گذرانند. مخالفت پسر بزرگ خانواده با پدر آغاز بروز اختلافات است. پدر خانواده هواپیمایی خیالی را به افراد خانواده اش هدیه می کند اما تنها این پسربزرگ است که بر توهمی بودن هدیه معترض شده و آغاز به مخالفت می کند. از این پس پسر بزرگ از خانواده حذف فیزیکی می شود و همه او را مرده می پندارند. از همین جا بحران آغاز شده و به تدریج افراد دیگر خانواده نیز سر به مخالفت و انکار واقعیتی که پدر برای آنها ترسیم کرده، می زنند.

«خانه واده» مساوات اثری بر پایه فرم و حرکات بدنی بازیگران است که البته متن نیز جایگاه ویژ ای در اثر دارد و نمایش تنها به حرکات فیزیکی بازیگران مبتنی نیست. این اثر نمایشی در نگاه کلان به نقد مساله دیکتاتوری و شستشوی مغزی افراد و حذف صداهای مخالف و معترض در جوامع مختلف می پردازد. خلاقیت در فرم و تفسیر و تاویل های متفاوتی که از اثر در ذهن مخاطب شکل می گیرد این نمایش را به یکی از آثار قابل تامل جشنواره بدل کرده است.

بولتن تئاتر

اصرار پدر به تحمیل باورهایش از سوی پسر بزرگ و سپس دختر خانواده با طغیان مواجه می‌شود. این نمایش این موضوع را تصویر می کند که در صورتی که افراد با دیدن واقعیت و تفکیک آن از توهم و خیال هویت خود را بازیافته و از زیر نفوذ پدر که نماد دیکتاتوری است، خود را بیرن می کشند گویا خانواده از هم می‌پاشد! این تعبیر می تواند به حکومت های مستبد بشری و دیکتاتوری ارجاع داده شود و کارگردان نیز تلاش کرده در بستر یک خانواده، جامعه ای دیکتاتورمآب را به تصویر بکشد.

نورپردازی، گریم مناسب، بازی های فکر شده، کارگردانی و میزانس های جذاب از دیگر ویژگی های مثبت این اثر نمایشی بودند اما تکرار بیش از اندازه برخی از مفاهیم که در اجرا به بازی بی هدف بازیگران روی صحنه و ارائه چند باره اکت های نمایشی می انجامید یکی از نکاتی بود که باعث کند شدن ریتم نمایش شده بود. البته مساوات در اجرای عمومی این اثر نمایشی را به مدت زمان 90 دقیقه به صحنه برده که در اجرای جشنواره  این مدت زمان به نزدیک 65 دقیقه رسیده بود.

یکی دیگر از ضعف هایی که در نمایش مخاطب را سردرگم می کرد دقایق آخر پرده پایانی کار بود چون با نظمی که مساوات در طول کار به میزانسن و طراحی حرکات بازیگران داده در پایان تماشاگر انتظار ندارد برای بیان بحران ذهنی و طغیان همه افراد خانواده شاهد این حجم از حرکات چرخشی و بدون نظم و غیرمتمرکز باشد. شاید اگر این نکات جزئی در کارگردانی و اجرای این نمایش رعایت می شد می توانستیم «خانه واده» را یکی از آثار ماندگار و به یادماندنی عرصه تئاتر بنامیم. 

بولتن تئاتر

در این نمایش بانی پال شوسرن (پدربزرگ) ‌، علی محمودی (مادربزرگ)‌، محمد علی محمدی (پدر)،‌احسان بهلولی (مادر)، اسماعیل گرجی (پسر بزرگ)،‌نیما نوری زاده (دختر) و مجید عسگری (پسر کوچک) بازی می‌کردند. یکی از نکات جالب «خانه واده» زن پوشی بازیگران مرد است چون با وجودیکه نمایش سه شخصیت زن دارد از هر سه این نقش ها توسط بازیگران مرد ایفا می شود.

رویا تیموریان، بهزاد فراهانی، دانیال حکیمی، کیهان ملکی، مسعود فرتن، آرش عباسی, ابراهمی پشت کوهی، آرزو افشار، بهروز بقایی و ... از جمله مهمانان این اثر نمایشی بودند.



