سیاسی 10:46 - 06 خرداد 1402

سجده شکر بر خاک وطن/ «اسدی» نماد اقتدار توأم با مظلومیت ایران

خبرگزاری مهر_ گروه سیاست؛ رامین عبدالله شاهی: دوباره اتهام، دوباره زندان و دوباره آزادی؛ دوباره اثبات بی‌گناهی، دوباره آزادی پس از ۵ سال اسارت غیر قانونی در میان مدعیان قانون و دموکراسی!

اسد الله اسدی دیپلمات متولد ۱۳۵۰ ایرانی شاغل در سفارت ایران در اتریش و در سال ۱۹۹۸ به صورت غیر قانونی و بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و اصول حقوقی در حین مأموریت سیاسی بازداشت شده بود، پس از آزادی و رسیدن به کشور، سجده شکر آزادی بر خاک وطن را با چفیه‌اش به جای آورد تا نمادی از اقتدار توأم با مظلومیت ایران شود.

وی در زمان دولت قبل در حالی که مصونیت دیپلماتیک داشت به اتهام دست داشتن در یک بمب‌گذاری در اروپا، به هنگام تردد در آلمان بازداشت، محاکمه و زندانی شد. حالا پس از رهایی برخاک وطن بوسه زد.

اسدی از دیپلمات‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران در بلژیک به زندان محکوم و در یکی از زندان‌های این کشور در حال سپری کردن مجازات ناعادلانه ۲۰ سال حبس خود بود. او با توطئه فرقه منافقین و با سازماندهی و شهادت‌های دروغ دو نفر برای بمب‌گذاری در همایش سالانه منافقین در «ویلپنت» پاریس دستگیر و محاکمه شد.

تکذیبیه ایرلاین اتریشی

اما شاهدان نتوانستند برای ادعای‌های خود مدارک واقعی ارائه کنند؛ حتی ادعای حمل بمب توسط شرکت هواپیمایی اتریشی اتریش ایرلاین تکذیب شد و درج این موضوع در روزنامه OsterreichHeute، شایعه‌ای خبیثانه عنوان شد.

در واقع خبر آزادی اسدالله اسدی را حسین امیر عبداللهیان در حساب توییتری خود منتشر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در حساب کاربری خود ضمن تشکر از تلاش‌های عمان در توئیتر تاکید کرد: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی در آلمان و بلژیک بازداشت بود.

القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق بر برخی دول اروپایی

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آزادی اسد الله اسدی، گفت: برخی دولت‌های اروپایی تحت تأثیر القائات رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی نفاق قرار داشتند و آنها با نقض تعهدات بین‌المللی پس از «بازداشت خودسرانه» دیپلمات ایرانی، او را در دادگاهی نمایشی و کاملاً سیاسی و مدیریت شده که مدت قابل توجهی به طول انجامید به ۲۰ سال زندان توسط دادگاه بدوی «آنتورپ» بلژیک در روز چهارم فوریه ۲۰۲۱، محکوم کردند.

کنعانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو امر با اتخاذ مواضع منطقی و در دفاع از حقوق ایرانیان، ضمن اعلام اعتراض و محکومیت نقض مصونیت دیپلماتیک دیپلمات ایرانی، تمام تلاش خود را برای آزادی این شهروند و دیپلمات ایرانی بکار بست و نهایتاً در پی نشست‌های متناوب و مشترک امنیتی و رایزنی وزرای خارجه ایران و بلژیک طی توافقی دوجانبه با دولت بلژیک، آزادی این دیپلمات به گروگان گرفته شده محقق شد.

تلاش‌های دلسوزانه کشور سلطنتی عمان

در جریان آزادی این عضو ارشد دستگاه سیاست خارجی کشورمان که با تلاش‌های دلسوزانه کشور سلطنتی عمان صورت گرفت «اولیویه وندکاستیل» شهروند بلژیکی زندانی در ایران نیز آزاد و به کشور خود منتقل شد تا جمهوری اسلامی به خاطر مسائل انسان دوستانه از اقدامات غیر قانونی این تبعه کشور بلژیک که در بهمن ۱۴۰۰ دستگیر شد، بگذرد. آزادی این بلژیکی از سوی «الکساندر دی کرو» نخست وزیر بلژیکی مورد تأیید قرار گرفت.

