ورزشی 12:10 - 30 مهر 1397
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای مطرح کرد
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای کشور یکی از مشکلات عمده را فاصله گرفتن نسل جوان از این ورزش دانست و گفت: نیاز است همه اقشار مختلف این فرهنگ را درک کنند و بدانند پیشینیان ما چقدر از نظر تمدنی جلو بودند.

فاصله گرفتن نسل جوان از ورزش زورخانه‌ای

مجتبی جوهری در گفت‌وگو با ایسنا، در حاشیه سفر خود به کاشمر با بیان اینکه تاکنون قهرمانان این ورزش و افراد تحصیل کرده دانشگاهی را به عنوان مدرس آموزش داده‌ایم، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با آموزش‌های مستمری که در این کشورها داده می‌شود در بازی‌های آسیایی قدم‌های بزرگتری برداریم و ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را به المپیک معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این ورزش به عنوان تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان در شهرها و روستاها به صورت جدی در حال توسعه یافتن است.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای با اعلام اینکه امروزه شاهد ساخت گودهای باستانی بسیاری در روستاها هستیم، اضافه کرد: بحمدااله همان استقبالی که از مسجدسازی می‌شود از ساخت زورخانه هم صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی در همه زمینه‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان دوم کشور است، از استان‌های کردستان، یزد، اصفهان، خراسان رضوی به عنوان استان‌های بسیار خوب کشور نام برد و بیان کرد: این ورزش از ایران است و در دنیا جایگاه اول را داریم.

جوهری آموزش را در اولویت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی دانست و گفت: اکنون در بسیاری استان‌ها مشکل آموزش داریم که به جد در حال پیگیری هستیم تا به صورت علمی و استاندارد این ورزش را جهانی کنیم.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم در راستای این تمدن، تاریخ و فرهنگ کوشاتر از قبل باشیم تا بتوانیم به عنوان یک ورزش اخلاقی و بسیار پویا آن را به دنیا معرفی کنیم.

جوهری با اعلام اینکه این ورزش از نظر فنی یکی از بهترین ورزش‌های دنیا است. به طوریکه در آن قدرت، سرعت و استقامت وجود دارد، بیان کرد: ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش در دنیا است که در تاریخ ایران با موسیقی زنده اجرا می‌شود و همه ورزشکاران با مرشد هماهنگ هستند.

وی از این ورزش به عنوان ورزشی حماسی و عرفانی نام برد و اظهار کرد: این ورزش با حماسه و عِرق ملی و شعرهایی که می‌خوانند ورزشکاران را هدایت می‌کند.

جوهری با بیان اینکه هر شعر و حرکتی و ادواتی که در این ورزش استفاده می‌شود دارای هدف است، از امضاء تفاهمنامه‌ای با فدراسیون دانش آموزی، دانشجویی، کارمندی، کارگری و نیروهای مسلح برای ارائه آموزش خبر داد و خاطرنشان کرد: با بردن این ورزش به مدارس تلاش کرده‌ایم با آموزش‌های قدم به قدم و ارائه فیلم‌های آموزرشی و حضور فیزیکی در زورخانه‌ها این ورزش را گسترش دهیم.

وی همچنین به وضعیت پروژه‌های نیمه تمام این رشته ورزشی اشاره کرد افزود: هرچند ما سازنده زورخانه‌ها نیستیم اما حدود ۱۲۰ پروژه زورخانه‌ای نیمه تمام از سوی ورزش و جوانان در حال احداث است.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای با بیان اینکه بخشی از این پروژه‌ها تا پایان سال تحویل هیئت‌های ورزشی در استان‌ها می‌شود، عنوان کرد: با این حال می‌توان گفت رویکرد بسیار خوبی به این ورزش شده است.

جوهری با اشاره به اینکه فدراسیون برای تمامی اقشار مختلف برنامه‌هایی دارد، گفت: برگزاری مسابقات نیروهای مسلح دانشجویی، دانش آموزی، کارمندی، کارگری به صورت سالیانه موجب ایجاد مشارکت همه نهادها و گسترش فضاها شده است.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای در ادامه از فعالیت بیش از ۹۲۰ گود باستانی در کشور خبر داد و عنوان کرد: هر ساله با مشارکت مردم و اعتبارات وزارت ورزش و جوانان به طور میانگین ۳۰ تا ۵۰ زورخانه اضافه می‌شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه مردم، دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی در ساخت زورخانه مشارکت خوبی دارند.

جوهری با اعلام اینکه براساس آخرین آمار ۱۱۰ هزار و ۵۰۰ پهلوان و مرشد در کشور فعالیت دارند، تصریح کرد: خراسان رضوی از نظر تعداد ورزشکاران ثبت شده دومین استان کشور است.

رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای بیان کرد: از عضویت ۸۶ کشور دنیا در فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای خبر داد و گفت: با توجه به آئین‌نامه و دستورالعمل‌های جدید برای علمی کردن این ورزش را با استانداردهای جهانی در حال معرفی به دنیا هستیم.



انتهای پیام


9950666
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در حاشیه مسابقات بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی از قهرمان جهان و آقای ورزش ایران تجلیل شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» دوومیدانی‌کار ایران موفق شد در ماده پرتاب چکش قهرمانی جوانان آسیا به مدال نقره دست پیدا کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی پرتغالی تیم فوتبال سپاهان اصفهان بعد از برد مقابل استقلال ملاثانی در جام حذفی اعلام کرد مسلمان شده است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: خوردن چهار گل نه تنها در ایران، بلکه کلاً در فوتبال خوب نیست و ناراحتم می‌کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس گفت: گل خوردن در وقت‌های اضافی برای تیمی مثل ما که نفرات باتجربه‌ای دارد، نباید رخ بدهد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازیکن تیم ملی فوتسال ایران گفت:با تمام احترامی که برای تایلند قائل هستیم، ما اینجاییم تا قهرمان شویم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم ملی فوتسال ایران گفت: بازی را خودمان برای خودمان سخت کردیم، در شرایطی که برتری داشتیم گل خوردیم و فوتسال در آسیا سخت و نزدیک شده است. 
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» امروز دیدار‌های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال در شهر‌های ایران پیگیری شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» امروز دیدار‌های مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال در شهر‌های ایران پیگیری شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» چهل و چهارمین دوره کشتی فرنگی جام تختی با قهرمانی تیم کشورمان به میزبانی اهواز پایان یافت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است