ملاقات دخترک موقرمز و تماشاگر راضی



«ملاقات بانوی سالخورده» با این‌که پیش از جشنواره‌ی تئاتر فجر اجرای عمومی داشت، شامگاه 6 بهمن ماه با استقبال تماشاگران روبرو شد.

تماشاگران سی‌وسومین جشنواره فجر که تمام صندلی‌های تالار اصلی تئاتر شهر را پر کردند، آنچنان از کار موزیکال و فانتزی «هادی حجازی‌فر» تحت تاثیر قرار گرفته بودند که با دست‌هایشان آهنگ پایانی نمایش را همراهی کردند‌، ایستادند و با خنده بازیگران به روی سن آنها را بدرقه کردند.

«ملاقات بانوی سالخورده» که اقتباسی از نمایشنامه «فردریک دورنمات» بود، با افزودن عناصر فانتزی همچون موسیقی و آواز، عروسک‌گردانی‌، چهره‌پردازی و طراحی صحنه متفاوت توانست از قالب روتین اغلب نمایش‌هایی که این روزها در جشنواره می‌بینیم، خارج شود.

مخاطبان بارها در طول اجرا به طنز کلامی و موقعیتی که هنرپیشه‌های این اثر عرضه ‌کردند، با صدای بلند خندیدند و به تماشای قصه‌ای نشستند که می‌شد خود را جای هر یک از شخصیت‌هایش گذاشت و با او همذات‌پنداری کرد.

بولتن تئاتر

نمایش عروسکی «ملاقات بانوی سالخورده»

داستان «ملاقات بانوی سالخورده» درباره‌ بازگشت زنی به شهری است که دوران جوانی‌اش را در آن سپری کرده است. او که اکنون زنی ثروتمند و بانفوذ است، با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده به موطنش برمی‌گردد تا جفایی که در گذشته در حقش شده، تلافی کند و عدالت را آن‌گونه که خود تعریف می‌کند به اجرا درآورد.

«محمدصادق ملک‌»، «پری‌ناز لطف‌الهی»‌، «آرش فلاحت‌پیشه» و «بهناز نادری» از جمله بازیگران این نمایش بودند که در دو سانس 18 و 20:30 به روی صحنه رفت.

«حامد ذبیحی»‌، «سجاد هاشمی‌»، «سینا رستگاری» و «حسین دیوان» هم از بازی‌دهندگان عروسک‌هایی بودند که با حضورشان بخش فانتزی داستان را به خوبی جلو بردند.

پس از اتمام اجرا و دست زدن ریتمیک مخاطبان با سرود شاد بازیگران، حجازی‌فر روی صحنه آمد و گفت: «ما امشب پس از مدت‌ها بدون تمرین روی صحنه حاضر شدیم و من ممنونم از این گروه که شش ماه بدون هیچ چشم‌داشتی همکاری کردند. شاید کمی خودخواهانه به نظر برسد، اما اجرای امشب را تقدیم می‌کنم به خود گروه اجرایی نمایش.»

صالح‌پور: از 4 هنرمند شهید تئاتر تجلیل به عمل‌ می‌آید/ ارجمند: زنگ موسیقی انقلاب به صدا درمی‌آید



بولتن تئاترنشست خبری کمیته فرهنگی هنری ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور پیروز ارجمند، اردشیر صالح‌پور، مجید ملانوروزی، علی عظیمی و حسن مهرجردی در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.



حسن مهرجردی دبیر شورای معاونان معاونت هنری وزارت اشاد در ابتدای این نشست گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی نیاز به حمایت و حفاظت از آرمان‌های  انقلاب داریم و یکی از نمودها و ظرفیت‌های به روز آمدی برنامه‌های ویژه انقلاب بر عهده حوزه‌های فعالیتی هنر است.



وی افزود: همواره انتظارات زیادی از هنر بوده است، این انتظار در فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب و در بیانات مقام معظم رهبری و همچنین رئیس‌جمهور محترم دیده می‌شود به همین خاطر توجه به هنر در برنامه‌های هنری دولت تدبیر و امید انجام شده است. امروز وظیفه وزارت ارشاد برگزاری جشنواره‌های مختلفی است که در رشته‌های مختلف هنری و در دهه فجر برگزار می‌شود.



پیش‌قراول جشنواره‌های هنری انقلاب



اردشیر صالح‌پور سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در ادامه نشست گفت: اهالی هنر همواره سعی داشته‌اند که به برکات این رویداد عظیم فعالیت کنند و همه ساله آثار هنری و رویدادهای هنری را رقم بزنند که تئاتر هم یکی از این هنرها است.