قانون مبادله زندانیان با ایران در بلژیک تصویب شده بود

باید گفت این تبادل و آزادسازی میان ایران و بلژیک در حالی صورت می‌گیرد که بحث موافقتنامه‌های قضائی اعم از استرداد مجرمین یا همکاری‌های مربوط به مباحث کیفری و مدنی بین کشورها یک موضوع عادی است؛ ایران و بلژیک تعداد قابل توجهی از این نوع موافقتنامه‌ها را با کشورهای مختلف امضا کردند، لذا انعقاد این موافقتنامه‌ها برای همکاری‌های دوجانبه امری معمول شناخته می‌شود.

از سویی قانون مبادله زندانیان با ایران در بلژیک سال گذشته و با همه شیطنت‌های دشمنان و اپوزسیون حاضر در این کشور، ابتدا در کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک و سپس با ۷۹ رأی مثبت، ۴۱ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع، در پارلمان این کشور به تصویب رسیده بود، هرچند مدتی بعد دادگاه این کشور اجرای آن‌را به حالت تعلیق در آورد ولی تلاش‌های ایران و کشور دوست عمان امر استرداد را میسر کرد.

سجده شکر بر خاک وطن/ «اسدی» نماد اقتدار توأم با مظلومیت ایران

آزادی اسدی نشان داد جمهوری اسلامی مقتدر مظلوم است

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با مهر و در خصوص آزاد شدن اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان از بلژیک، گفت: جمهوری اسلامی مقتدر مظلوم است و این اولین بار نیست که چنین احکام ظالمانه‌ای علیه اتباع ایران صادر شده است، لذا لازم است کشورهای اروپایی رویه خود را تغییر دهند.

وی افزود: در سال ۲۰۲۱ اتهام واهی به اسدالله اسدی زده شد. در این خصوص سرویس‌های امنیتی تعدادی از کشورهای اروپایی وی را در یکی از کشورهای این قاره، متهم به مشارکت در بمب گذاری کردند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به تلاش‌های کشورمان برای آزادی این دیپلمات ایران، تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ساعات اولیه دستگیری او مخالفت خود را با این دستگیری اعلام کرد و رویه‌های قضائی و سیاسی را برای آزادی وی به کار گرفت.

جلال زاده ادامه داد: قوه قضائیه و دستگاه دیپلماسی کشورمان تمام مساعی خود را برای اثبات بی گناهی اسدی به کار گرفتند که قابل تقدیر است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عمر ۴۴ ساله بعد از انقلاب، تأکید کرد: در سال‌های پس از انقلاب مکرراً با رویه‌های یک جانبه و ظالمانه دادگاه‌های اروپایی شاهد بودیم که اتباع ایرانی دستگیر شدند و بعد از مدتی بی‌گناهی آنها ثابت شده و آزاد می‌شدند، این برای بار اول نیست که این اتفاق افتاده است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از آزادی اسدی گفت: آزادی وی در دهه کرامت و بازگشت این دیپلمات مجاهد به کشور را باید تبریک گفت و امیدوارم کشورهای اروپایی رفتار خود را تغییر دهند و چنین حادثه‌ای دیگر رخ ندهد.

هنوز سندی برای بمب دروغین منافقین پیدا نشده است

قابل ذکر است ماجرای دروغین بمب‌گذاری توسط اسدی بدون یافتن هیچ سندی علیه این دیپلمات ایرانی در حالی به پایان رسید که در نهایت طرف غربی تا پایان ماجرا نتوانست هیچ سند و مدرکی ارائه کند و همه ادله آنان صرفاً در حد همان اقرارهای بدون سند همان دو عضو گروهک منافقین ماند.

