استانی 15:31 - 26 مهر 1397
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان از آغاز مرحله دوم مرمت قلعه فین خبر داد.

قلعه فین به شکوه سابقش بر می‌گردد؟

به گزارش ایسنا، رضا برومند با اعلام این خبر گفت: مرحله دوم مرمت قلعه فین با اعتبار بیش از ۴۰۰ میلیون ریال آغاز شده و در مرحله دوم مرمت اضطراری انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: رفع خطر و استحکام‌بخشی قلعه در این عملیات انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، فین در 95 کیلومتری شمال غربی بندرعباس قرارگرفته و سرزمینی است مسطح و هموار و از فراز قلعه‌ی فین که بر روی تپه‌ای واقع شده، به راحتی تمام مناطق آن که در میان کوه‌های این منطقه واقع شده، قابل مشاهده است.

محصور شدن فین در میان دیواره‌ی کوهستانی و فاصله‌ی آن از دریا باعث شده است که آب و هوای گرم و خشک داشته باشد. در واقع فین یکی از گرمترین مناطق استان هرمزگان در فصل تابستان است، اما به دلیل وجود چشمه‌های آب شرب و حفر قنات از روزگار گذشته، این منطقه سرسبز بوده و به ویژه وجود گونه‌های متعدد نخل در این منطقه، فین را به نخلستان انبوهی تبدیل کرده است.

صفویه در ایران به شهرهای جنوب توجه کردند و در نتیجه عمران و آبادانی این منطقه از سرگرفته شد. طی این دوره بسیاری از بناهای به جای مانده از روزگار ساسانیان مرمت و بازسازی شد. علت توجه صفویه به جنوب، به دلیل موقعیت جدید تجاری و سیاسی بود که بندرعباس بدست آورده بود. به تبع بندرعباس، مناطق پیرامون آن از جمله فین مورد توجه قرارگرفت. به ویژه که فین بر سرراه ارتباطی بندرعباس- سیرجان و بندرعباس _ داراب قرار داشت.

فین به معنی آمدن و تنفس را به تندی از بینی بیرون دادن آمده است (فرهنگ دهخدا و فرهنگ معین). نام فین در سه جای ایران به ثبت رسیده است و شامل فین کاشان یعنی همان شهری که در حمام آن امیرکبیر را رگ زدند، دوم فین در الیگودرز و سوم فین بندرعباس. وجه اشتراک این سه منطقه وجود چشمه‌ها و رودخانه‌های آب شرب و رواج زراعت و باغداری در آنهاست.

قلعه‌ی فین برای حفاظت از این راه تجاری ساخته شده است. قلعه فین واقع در بخش فین شهرستان بندر عباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. این بنا در قرن دهم هجری مقارن با حکومت صفوی و پادشاهی شاه عباس یا اندکی پیش از آن یعنی زمان تسلط پرتغالی‌ها بر جزیره هرمز و بندرعباس بنا شده است.

این قلعه بر روی تپه‌ای مرتفع قرار دارد و قدمت این قلعه را از روی سفالهای بدست آمده می‌توان به قرون میانه اسلامی نسبت داد. قلعه مذکور و احتمالا در زمان ساخت جنبه نظامی داشته است و دارای برج و باروها و تاسیسات بسیار است. حسینیه کربلایی ابوتراب و مسجد آن، قبرستانی متروک و قدیمی و آثار چندین خانه قدیمی در اطراف قلعه دیده می‌شود.

قلعه مذکور  احتمالاً در زمان ساخت جنبه نظامی داشته‌است. این قلعه به شماره ۷۲۷۰ به ثبت آثار ملی ایران رسیده‌ و البته در زلزله سال ۱۳۸۶ کمی خسارت دیده است.

انتهای پیام


9946608
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است