استانی 00:05 - 03 آذر 1393
رئیس شبکه دامپزشکی بم خبر داد
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: در سال ‌جاری 974 رأس دام سنگین در بم مورد بررسی و تست سل قرار گرفتند.

انجام 974 مورد تست سل دامی در بم

مسعود اسدی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم اظهار داشت‌: سل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی و مشترک بین انسان و دام است و باکتری عامل این بیماری در گاو از گونه مایکوباکتریوم بوویس است که نسبت به ضدعفونی‌کننده‌ها مقاومت نسبتاً بالایی داشته و در محل‌های مرطوب و تاریک می‌تواند مدت‌ها زنده باقی بماند.

وی عنوان کرد: علاوه بر گاو، انسان، بز و خوک نیز نسبت به آلودگی با عامل مسبب سل گاوی حساس بوده و گوسفند و اسب نوعی مقاومت طبیعی را نشان می‌دهند و در گاو منشاء اصلی آلودگی گاوهای آلوده هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم در مورد کنترل بیماری سل خاطرنشان کرد:  کنترل بیماری سل در سطح گله بر پایه تست و کشتار دام‌های آلوده و رعایت مقررات بهداشتی استوار است.

اسدی‌پور یادآور شد: این بیماری تقریبا تمام اندام‌های بدن را درگیر می‌کند و اغلب به صورت مزمن به اشکال نودولار‌، ارزنی و یا ترشحی قابل شناسایی است.

وی ادامه داد: در مواردی که دام زنده بماند و پیشرفت بیماری محسوس باشد، نشانه‌هایی از جمله لاغری، کاهش وزن، سرفه و کاهش مقدار شیر ملاحظه می‌شود.

اسدی‌پور با اشاره به اینکه تنگی نفس و دیگر علائم پنومونی با شدت خفیف نیز در ابتلای ریوی وجود دارد، افزود: در مراحل نهایی بیماری، لاغری مفرط و اختلال تنفسی حاد ممکن است، اتفاق بیفتد.

رئیس شبکه دامپزشکی بم اظهار کرد: اقدامات مدیریت قرنطینه‌ای و بهداشتی از جمله اعمال اصول امنیت زیستی، پاکسازی و ضدعفونی محیط و رعایت اصول و ضوابط بهداشتی بهترین و موفق‌ترین روش‌های پیشگیری از سل گاوی است.

اسدی‌پور بیان کرد: از جمله برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور در کنترل و پیشگیری از این بیماری مهم انجام تست سل به منظور شناسایی و حذف دام‌های آلوده است که این تست به عنوان یک واکنش ایمونولویک بدن علیه آنتی ژن توبرکولین است و بعد از‌ 48 تا 72 ساعت قرائت می‌شود.

وی گفت: در سال ‌جاری 974 رأس دام سنگین در بم مورد بررسی و تست سل قرار گرفتند.


5253996
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است