وی افزود: ما هم همه ساله همگام با دهه فجر سعی کرده‌ایم که در تئاتر نیز فعال باشیم. ما پیش‌قراول جشنواره‌های هنری انقلاب هستیم و امسال نیز جشنواره تئاتر فجر از یکم تا 12 بهمن ماه با حضور 118 نمایش در حال برگزاری است.



صالح‌پور با اشاره به نقش نسل نو جشنواره تئاتر فجر گفت: جوان‌های زیر 30 سال در این بخش از جشنواره حضور جدی دارند و ما امسال به جوانان توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و گمان می‌کنیم حمایت از جوانان آینده روشنی را برای تئاتر رقم می‌زند. همین‌طور باید به حضور اساسی بانوان در جشنواره اشاره کرد که 45 درصد کل هنرمندان را تشکیل می‌دهند و این اتفاق مهمی است که خانم‌ها همپای آقایان در فعالیت‌های هنری حضور دارند.



وی ادامه داد: بخش خیابانی هم که مردمی‌ترین قسمت جشنواره است به صورت گسترده‌ در حال برگزاری است و هیچ‌گاه تئاتر ایران شاهد برگزاری پرشکوه این بخش نبوده است. ما در این دوره نیز شعار«تئاتر برای همه » را برای جشنواره در نظر گرفتیم چرا که معتقدیم تمام اقشار مختلف مردم باید از تئاتر بهره‌مند شوند.



صالح‌پور با اشاره به فعالیت‌های اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص دهه فجر گفت: ما برای گرامیداشت این ایام چندین نمایش صحنه‌ای را در نظر گرفتیم و از میان 70 اثر نمایشی که مرتبط به موضوع انقلاب اسلامی هستند آثاری را برای اجرا انتخاب کرده‌ایم. همچنین با کمک پرده‌خوانان سعی کرده‌ایم رویدادهای انقلاب را روایت کنیم. همچنین در روز 12 بهمن که روز اختتامیه جشنواره است از 4 شهید هنرمند تئاتر تجلیل به عمل خواهد آمد.



 عزت الله انتظامی: تئاتر شناسنامه هویت بخش کشورها است



انتظامی روز سه شنبه در گفت و گویی هنرمندان را رسولان فرهنگ و تمدن سرزمین ها دانست که با تولیدات هنری خود به نحوی تلاش می کنند تا بخشی از داشته های هویتی و معرفتی مردمان آن سرزمین ها را برای عموم مخاطبان بازتاب دهند و گفت: وقتی این دست از آثار در قالب جشنواره ای گرد هم می آیند در حقیقت شاهد تورق دفتر تاریخ تمدن های مختلف در رخدادی واحد هستیم.



وی ادامه داد: بی شک هنر تئاتر با توجه به سابقه کهن و سرچشمه آیینی آن نه تنها می تواند عمیق ترین مبانی فرهنگی و هویتی و ملی هر کشور را در بطن خود بازتاب دهد که به دلیل استفاده از زبان هنر و با اتکا به قدرت برقراری ارتباط زنده، بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان خود خواهد داشت.



ببولتن تئاترازیگر نمایش «آی با کلاه و آی بی کلاه» برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شکل رخدادی بین المللی را بستری مناسب برای ارائه داشته های تمدنی و فرهنگی غنی ایرانیان برای هنرمندان و مخاطبان جهانی دانست و تاکید کرد رمز ماندگاری و پویایی هنر، تعامل هنرمندان با یکدیگر است و این رخداد می تواند رسول مناسبی برای انتقال فرهنگ ناب و غنی ایرانی به دیگر کشورها باشد.



وی با بیان آنکه تئاتر به عنوان هنر وارداتی در کشور ما باید ارتباط خود را با سنت های آیینی و نمایشی پرسابقه این سرزمین هر چه بیشتر تقویت کند خاطرنشان کرد: قرارنیست ما هنر غربی را به همان شکل به مخاطبان ارائه دهیم چرا که در این صورت کار هنری انجام نداده ایم، هنر زمانی شکل می گیرد که بتواند معنایی تازه و بدیع و متعلق به فرهنگ و تمدن هر کشور را به زبانی جهانشمول برای دیگران بازگو کند.



