گوناگون 15:58 - 16 تیر 1399

کتاب اقتصاد توسعه دانش بنیان منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب اقتصاد توسعه دانش بنیان در ۱۰ فصل تدوین شده است و مؤلف در پیشگفتار کتاب چنین بیان کرده است: در قرن بیست و یکم مسأله توسعه نه تنها حل نشده است، بلکه پیچیده‌تر و بغرنج‌تر نیز شده است. به نظر من مسأله توسعه اقتصادی در عصر حاضر، یک مسأله چند لایه است. در نگاه اول به نظر می‌رسد با تولید، توزیع، تبدیل و اشاعه دانش جدید و بهره‌برداری شایسته از آن در زمینه‌ها، حوزه‌ها و رشته‌های متنوع، می‌توان مسأله توسعه را حل کرد، اما با نگاه عمیق‌تر می‌توان دریافت که در کشورهایی مانند ایران، تولید، توزیع، تبدیل، اشاعه و بهره‌برداری کارا و اثربخش دانش جدید، خود مسأله اساسی‌تری است که نیاز به راه‌حل اساسی‌تری دارد. راه‌حل آن نیز صرفاً به توسعه دانش بر نمی‌گردد. چون، تجربه جهانی نشان می‌دهد که توسعه دانش و بهره‌برداری شایسته از آن در هر زیست بومی تحقق نمی‌یابد بلکه نیازمند زیست بوم مناسب است.

بنابراین، سه سوال نیازمند جستجوی پاسخ اند:

۱- چه زیست بومی برای توسعه دانش و بهره‌برداری اثربخش و ثمربخش از آن مناسب است؟

۲- در یک زیست بوم مناسب، چگونه می‌توان دانش مورد نیاز توسعه اقتصادی را تولید، توزیع، تبدیل و ترویج کرد؟

۳- چگونه می‌توان دانش جدید را در راه توسعه اقتصادی به کار گرفت؟

رشته‌های دانشگاهی که دانش مورد نیاز توسعه اقتصادی را تولید، توزیع، تبدیل، ترویج و استفاده می‌کنند، بسیار زیاد هستند و معمولاً به پنج گروه عمده یعنی پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی و دامپروری، علوم اجتماعی و رفتاری و علوم انسانی و هنر تقسیم می‌شود. یکی از رشته‌های کلیدی تولید، توزیع، تبدیل، اشاعه و بهره‌برداری دانش جدید در گروه علوم اجتماعی و رفتاری، رشته اقتصاد است. علم اقتصاد، علاوه بر اینکه نقش برجسته ای در مطالعه و حل مسائل توسعه داشته است، نقش مهمی نیز در مطالعه تولید، توزیع، تبدیل، اشاعه و بهره‌برداری کارا و اثربخش دانش در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف (از جمله در توسعه اقتصادی) ایفا می‌کند که اقتصاد دانش نامیده می‌شود. این رشته اساساً به منظور مطالعه و حل مسأله «تخصیص منابع محدود برای دستیابی به وضعیت مطلوب فردی و جمعی» به وجود آمده است. در این چارچوب، «اقتصاد توسعه» به‌عنوان شاخه‌ای از علم اقتصاد برای مطالعه و تحلیل تخصصی و حل مسأله «توسعه اقتصادی» شکل گرفته و گسترش یافته است.

کتاب اقتصاد توسعه دانش بنیان، توسعه به مثابه ساخت اکوسیستم‌های دانش بنیان، در ۳۸۲ صفحه و با قیمت هشتصد هزار ریال در دسترس علاقه مندان است.


10606071
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است