علمی فناوری 05:45 - 14 خرداد 1399
از زمانی که یک شیء عجیب شبیه به سیگار برگ در سال 2017 از منظومه شمسی و نزدیک زمین عبور کرد، ستاره شناسان فرضیه‌های عجیبی نظیر اینکه یک سفینه از جانب بیگانگان است یا یک سیارک عجیب که از خارج از منظومه شمسی آمده، مطرح کردند و اکنون تئوری جدیدی مطرح شده است.

داستان دنباله‌دار "اوموآموآ"

به گزارش ایسنا و به نقل از نیو اطلس، ماهیت دقیق شیء عجیب میان ستاره‌ای موسوم به "اوموآموآ"(Oumuamua) به شکل یک راز باقی مانده است و تاکنون فرضیات زیادی شکل گرفته است، اما اکنون ستاره شناسان در دانشگاه ییل(Yale) و دانشگاه شیکاگو(Chicago) می‌گویند که این شیء یک نوع کاملاً جدید از اشیا موسوم به "یک کوه یخ هیدروژنی" است.

"اوموآموآ" در سال 2017 پس از آنکه به دور خورشید گشت، کشف شد و به سرعت با مشخص شدن مسیر آن معلوم شد که از متعلق به منظومه شمسی نیست و پس از گذراندن میلیون‌ها سال در فضای بین کهکشانی، این شیء اکنون در حال گذر از منطقه ما است.

اما منشأ آن، تنها موضوع عجیب درباره آن نیست. "اوموآموآ" برخلاف تقریباً اکثر سیارک‌ها و دنباله‌دارها که شکلی گرد و کروی دارند، به شکل یک سیگار برگ است که تخمین زده شده که در حدود 274 متر طول دارد. عجیب‌تر از همه اینکه ستاره شناسان شاهد شتاب گرفتن آن در حال خروج از منظومه شمسی بودند.

این‌ها همه باعث می‌شود "اوموآموآ" با هر چیزی که تاکنون دیده‌ایم، متفاوت باشد. پس در نهایت، "اوموآموآ" چیست؟ ابتدایی‌ترین پاسخ این بود که "اوموآموآ" یک دنباله‌دار یا سیارک است، اما این فرضیه‌ها مشخصه‌های عجیب "اوموآموآ" را توضیح نمی‌دهند، چرا که اگر یک دنباله‌دار باشد، با گرم شدن توسط خورشید باید از زیر سطح آن گاز آزاد شود که باعث شتاب آن می‌شود. اما پس چرا طول آن اینقدر بلند است؟

"اوموآموآ" می‌تواند بیشتر شبیه به سیارک باشد که یعنی قطعه‌ای از یک سیاره است که توسط یک برخورد نزدیک با یک ستاره جدا شده است. این فرضیه می‌تواند شکل عجیب "اوموآموآ" را توجیه کند. اما هنوز هم سوالات بی پاسخ زیادی درباره آن باقی مانده است. همانطور که اشاره شد، ستاره شناسان حتی بررسی کردند تا اطمینان حاصل کنند که "اوموآموآ" یک نوع سفینه فضایی بیگانه نباشد که سیگنال‌های رادیویی پخش می‌کند و در نهایت دریافتند که اینطور نیست.

به همین دلیل به این فکر کردند که "اوموآموآ" احتمالا یک شی‌ء کاملاً جدید باشد. به گفته محققان دانشگاه "ییل" و دانشگاه "شیکاگو"، "اوموآموآ" می‌تواند یک کوه یخ هیدروژنی باشد که در این صورت، همه ویژگی‌های عجیب "اوموآموآ" توجیه می‌شود.

این نظریه از این ناشی می‌شود که در هسته‌های متراکم ابرهای مولکولی در فضای عمیق، درجه حرارت می‌تواند به حدی کم شود که هیدروژن منجمد شود. سپس این کوه‌های یخی برای میلیون‌ها سال در فضا می‌چرخند تا زمانی که گذر از فاصله نزدیک با یک ستاره مانند خورشید به زندگی‌شان پایان دهد.

"گریگوری لافلین" سرپرست این مطالعه می‌گوید: از آنجا که "اوموآموآ" به خورشید نزدیک شد و گرمای آن را دریافت کرد، هیدروژن ذوب شده به سرعت از سطح یخی آن تبخیر شده و موجبات شتاب گرفتن آن را فراهم کرده است و همچنین شکل عجیب و غریب آن نیز می‌تواند به همین دلیل باشد؛ مانند یک قالب صابون که پس از استفاده مکرر کم کم نازک می‌شود.

اکنون برای بررسی دقیق "اوموآموآ" خیلی دیر شده است، زیرا در حال خروج از منظومه شمسی است و در حال حاضر در نزدیکی سیاره زحل قرار دارد. اما می‌توان منتظر اشیای میان ستاره‌ای در آینده بود تا آنها را به دقت مورد بررسی قرار داد.

یک شیء میان ستاره‌ای دیگر در سال 2019 کشف شد که نشان می‌دهد آنها رایج هستند و یک گروه از محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) استفاده از فضاپیمایی را پیشنهاد کرده است که بتواند در مدت زمان کوتاهی برای رهگیری چنین بازدیدکنندگانی استفاده شود.

این مطالعه جدید برای انتشار در مجله Astrophysical Journal Letters پذیرفته شده است.

انتهای پیام


10558909
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: علت مرگ پزشک جوان هنوز از سوی پزشکی قانونی تعیین نشده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است