انتظامی نفس برگزاری جشنواره تئاتر را تنها اجرای چند اثر نمایشی در کنار یکدیگر و ارائه آنها به مخاطب ندانست و یادآور شد: حضور هنرمندانی از فرهنگ های مختلف که به یک زبان واحد به نام نمایش زیر چتری واحد مشغول فعالیت هستند باید ماحصل کارشان به داد و ستد هنری و تقویت دیپلماسی فرهنگی منتج شود تا بتوانیم به دستاوردهای متعالی از برگزاری جشنواره افتخار کنیم.



بازگر نمایش «چوب به دستهای ورزیل» بر انتقال دانش روز تئاتر و شیوه های نوین اجرایی به هنرمندان داخلی با حضور گروه های بین المللی در جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد و افزود: این تعامل نباید شکل یک سویه داشته باشد و هنر ایرانی با تمام سربلندی و قدمتش نیز باید توسط هنرمندان ایرانی به همتایان بین المللی منتقل شود.



سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از اول بهمن ماه کار خود را آغاز کرده تا 12 بهمن ماه در تهران ادامه خواهد داشت.



 ساخت مجتمع نمایشی برای برگزاری مطلوب جشنواره تئاتر رضوی



بولتن تئاتربه گزارش بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) علی مرادخانی درباره نگاه حمایتی معاون هنری ارشاد از جشنواره امام رضا (ع)، گفت: جشنواره تئاتر رضوی از سال 1382 تاکنون برگزار شده که استان خراسان رضوی در نیمی از دوره ها میزبان آن بوده است و برای دهمین دوره نیز پذیرای این جشنواره خواهد بود.



وی افزود: هنرمندان تئاتر در این استان فاقد مکان اختصاصی برای فعالیت نمایشی هستند، به همین منظور پیش بینی شده با اعتباری نزدیک به پنج میلیارد ریال، یک مجتمع نمایش مجهز در شهر بجنورد ساخته شود.



مرادخانی ادامه داد: در زمینه جشنواره تئاتر رضوی حدود دو سالی است که کاری صورت نگرفته، بنابراین با اعتبار 10 میلیارد ریالی ضمن ساخت تئاتر شهر در بجنورد در نظر داریم بار دیگر جشنواره تئاتر رضوی را احیا کنیم.



معاون هنری وزارت ارشاد درباره سطح کیفی جشنواره توضیح داد: علاوه بر آثار شرکت کنندگان، 3 اثر فاخر برای تولید سفارش داده می شود، همچنین 3 اثر نمایشی بین ایران و یک کشور مسلمان با هنرمندان مطرح روی صحنه خواهد رفت.



بنا بر این گزارش، سه دوره ابتدایی جشنواره تحت عنوان «تئاتر دینی» برگزار شده و سپس به «تئاتر رضوی» تغییر نام داده است.



این جشنواره تاکنون یک دوره در اصفهان، سه دوره در تهران و پنج دوره در خراسان شمالی برگزار شده است.



بیشترین مشارکت گروه های نمایشی در سال 1387 با ارائه 403 اثر انجام گرفته است. در آخرین دوره جشنواره تئاتر رضوی نیز از میان 148 متن نمایشی پذیرفته شده در دبیرخانه جشنواره، 9 اثر برگزیده شده اند.



علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره باید تا پایان فروردین 1394 نمایشنامه های خود را به دبیرخانه ارسال کنند. ارزیابی متون در اریبهشت و ارزیابی آثار در تیرماه خواهد بود و اختتامیه جشنواره در شهریور برگزار و گروه برگزیده هیأت داوران از سوی دبیر جشنواره به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی می شود.



وی شناخت اندیشه ها و زندگانی امام رضا(ع) و مضامین عالی فرهنگ رضوی، تأثیر اندیشه و آثار امام رضا(ع) در زندگی فردی و اجتماعی، شناساندن کرامت و تأثیرات رفتاری امام رضا(ع) در زندگی انسان، تبیین ابعاد علمی و اجتماعی شخصیت و سیره امام رضا(ع)، سیره عملی سبک زندگی رضوی، توجه به ظرفیت فرهنگ ها و اعتقادات بومی با محوریت فرهنگ رضوی آداب و رسوم، آیین ها و ... را از جمله موضوعات دهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی دانست.



سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) از یکم تا یازدهم ذی القعده ( دهه کرامت) برابر با 25 مرداد تا چهارم شهریور سال 1394 در تمام استان های ایران و 220 نقطه از جهان برگزار می شود.



علاقه مندان برای ثبت نام و آگاهی از نحوه شرکت در هر یک از برنامه ها می توانند به سایت سه زبانه «شمس توس» به نشانی www.shamstoos.ir مراجعه کنند. همچنین سامانه پیام کوتاه 30007888 و شماره تلفن های 9-05132283044 به عنوان پل ارتباطی میان و جشنواره مخاطبان اعلام شده است.





اجرای مونولوگ‌های «افسانه ببر» و «بله و نه» در سالن موج نو





اجرای مونولوگ‌های «افسانه ببر» و «بله و نه» به کارگردانی اشکان جنابی، پس از یک هفته توقف به دلیل هم‌زمانی با برگزاری جشنواره تئاتر فجر بار دیگر ادامه می‌یابد.



 مونولوگ‌های «افسانه ببر» و «بله و نه» روزهای پایانی دی ماه روی صحنه رفتند اما به دلیل هم‌زمانی با آغاز برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر طبق تصمیم گروه مدتی متوقف شد.



بولتن تئاتراین دو نمایش از روز پنجشنبه 9 بهمن ماه بار دیگر برای مخاطبان به صحنه می‌روند.



«افسانه ببر» محصولی از گروه تئاتر «لیو» به کارگردانی و بازیگری اشکان جنابی نوشته داریو فو و برگردان صدرالدین زاهد ساعت 19 در تماشاخانه موج نو اجرا می‌شود.



پس از اتمام این اجرا مونولوگ «بله و نه» نوشته گراهام گرین برگردان مهتاب کلانتری را اشکان جنابی با همراهی پدرام شریفی ساعت 20 در سالن موج نو واقع در خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقی(شمالی)، پلاک ۵۷ به صحنه می‌برد.



این دو مونولوگ محصول گروه تئاتر لیو است که برای اولین بار در جشنواره مستقل مونولیو به صحنه رفتند.



پیش فروش این دو مونولوگ در سایت تیوال آغاز شده است.



جنابی مهر ماه سال گذشته نیز نمایش محیطی «اعترافات غیر ارگانیک» را در کافه تریای تالار «چهارسو» روی صحنه برد.



در این نمایش که کاری از گروه «لیو» بود، محمد زارعی و اشکان جنابی به عنوان نویسنده و اشکان جنابی به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشتند.



با توجه به ساعت ترافیک و کمبود محل پارک خودرو از علاقه‌مندان تقاضا می‌شود نیم ساعت پیش از شروع اجرا در سالن حضور یابند.





 فراز و نشیب های انقلاب به روایت پرده خوانان هنرمند



بولتن تئاتر'اردشیر صالح پور' روز سه شنبه در نشست خبری کمیته هنری ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر توجه ویژه ای به جوانان شده و معتقدم توجه به جوانان آینده ای روشن را برای تئاتر ایران رقم خواهد زد.



وی با اشاره به اعلام آمادگی 410 گروه نمایشی جوان برای حضور در جشنواره تئاتر گفت: حضور چشمگیر این جوانان و همچنین حضور 45 درصدی بانوان هنرمند در بخش های بازیگری، کارگردانی و عوامل صحنه از نکات برجسته سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر است.



صالح پور گفت: پیشقراول جشن انقلاب برگزاری سی و سومین جشنواره تئاتر است که از ابتدای بهمن آغاز شده و تا 12 بهمن با حضور 118 نمایش ادامه دارد و از میان این نمایش ها 106 اثر به هنرمندان ایرانی و 12 اثر به هنرمندان خارجی اختصاص دارد.



وی افزود: مراسم اختتامیه این جشنواره همزمان با آغاز جشن های انقلاب اسلامی در 12 بهمن در تالار وحدت و با حضور هنرمندان برگزار می شود.



سرپرست مرکز هنرهای نمایشی همچنین به ویژه برنامه های دهه فجر اشاره کرد و گفت: یکی از خاطره انگیزترین سرودهای انقلابی که توسط رضا رویگری خوانده شد، از درون یک مجموعه نمایشی تولید شد.