دلایلی که دادگاه آنتورپ بلژیک برای محکومیت دیپلمات کشورمان به آنها استناد کرده، به خوبی نشان می‌دهد که این ماجرا یک سناریو صددرصد از پیش طراحی شده بود. سناریویی که طراحان آن با دست خالی از مدرک کافی برای اثبات جرم، تنها روی به طرح ادعاهایی آورده‌اند که تاکنون نتوانسته‌اند آن را اثبات کنند و هیچ رد و سندی از بمبی که آن دو نفر که مدعی تحویل گرفتن آن از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در لوکزامبورگ شدند پیدا نشد.

حتی در مقاطعی رسانه‌های بلژیک اعلام کردند که آمریکا احتمالاً در برنامه تبادل زندانیان میان ایران و بلژیک مداخله کند و درخواست استرداد اسدالله اسدی به آمریکا را بدهد. در این خصوص روزنامه‌های «هِت لَتسته نیوز» و «دِ مورخِن» بلژیک از احتمال درخواست آمریکا برای تحویل اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی بازداشت شده در بلژیک، به آمریکا خبر داده بودند که در این صورت این پرونده پیچیده‌تر می‌شد. این امر نشان دهنده سازماندهی چند جانبه غربی‌ها برای فشار به ایران بود. در این میان حتی سناتورهای آمریکایی به دولت بلژیک فشار می‌آوردند که اسدی را آزاد نکرده و به ایران نفرستد.

در واقع داستان بازداشت و زندانی شدن و اثبات بی‌گناهی و آزادی اسدالله اسدی فصل جدید از سریال چالشی خصومت غربی‌ها با ایران بود. فصلی که پس از زندانی شدن این دیپلمات کشورمان با تلاش‌های شبانه روزی دستگاه سیاست خارجی و قوه قضائیه کشورمان به پایان خوش خود رسید تا حقانیت و اقتدار توأم با مظلومیت ایران را دوباره به جهانیان نشان دهد. هرچند امیدواریم رویکرد کشورهای اروپایی در پذیرش حقانیت ایران و عدم اثرپذیری از رژیم صهیونیستی و فرقه منافقین و آمریکا تغییر کند اما دشمنی‌ها و سندسازی‌های جعلی گروهک منافقین و رژیم اشغالگر قدس با ایران و ایرانی را پایانی نخواهد بود.


11900774
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: مقامات آمریکایی شایستگی اخلاقی اظهارنظر در خصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی در حاشیه بیست و یکمین اجلاس وزرای دفاع سازمان همکاری‌های شانگهای با وزیر دفاع چین دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور شرکت در اجلاس ایران و آفریقا و بازدید از نمایشگاه اسکپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی بیشتر مسئولان آفریقا با ظرفیت‌های ایران دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور گفت: توسعه روابط با قاره آفریقا از اولویت‌های ایران است و در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل را دنبال می‌کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزرای دفاع کشور‌های عضو شانگهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: نظام اسلامی مقابل «بی حجابی» در جامعه می‌ایستد. کسی را به زور به بهشت نمی‌برند، اما در مقابل ناهنجاری، نظام عقب‌نشینی نخواهد کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه رئیس جمهور چین در دیدار با علی باقری در مسکو ضمن قدردانی از اقدامات ایران در دفاع از حقوق مردم فلسطین گفت که ایران همواره در خاورمیانه شریک راهبردی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: گام اول برای موفقیت و تحقق اهداف اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا وجود اراده میان طرفین است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی گفت: در سایر مکاتب کارگر را ابزار تولید می‌دانند اما ما کارگر را خالق تولید، محور تولید و صاحب نظر در امر تولید می‌دانیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: پاکسازی تروریسم از درون جغرافیای سازمان شانگهای به عنوان یک اولویت مهم، یک اصل راهبردی به شمار می‌رود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است