گوناگون 21:14 - 09 مهر 1393
هفته گذشته، اورسلا وندرلین، وزیردفاع آلمان اعلام کرد که کشورش ۲ هواپیمای ترابری نظامی از نوع ترنسال‌پر از تجهیزات نظامی ازجمله سیستم دفاع موشکی به امان پایتخت اردن و به اربیل در شمال عراق می‌فرستد.

صبح پنجشنبه گذشته، خانم وزیردفاع به همراه یکی از این هواپیماها و با گروهی از خبرنگاران، به اربیل عراق رفت. هواپیمای دوم که قرار بود تجهیزات نظامی و دفاع موشکی را به امان ببرد، نتوانست از آلمان پرواز کند. این هواپیما مشکل نشت سوخت داشت. هواپیمایی هم که خانم وزیر را به اربیل عراق برد، توانایی حمل تعداد کافی مسلسل و بازوکا که آلمان قول آن را به کردهای عراق داده بود را نداشت، چون دچار نقص فنی شده و نمی‌توانست بار زیادی حمل کند. این اتفاق سرآغاز ماجرایی شد که اکنون به رسوایی نیروی نظامی آلمان تبدیل شده‌ و به پارلمان و دفتر صدراعظم و رسانه‌ها کشیده شده‌است. موضوع این است که توان دفاعی آلمان و تجهیزات نظامی‌اش، با افت قابل توجهی روبه‌رو شده و اطلاعاتی که درباره تجهیزات نظامی وجود دارد، اطلاعاتی نادرست و به روز نشده است. در کانون این رسوایی هم وزیردفاع آلمان قرار دارد.

دلیل آن هم این است که او برخلاف صدراعظم و همچنین وزیرخارجه پیشین، اعتقادی به اینکه آلمان باید از درگیری‌های نظامی کنار بماند ندارد. او از حامیان مداخله نظامی آلمان در عملیات اخیر آمریکا و هم‌پیمانانش علیه داعش در عراق بوده‌است. خانم وزیردفاع دراین باره در سخنرانی گفته: بی‌تفاوتی، گزینه انتخابی کشوری مانند آلمان نمی‌تواند باشد. او از سال گذشته که این سمت را به‌عهده گرفت، به‌دنبال تغییر نقش نظامی آلمان در مناقشات جهان بوده‌است؛ نقشی که آنگلا مرکل چندان از آن استقبال نمی‌کرد و نمی‌کند.

اکنون اما معلوم شده که آلمان اگر هم بخواهد نمی‌تواند نقشی جدی در عملیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه ایفا کند. نشریه اشپیگل دیروز در مطلبی از وزیر دفاع آلمان پرسید که چرا قبل از ارزیابی دقیق از توان نظامی این کشور، وعده‌ای داده که اکنون باعث شرمساری کشور شود. پارلمان آلمان اکنون فهرست کامل تجهیزات سنگین نظامی آماده استفاده آلمان را از وزارت دفاع طلب کرده و کمیته‌ای برای بازبینی اطلاعات نظامی و دفاعی آلمان درون پارلمان تشکیل شده‌است.


4852747
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است