اجتماعی 10:05 - 18 مرداد 1399

هدایت تحصیلی مشکلی ندارد/تفاوت دیدگاه از مدرسه تا ستاد

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش در پاسخ به گزارش «چالش‌های رشته‌های مهارتی در روزهای کرونایی و غیرکرونایی» که در تاریخ ۴ مرداد در صفحه آموزش و پرورش خبرگزاری مهر منتشر شد، جوابیه‌ای را ارسال کرد.

متن این جوابیه و توضیحات خبرگزاری مهر به شرح زیر است:

«عطف به مطلب مندرج در خبرگزاری به تاریخ ۹۹.۵.۵ با عنوان «هدایت تحصیلی ناکارآمد برای رشته‌های فنی» معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطالب زیر را جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع می‌رساند:

۱. در راستای نظام جدید آموزش دوره متوسط فنی و حرفه‌ای و کاردانش «مبتنی بر شایستگی» با توجه به زمینه سازی برای اشتغال در جامعه، آموزش و پرورش علی رغم محدودیت‌ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی، در تلاش است با توجه به هدایت تحصیلی دانش آموزان در جهت تعیین مسیر انتخاب صحیح در تنظیم و شکل دهی امر تحصیلی و شغلی مؤثر باشد. باید اذعان داشت مداخله غیرمستقیم خانواده‌ها و هیجانات رفتاری اجتماعی و عدم دقت کافی در تکمیل فرم‌های هدایت تحصیلی، موجب عدم انتخاب مناسب توسط برخی از دانش آموزان می‌شود. لذا یک یا چند مورد مصداقی، نمی‌توان کل موضوع را به چالش کشیده و به ناکارآمدی سوق دهد. چه بسا بسیاری از موارد نیز در تغییر رشته به دلیل انتخاب نادرست دانش آموز یا اجبار خانواده به سمت رشته‌های نظری (علی الخصوص رشته تجربی) موجب آسیب‌های روحی و روانی و یا تغییر رشته به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش شده است.

۲. در خصوص نحوه تشکیل کلاس‌های عملی و کارگاهی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در دوران شیوع ویروس کرونا، بر اساس بخشنامه شماره ۱۴۰.۱۳۹ مورخ ۹۹.۲.۲۳ بند «ه» شرایط اختصاصی دوره دوم متوسطه شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش مواد ۲۳ الی ۲۶ نحوه تدریس و ارزشیابی دروس شایستگی‌های فنی و همچنین درس کارآموزی / کارورزی به صورت حضوری به صراحت ذکر گردیده است. علی‌ای حال در شبکه شاد در مجموع ۵۶۶ محتوای آموزشی مربوط به دروس تخصصی و کارگاهی در ۱۳۰ کانال سامانه شاد بار گذاری گردیده و تعداد ۲۶۸ جلسه (۲۵ جلسه خاص رشته تربیت بدنی) در شبکه آموزش و شبکه چهار سیما برنامه زنده آموزش‌های تخصصی هر دو شاخه (فنی و حرفه‌ای و کاردانش) بر روی آنتن سیمای جمهوری اسلامی ایران رفته است.

۳. در شاخه فنی و حرفه‌ای در حال حاضر، تعداد هنرستان‌های مجری رشته تربیت بدنی در بخش دولتی ۲۲۵ هنرستان و تعداد ۲۴۱۸۹ هنرجو و در بخش غیردولتی ۶۵ هنرستان و تعداد ۴۴۰۸ هنرجو مشغول فعالیت می‌باشند. همچنین عناوینی مانند (شنا، بدمینتون، هندبال، فوتبال و …) که به عنوان رشته ذکر گردیده است، عنوان‌های پودمان های درسی رشته تربیت بدنی می‌باشند که در وضعیت قرمز با توجه به مصوبات ستاد ملی کرونا امکان اجرا نه برای این رشته بلکه در سطح عمومی نیز نمی‌باشد.

۴. در خصوص بروز رسانی تجهیزات با عنایت به سرفصل‌های جدید آموزشی و شرایط اقتصادی کشور در سال جدید به میزان ۱,۰۰۰ میلیارد ریال از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و مبلغ ۳,۸۸۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در بودجه سال ۹۹ برای خرید تجهیزات تخصیص یافته است.»

توضیحات خبرگزاری مهر: همانطور که در ابتدای این گزارش آمد این جوابیه می‌توانست در خبرگزاری مهر منعکس نشود چرا که نه عنوان ذکر شده در جوابیه (تیتر مطلب) و نه تاریخ آن درست ذکر نشده است و این نشان از بی دقتی در مجموعه حاضر دارد. اما با کمی مطالعه در محتوای جوابیه مشخص شد این جوابیه برای کدام گزارش ذکر شده است.