وی از برپایی نمایش های خیابانی در طول دهه فجر سخن گفت و اضافه کرد: علاوه بر نمایش های خیابانی، نمایش های صحنه ای در شهرهای مختلف به نمایش درخواهد آمد.



صالح پور که در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخن می گفت، در ادامه افزود: همزمان با مراسم اختتامه جشنواره تئاتر از 4 شهید هنرمند به نام های احمد مقدم، غلامرضا کشت کار، قدرت اله طاهری و مسعود سهیلی تجلیل می شود.



وی «تئاتر برای همه» را شعار جشنواره تئاتر دانست و از برپایی کارگاه های آموزشی سخن گفت و مشارکت نهادهای مختلف را برای اعتلای هنر تئاتر و فراگیر کردن آن در میان اقشار مختلف جامعه ضروری دانست





مهمترین رویداد تئاتر کشور با بحران مخاطب مواجه‌است/ استقبال به نیم درصد جمعیت پایتخت نمی‌رسد



بررسی خبر ارسال شده توسط ستاد رسانه‌ای جشنواره تئاتر فجر از استقبال علاقه‌مندان و مقایسه ظرفیت سالن‌های نمایشی میزبان با کل جمعیت پایتخت، نشان می‌دهد مهمترین رویداد تئاتری کشور در گام سی و سوم تنها برای «شانزده هزارم درصد» از مردم درحال برگزاری است.



 سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درحالی گام به هفتمین روز برگزاری گذاشت که بررسی اجمالی آنچه طی این مدت در مجموعه‌های تئاتری و سالن‌های میزبان آثار نمایشی گذشت؛ نشان می‌دهد جشنواره‌ای که عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور را با خود یدک می‌کشد؛ پذیرای چه تعداد مخاطب است.



بولتن تئاتر



سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال با سالن‌های مجموعه‌های نمایشی مانند تماشاخانه ایرانشهر و خانه هنرمندان «استاد ناظرزاده کرمانی، استاد سمندریان و سالن انتظامی»؛ مجموعه تئاترشهر «سالن اصلی و چهارسو»، تالار «حافظ»، سالن «مهر» حوزه هنری، تماشاخانه خصوصی و تازه تاسیس «باران»، «تالار هنر» و تماشاخانه «سنگلج» به همراه تماشاخانه «واحه» که تنها میزبان یک نمایش بود؛ کار خود را آغاز کرد.



گرچه تعداد سالن‌های درگیر در جشنواره سی و سوم نسبت به سال قبل کاهش داشت اما این اتفاق به دلیل آغاز بازسازی مجموعه تئاترشهر رخ داد که عملا سه سالن جشنواره را از دسترس دبیرخانه خارج کرد؛ رقمی که در جشنواره سی و یکم به 14 سالن نیز می‌رسید. اما به هر حال مسائل دوره سی و سوم تنها به سالن‌ها محدود نشد و در ادامه مشکلاتی دیگری به میان آمد.



ظرفیت سالن‌های میزبان جشنواره و تناقض در ارقام اعلام شده



در این دوره 10 سالن نمایشی پایتخت در برگزاری جشنواره تئاتر فجر سهیم شدند که به این ترتیب سالن‌های استاد ناظرزاده کرمانی با تعداد 220 نفر، استاد سمندریان با 94 نفر، سالن انتظامی خانه هنرمندان با حدود 50 نفر، سالن اصلی مجموعه تئاترشهر با گنجایش 579 نفر، سالن چهارسو با 122 نفر، تالار حافظ با 200 نفر یک سویه و 400 نفر درصورت چیدمان سه سویه، سالن نمایش مهر حوزه هنری با 130 صندلی، تالار هنر با ظرفیت 250 نفر، تماشاخانه سنگلج با 175 نفر (همکف) و تماشاخانه خصوصی باران با 125 نفر گنجایش که در بیشترین تعداد 170 علاقه‌مند به تئاتر را میزبانی کرد؛ بار تماشاگران این رویداد را بر دوش کشیدند.



محاسبه مجموع این صندلی‌ها البته با در نظر گرفتن اندک درصدی خطا به دلیل آمار غیر موثق موجود رقم 1945 صندلی در یک نوبت اجرا و با در نظر گرفتن تعداد تماشاگران خارج از ظرفیت عدد تقریبی 2000 تا 2200 نفر را نشان می‌دهد.



