گوناگون 16:15 - 04 شهریور 1394
حتی مادربزرگ ها نیز می توانند روی وزن جنین تاثیرگذار باشند و بر وزن گیری وی اثر بگذارند.

یکی از عجیب ترین علل کم وزنی نوزادان

حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: پنهان کننده کار نیک [پاداشش] برابر هفتاد حسنه است، و آشکارکننده کار بد سرافکنده است و پنهان کننده کار بد آمرزیده است.

 

به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، دانشمندان فعال در دانشگاه کالیفرنیا دریافته اند که بسیاری از شاخصه های یک مادر در دوران پیش از بارداری می تواند بر روی وزن نوزادان تا دو نسل آینده نیز تاثیر داشته باشد. در این تحقیقات مشخص شده است که مواردی مانند وزن نوزاد مونث در هنگام تولد، میزان تحصیلاتی که او در زندگی خود تجربه کرده است و در کنار آنها وضعیت زندگی زناشویی او در دوران پیش از بارداری به اندازه ای مهم هستند که می توانند بر روی وزن فرزند او و حتی نوه های او نیز تاثیرگذار باشند.

 

به این ترتیب کسانی که وزن کمتری در هنگام تولد دارند و از تحصیلات کمتر برخوردار هستند و رابطه زناشویی آنها ایده آل نیست، بیش از دیگران در خطر داشتن یک نوزاد دارای وزن پایین قرار خواهند داشت. علاوه بر این، این امر در صورت دختر بودن فرزند آنها، می تواند در تولد نوه زاده شده از این دختر نیز تاثیرگذار باشد. «رابرت کین»، محقق این تحقیق، در این باره می گوید: «ما می دانیم کودکانی که با وزن پایین به دنیا می آیند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ضعف جسمی قرار دارند. به همین دلیل نیز بسیار مهم است که بتوانیم دلیل کم بودن وزن در هنگام تولد را کشف کنیم.»

 

نخستین گام های برداشته شده برای این تحقیقات به سال ۱۹۷۹ بازمی گردد. در آن سال بود که یک نظرسنجی و تحقیقات جامع از تعداد ۱۵۸۰ مادر به عمل آمد و وزن فرزندان آنها در هنگام تولد مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه و در طول زمان، داده های مربوط به وضعیت اجتماعی این مادران نیز مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تمامی این موارد توسط کین مورد استفاده قرار گرفتند.

 

«کین» در این باره می گوید: «میزان داشتن وزن پایین نوزاد برای مادرانی که خود در هنگام تولد وزن پایینی را داشته اند، دو برابر حالت عادی است. با این وجود عوامل اجتماعی نیز نقشی موثر در این فرایند ایفا می کنند. مواردی مانند وضعیت تحصیلی فرد و وضعیت زناشویی او می تواند در وزن کودک بسیار موثر باشد. با قرار دادن این موارد در کنار یکدیگر در یک مدل سازی می توان به اطلاعات بسیار مهمی در این زمینه دست پیدا کرد.»

 

دکترسلام/2023


6965627
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار گوناگون

گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در بررسی که با داده های پاییز 1402 انجام شده، بانک های توسعه تعاون، توسعه صادرات و پست بانک، اطلاعات وام دهی ارتباطی خود را پس از چندین نوبت هنوز ارسال نکرده اند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» کاربران فضای مجازی نسبت به ماجرای تسلیت فرح دیبا به سالومه در اثر مرگ سگ او واکنش های طنزآمیزی نشان دادند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» خبرنگار شبکه آمریکایی سی ان ان پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت: ایران، به بزرگ ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» محمد مهدی فروردین رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که تقریبا مبلغ فساد در فوتبال 200 میلیارد تومان است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به 44هزار و 868 تومان و حواله دلار نیز به 41هزار و 894 تومان رسید.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» اگر رسانه فقط همان رسانه قدیمی و روزنامه و تلویزیون بود، چه بسا امروز به جای رژیم صهیونیستی سر حماس فریاد می زدند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه واحدهای صنفی باید تا شش ماه معاملات خود را در سامانه تجارت ثبت کنند و در غیر اینصورت مهلت تمدید نمی شود، گفت: هماهنگی های لازم نسبت به بازگشایی واحدهای صنفی در سراسر کشور انجام شده است.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» تصاویر منتخب صفحات نخست روزنامه های چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه منتشر می شود.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» تحلیلگر بی بی سی در پاسخ به سوال مجری که اسرائیل در صورت وارد شدن به رفح، می تواند حماس را از بین ببرد، گفت: اسرائیل به دلیل نداشتن برنامه مشخصی، هم خود در باتلاق فرو رفته است و هم می خواهد مردم غزه را در باتلاق غرق کند.
گوناگون
«خبرگزاری تسنیم» کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع ایران با حمایت همراه اول به عنوان اپراتور راهبر در حوزه هوشمندسازی آغاز به کار کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است