در گزارش مهر که گفتگو با یکی از مدیران هنرستان‌های تربیتی بدنی است و مشکلات هدایت تحصیلی و برپایی رشته‌های کارگاهی در روزهای کرونا و… در گفتگوی دیگری با مدیر هنرستان دیگری در گزارشی با عنوان توسعه مهارت بدون توسعه زیرساخت‌ها امکان پذیر نیست تأیید شد و پیشتر نیز خبرگزاری مهر با مسئولانی در بخش تألیف کتب درسی فنی و حرفه‌ای و اداره کل فنی و حرفه‌ای و کاردانش به این چالش‌ها پرداخته است و عجیب است که آموزش و پرورش علیرغم اذعان مسئولان بر کارآمد نبودن کامل هدایت تحصیلی بر آن اصرار دارد و به جای اصلاح ساختار هدایت تحصیلی و ترغیب رسانه‌ها برای بیان چالش‌ها، با جوابیه به استقبال نقد می‌رود! نقدی که از کف مدرسه‌ها برخواسته است!

در بند دو و سه ذکر شده که در دوران شیوع کرونا بر اساس بخشنامه‌ای بر برگزاری دروس کارگاهی به صورت حضوری تاکید شده است حال آنکه سوال اصلی این بوده و هست که وقتی شرایط کرونا همچنان اجازه فعالیت حضوری را علیرغم پیش بینی‌ها نداده است، نباید تکلیف دروس پودمانی به گونه‌ای که کمترین چالش را ایجاد کند، روشن شود خصوصاً اینکه بنا به آنچه در گزارش مهر نیز ذکر شد، شروع زودهنگام سال تحصیلی در شهریور نیز بر چالش‌ها افزوده است. همانطور که در گزارش مذکور ذکر شد به طور مشخص دروس پودمانی رشته‌های تربیت بدنی در این شرایط امکان برگزاری را ندارند همانطور که در سطح جامعه نیز ورزش محدود شده است. اما سوالی که در این جوابیه به آن پرداخته نشده است، رفع ابهام برای جامعه هدف هنرستانی در این زمینه است که با توجه به احتمال ادامه شیوع کرونا در کشور سال آینده و تکمیل پودمان های قبلی آنها دچار مشکلات فراوان است و به نظر می‌رسد مدیران هنرستان نیز تصویر روشنی از وضعیت ندارند.

در بند ۴ به تخصیص بودجه برای هنرستان‌ها اشاره شده است اما آنچه مشخص نشده توزیع این بودجه است و جواب این پرسش که علیرغم این بودجه‌هایی که تزریق می‌شود چرا همچنان بسیاری از هنرستان‌ها و خانواده‌ها و هنرجویان از نبود امکانات در رشته تحصیلی فنی و حرفه‌ای گلایه دارند؟


10657216
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» پسر جوان که در اقدامی هولناک مادرش را به قتل رسانده، در حالی قرار است بزودی پای میز محاکمه بایستد که مدعی است بدگویی‌های پدرش باعث شده تا او از مادرش متنفر شود و دست به جنایت بزند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» چهار زندانی محکوم به مرگ سحرگاه چهارشنبه برای اجرای حکم در زندان قزل‌حصار پای چوبه دار رفتند، اما سه نفر از آنها با دریافت مهلت و قبول درخواست اعاده دادرسی درپرونده‌شان به سلول خود برگشتند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرد جنایتکار وقتی فهمید همسر اولش از ازدواج او باخبر شده وی را به باغی کشانده و به قتل رساند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای کشور گفت: بر اساس رصد‌هایی که انجام گرفته است، حدود ۲۰ نفر به دلیل فروش سوال‌های جعلی آزمون سراسری ۱۴۰۳ در فضای مجازی بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل جوان یک شرکت پخش کننده لوازم بهداشتی و آرایشی در برج بیست طبقه اش در محله کوهک با ۳۷ ضربه چاقو به قتل رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شهرداری تهران گفت: با توجه به گارانتی ۵ ساله تاکسی‌های برقی جدید نگرانی بابت خدمات پس از فروش آنها وجود نخواهد داشت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت معاون اول دولت نهم را تسلیت گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» قاتلان اجاره‌ای که به دستور کارمند بانک و با دریافت ۱۰۰ میلیون تومان همسر وی را کشته بودند، بازداشت شدند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: وضعیت استقرار خانم‌ها و آقایان در خطوط بی‌آرتی به روال قدیم تغییر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است