رقمی که ستاد خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در روزهای ابتدایی برگزاری این رویداد با ارسال خبری مبنی بر استقبال بیش از چهار هزار نفر طی 48 ساعت آن را تایید کرد. باتوجه به این محاسبه‌ در صورتیکه عدد اعلام شده توسط ستاد خبری تنها روز دوم جشنواره را نشانه رفته باشد به کل اشتباه و غیر موثق بوده و باتوجه به تعداد صندلی‌های موجود غیرمنطقی و تبلیغاتی به نظر می‌رسد. اما اگر مقصود کل جمعیت دو روز ابتدایی یا اجرای نمایش‌ها در دو نوبت مورد نظر قرار گرفته باشد که از تیتر خبر چنین مراد می‌شود؛ می‌توان آمار منتشر شده را قابل اعتماد دانست.



1000 بلیت سرگردان فقط در دو روز نخست جشنواره



البته در این میان توجه به بعضی نکات ضروری است. نخست اینکه نمایش‌ خارجی بخش بین‌الملل جشنواره که روز دوم در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت به دلیل وجود اشکال اساسی – فقدان بالانویس و ترجمه برای مخاطب ایرانی- به هیچ وجه موفق نشد ظرفیت سالن را کامل حفظ کند. نکته دیگر آنکه روز اول جشنواره بدون بعضی سالن‌های میزبان یعنی تالارهای نمایشی «سنگلج»، «هنر»، «ناظرزاده کرمانی» و «باران» آغاز شد که به این ترتیب 770 صندلی یا به اضافه بلیت‌های خارج از ظرفیت حدود 800 نفر از رقم ابتدایی اعلام شده کسر می‌شود.



روز دوم جشنواره تئاتر فجر نیز بدون سالن‌هایی چون «مهر» حوزه هنری و تماشاخانه «باران» میزبان علاقه‌مندان بود که در مجموع کنار رفتن 155 تا 200 نفر از تعداد تماشاگران را به همراه دارد.



درشرایطی که اگر دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر از تمام ظرفیت موجود استفاده کند پذیرای روزانه دو هزار تماشاگر خواهد بود، چطور آمار استقبال چهار هزار مخاطب طی دور ارسال می‌شود؟ به ویژه در شرایطی که به دلیل غیبت پنج سالن نمایشی در دو روز نخست حدود 1000 صندلی از دست میزبان خارج است.



باتوجه به این نکته که آمار تعداد تماشاگران جشنواره معمولا براساس تعداد بلیت‌های صادره محاسبه و اعلام می‌شود. شائبه‌ای جدی وجود دارد که رقمی نزدیک به هزار بلیت خارج از ظرفیت صادر و فروخته شده است. البته بلیت‌های میهمان قطعا بخش زیادی از این رقم را به خود اختصاص می‌دهند.



چنانچه بر افرادی که تحرک‌های موجود در جشنواره تئاتر فجر را کنجکاوانه دنبال می‌کنند؛ پوشیده نیست هر سال تعداد زیادی کارت‌ vip و بلیت میهمان سهم افرادی می‌شود که نسبت چندانی با هنرهای نمایشی ندارند. تجربه نشان داده بعضا نمایندگان ارگان‌هایی که در طول سال از سالن‌های نمایشی فاصله می‌گیرند در روزهای برگزاری جشنواره مشتاقانه پی‌گیر تماشای آثار هستند.



بولتن تئاتر



سالن‌های از پیش تکمیل و صدور بلیت‌ رایگان برای دانشجویان!



البته به همه آنچه اشاره شد باید این تصمیم مسئولان جشنواره تئاتر فجر را اضافه کنیم که اعلام کردند بلیت‌های جشنواره امسال به صورت رایگان در اختیار دانشجویان چهار دانشگاه (دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه سوره، دانشگاه آزاد و دانشگاه هنر) قرار می‌گیرد!‌



تصمیمی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با ارائه توضیحاتی که در اختیار خبرگزاری مِهر قرار داد بر آن مهر تایید زد. در پاسخ منتشر شده؛ آمده است: «به دلیل کمبود صندلی‌های سالن، حدود 2 سال است تخفیف دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر لحاظ نمی‌شود چراکه ظرفیت سالن‌های نمایشی بین 90 تا 200 نفر است که باید بین هنرمندان، گروه‌های شرکت کننده، خبرنگاران و اهالی رسانه و هنرمندان شهرستانی تقسیم شود.»



