استانی 13:59 - 26 مهر 1397

۱۰ محدوده باستانی سنگ نگاره ای استان مرکزی در مرحله ثبت ملی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی اظهار داشت: در بیش از ۱۰۰ نقطه استان سنگ نگاره هایی شناسایی شده اند که ۲۴ نقطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۱۰ نقطه نیز در حال تکمیل پرونده برای ثبت قرار دارند. مابقی نقاط نیز با توجه به محدودیت ثبت به صورت سالانه مستند نگاری می شوند تا در اسرع وقت در این فهرست به ثبت رسند.

وی افزود: با توجه به این آمار می بایست استان مرکزی را پایتخت سنگ نگاره های ایران دانست، چراکه در تمام استان سنگ نگاره هایی وجود دارند که سرآمد آنها، کلونی بیشمار سنگ نگاره های تیمره خمین است که مجموعه ای بی نظیر را شکل داده است.

حسینی گفت: سنگ نگاره ها آئینه تاریخ هستند، از این رو نگهداری از آنها بسیار حیاتی است. تا به حال فعالیت چندین معدن که سلامت این آثار را تهدید می کرده متوقف و مجوز بهره برداری آنها باطل شده است. بزرگترین حافظ این آثار، مردم هستند که می توانند از هر گونه تخریب سهوی و عمدی آنها جلوگیری کنند.

رئیس گروه حفظ و احیای بناهای تاریخی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی نیز گفت: برآورد اولیه وجود حداقل ۲۰۰ هزار سنگ نگاره در استان مرکزی را تایید می کند.

اسماعیل شراهی افزود: جزو استان هایی هستیم که بیشترین تعداد محوطه های سنگ نگاره ها را ثبت ملی کرده و با شتاب فراوان، تکمیل پرونده ثبت ملی باقی محوطه ها را نیز در دست داریم.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۲۴ نقطه از سنگ نگاره های استان در شهرستان های اراک، خمین، تفرش، خنداب، دلیجان، کمیجان و شازند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. متاسفانه به علت محدودیت ثبت آثار به صورت سالانه، روند این اقدام طولانی می شود اما این بدان معنا نیست که باقی نقاط، کنترل و رصد نمی شوند.


9946537
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است