فرهنگی‌هنری 17:54 - 28 آذر 1397
ساغر شفیعی:
دومین نشست تخصصی شیرازه شعر با حضور ساغر شفیعی، شاعر، سه‌شنبه بیست‌وهفتم آذرماه در خانه شاعران ایران و به همت دفتر شعر جوان برگزار شد.

بزرگ‌ترین مشوق من، منوچهر آتشی بود

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در این نشست، ساغر شفیعی پیش از شعرخوانی بخشی از خاطرات و تجربیات شاعری خود را بیان‌ کرد.

او در ابتدای صحبت‌های خود به نوشتن در دوران کودکی اشاره کرد و گفت: از کودکی و نوجوانی به نوشتن علاقه داشتم اما هرگز نام  را آنچه می‌نوشتم نمی‌دانستم و در عین حال به دلیل آنکه درون‌گرا و  خجالتی بودم، دست‌نوشته‌هایم را برای کسی نمی‌خواندم.

شفیعی ادامه داد: روزی مادرم به طور اتفاقی یکی از نوشته‌هایم را دید و پس از آن بارها در جمع‌های دوستی و اقوام به شعر سرودن من اشاره می‌کرد و من برای گریز از تکرار این ماجرا، الفبای مخصوصی ساختم و از آن پس به جز خودم کسی نمی‌توانست دست‌نوشته‌هایم را بخواند.

او گفت: اولین شعرهایم را برای پدرم که معلم بازنشسته ادبیات است، می‌خواندم. با خواندن اشعار نیما، به پدرم می‌گفتم با اینکه شاعرانی همچون نظامی، از قله‌های ادبیات فارسی هستند، ولی در اشعارشان نوعی تصنع وجود دارد اما آثار نیما، خودِ زندگی است . در عالم نوجوانی کشف کرده بودم نیما راست می‌گوید. تا حدود سی‌سالگی از برنامه هایی به اسم جلسه شعر و انجمن ادبی خبر نداشتم تا اینکه در روزنامه‌ای به یک آگهی برخوردم با این مضمون که در فرهنگسرای معرفت، آقای تقی محمدی‌فکورزاده کارگاه شعر برگزار می‌کند. به این ترتیب رفته‌رفته به کلاس‌های مختلف شعر راه پیدا کردم. کارگاه بعدی کلاس آقای کریم رجب‌زاده بود.

شفیعی در ادامه با تاکید بر اینکه دیدار با منوچهر آتشی در دفتر کارنامه فصل جدیدی را در سرودن و نشر شعرهایش گشود، گفت: هنگامی که دست‌نوشته‌هایم را برای منوچهر آتشی خواندم، متوجه شدم همه آنچه می‌نوشتم اما نامشان را نمی‌دانستم، شعر بوده‌اند. او مهم‌ترین مشوق من بود و اگر می خواست به ضعف یا ایراد شعری اشاره  کند از عبارت «زیادی رمانتیک بود» به جای «این شعر ضعیف است» استفاده می‌کرد. این خود به نوعی باعث دلگرمی و دلخوشی بود.

شفیعی در پایان از چهار دفتر شعر خود شعرهایی را برای حاضران خواند.

«وقتی باران پیانو می‌زند» (نشرروزگار با مقدمه‌ای از منوچهرآتشی/۱۳۸۱)، «حالا نام دیگری دارم» (انتشارات آینه جنوب/ ۱۳۸۴)، «من هم از شاعران دهه چهل هستم» ( انتشارات آینه جنوب/ ۱۳۸۸) و «چشمانت اگر نیلی بود» (انتشارات مروارید/ ۱۳۹۶) عناوین چهار دفتر شعر ساغر شفیعی هستند.

همچنین در این نشست، ساعد باقری در سخنان کوتاهی با تاکید بر اینکه شعر ساغر شفیعی، عینا خود او و زندگی اوست، گفت:  چیزی که در شعرهای خانم شفیعی مخاطب را مجذوب می‌کند سادگی و بی فاصلگی شاعر با اثرش و کشف‌های خاص او از زندگی است.

محمد رمضانی‌فرخانی، دبیر نشست شیرازه شعر نیز در پایان گفت: به دور از هیاهوی رایج و جریان‌سازی‌های سال‌های اخیر، شعر خانم شفیعی راه خود را رفته و صدای ویژه خودش را دارد اگر چه این تصویر کمال‌یافته شاعر نیست و یقینا می‌تواند چندین پله بالاتر از این قرار بگیرد. بارزترین ویژگی این شعرها، گزارش ملموس و مهم‌تر از آن عاشقانه از تجربه زیست و جزییات آن است. او در آثار خود درگیر لفاظی و بازی‌های زبانی مرسوم و خیال‌پردازی‌های شبه‌شاعرانه نشده است.

نمونه‌ای از شعرهای ساغر شفیعی:

۱)

بچه‌های بی‌اشتها

مانیتور را با چشم‌هایشان قورت می‌دهند

آن قدر حرص می‌خورم

که سیر می‌شوم

از این سفره چیدن و

دوباره برچیدن

مهم نیست

دقایقی دیگر

پشت پنجره غوغاست

از گنجشکانی

که عاشق دست‌پخت منند

 (از مجموعه «چشمانت اگر نیلی بود»)

۲)

جیرجیرک، آرشه را با ریتم تند می‌رقصاند

- پا به پای بهارِ پشت پنجره-

این پرده چه دلگیر می‌شود

وقتی باران پیانو می‌زند

(از مجموعه «وقتی باران پیانو می‌زند»)

سهیل محمودی، بیوک ملکی و تعدادی از شاعران و علاقه‌مندان به ادبیات در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام


10004597
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» فرزند شهید ابراهیم همت در مقدمه کتاب «ماه تمام» که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، می نویسد: من افزون تر از آن چه که در تمام این سالیان از پدر و لشکرش در زبان یاران و هم رزمان او شنیده بودم را لابه لای صفحات «ماهِ تمام» خواندم و لذت بردم.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مهدی چراغ زاده شاعر آیینی کشورمان نوسروده ای را به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) منتشر کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» تاثیرپذیری شاعران ایرانی از ادبیات هند قابل توجه بوده و تاثیرات فراوانی در حوزه های واژگان، صنایع ادبی، وزن و عروض داشته است.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» این روزها دوباره از «87 متر» که جزو سریال های کش دارِ حاشیه داری محسوب می شود؛ دوباره عیاری از پخش در شبکه یک خبر می دهد در حالی که رئیس سیمافیلم سالِ گذشته اعلام کرده که این سریال به نمایش خانگی خواهد رفت.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» محمد جواد ظریف گفت: مدتی بود که دانشگاه های آمریکا سیاسی نبودند و حتی جنبه محافظه کاری گرفته بودند. تحولات در غزه باعث شد که دانشگاه های آمریکا دوباره زنده شوند.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب ضمن اعلام خبر فروش 74 میلیاردی تا پایان روز دوم نمایشگاه کتاب، جزئیات برخورد با 3 ناشر خاطی را تشریح کرد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» بر اساس مصوبه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بودجه دو میلیارد تومانی به دارندگان مدرک حفظ عمومی قرآن اختصاص یافت که این مبلغ در دهه ولایت به دارندگان این مدارک اهدا خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» نمایشگاه نقش نگاره رویا در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران افتتاح شد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» مدیر کمیته ناشران خارجی از حضور رسمی سه آژانس ادبی که مجوز کارگذاری ادبی را دریافت کرده اند، در نمایشگاه کتاب خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«خبرگزاری تسنیم» رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی به 4 اثر معنوی فرزند دختر در خانه اشاره می کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است