با این توضیح و آمار ارائه شده توسط ستاد خبری سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باید دید چه تعداد بلیت در اختیار هنرمندان، گروه‌های شرکت کننده، خبرنگاران و اهالی رسانه و هنرمندان شهرستانی قرار گرفته و چه تعداد بلیت برای میهمانان خارج از این خانواده صادر شده است.



اما نکته جالب توجه در بخش دیگری از توضیح ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است که اظهار می‌شود: «از سوی دیگر بخشی از هزینه‌های جشنواره باید از راه فروش بلیت تامین شود. با این حال در چند سال اخیر تنها 40 درصد بلیت‌ها فروخته! و 60 درصد اهدا می‌شود و به همین دلیل جایی برای بلیت رایگان دانشجویی باقی نمی‌ماند؛ اما با توجه به اهمیتی که ستاد جشنواره تئاتر فجر برای دانشجویان این رشته هنری قائل است، بسته‌های بلیت رایگان برای 4 دانشگاه اصلی تئاتر (دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه سوره، دانشگاه آزاد و دانشگاه هنر) تهیه شده است تا مدیران گروه تئاتر این دانشگاه‌ها بین دانشجویان تقسیم کنند.»



جشنواره تئاتر فجر چه تعداد مخاطب دارد؟/ غیبت تبلیغات صحیح



جشنواره تئاتر فجر در گام سی و سوم روزانه موفق به جذب چه تعداد تماشاگر می‌شود؟ آیا مسئولان معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی در دوره جدید موفق شدند فضایی متفاوت نسبت به گذشته بر این رویداد حاکم کنند؟ سوالی که پاسخ به آن در مقایسه آمار تماشاگران هر روزه جشنواره (2000 نفر اعلام شده توسط ستاد خبری) با جمعیت بیش از 12.5 میلیون نفری پایتخت در طول روز نشان می‌دهد مهمترین رویداد تئاتری کشور که عنوان بین‌المللی را نیز یدک می‌کشد برای عده‌ای‌ محدود در جریان است.



این محاسبه ساده نشان می‌دهد میزان استقبال از جشنواره تئاتر فجر در طول روز حتی به نیم درصد جمعیت پایتخت نیز نمی‌رسد. نسبت رقم اعلام شده توسط ستاد خبری جشنواره در مقایسه با جمعیت پایتخت در طول روز عددی معادل 0/016 را نشان می‌دهد.





بولتن تئاتر

محاسبه جمعیت 2000 نفری که ستاد خبری از آن با عنوان استقبال یاد می‌کند در مقایسه با جمعیت پایتخت.





بولتن تئاتر

محاسبه جمعیت بیست و چهار هزار نفری جشنواره تا روز پایانی و مقایسه آن با جمعیت پایتخت.



رویدادی که با گذشت نیمی از زمان برگزاری ضعف آن در تبلیغ و جذب تماشاگر به شدت نمایان است و اگر از پیاده‌روی مقابل چهار راه ولیعصر(ع) و از روبروی مجموعه تئاتر شهر تهران عبور کنید متوجه هیچ اتفاق هنری مهمی نمی‌شوید؛ چراکه حتی در فاصله دویست متری‌ از رویدادگاه اصلی نشانی از یک اتفاق مهم بین‌المللی حتی در پیاده‌روهای مجاور وجود ندارد. استان‌های کشور هم – جز چند گروه نمایشی- قبلا به دلیل کمبود بودجه از همراهی با این رویداد محروم شدند. به راستی سی و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر چه گروه اجتماعی و چه تعداد از پایتخت نشینان را هدف گرفته است؟



جشنواره تئاتر فجر در گام سی و سوم به‌رغم تغییرات اتفاق افتاده در مدیریت فرهنگی کشور تفاوت چندانی با سال گذشته و دوره سی و دوم که در پایان راه دولت‌ دهم برگزار شد؛ ندارد. حتی بررسی رخدادهای اتفاق افتاده پیش و پس از جشنواره روندی نزولی نسبت به قبل را نشان می‌دهد. حرکت نزولی که هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از آن طی یک 17 ماه گذشته وجود نداشته است.




5715049
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است