فرهنگی‌هنری 06:35 - 31 تیر 1398

سارق باسابقه چگونه سوژه «خونه رو» شد؟/ مستندسازم نه آدم‌فروش!

محمد کارت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مستند «خونه رو» که چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد و ادامه ساخت چنین مستندهایی برای پخش از تلویزیون بیان کرد: من این اثر را در قالب یک مجموعه مستند ساختم که اولین مستند از این مجموعه با نام «مخدر کلاف سردرگم» درباره مواد مخدر و دومی با نام «مسروقه» درباره سرقت خودرو ساخته شد و سومی را هم با نام «خونه رو» ساختم که به سرقت از منازل می‌پرداخت.

کارت درباره شکل‌گیری سوژه مستند «خونه رو» و اینکه چقدر ممکن است فردی که به‌عنوان سارق توبه‌کرده در این اثر با او همراهی داشته در میان هم‌صنفان سابقش لو برود، گفت: من تمام مسائلی را که باید به لحاظ امنیتی حواسم می‌بود لحاظ کردم و وضعیت را به گونه‌ای پیش بردم که برای سوژه اصلی‌مان هیچ گونه ضرر و آسیبی ایجاد نشود.

صداگذاری روی کاراکترهای فیلم

وی درباره چگونگی تأمین امنیت سوژه‌ها در فیلم، اظهار کرد: صورت‌های سوژه‌هایی که در فیلم حضور دارند برای مخاطب مشخص نیست با این حال برای این افراد صداگذاری هم شده است و حتی وقتی بخش‌هایی از فیلم را با صداگذاری جدید برایشان فرستادم، صدای خود را نمی‌شناختند و اجازه گرفتم بعد از مستند هم با این افراد معاشرت داشته باشم و با هم رفیق شدیم.

کارگردان «بختک» در شرح فرآیند ساخت مستند «خونه رو» گفت: این مستند سال گذشته ساخته شد و من برای تولید آن با دو نفر که یکی مال‌خر و دیگری به نوعی سرتیم سرقت بود رابطه برقرار کردم و برای آن‌ها توضیح دادم که چگونه هم صدایشان عوض می‌شود و هم تصویرشان پخش نخواهد شد و به این ترتیب مجوز حضورشان را گرفتم.

وی درباره اینکه تکلیف این سوژه‌ها بعد از اتمام فیلمبرداری چه شده و اکنون در حال چه کاری هستند، عنوان کرد: کما فی‌السابق به زندگی خود ادامه می‌دهند.

مستندساز اجتماعی هستم نه آدم‌فروش

کارت درباره اینکه اگر پلیس بخواهد این افراد سابقه‌دار را معرفی می‌کند یا خیر، باتأکید توضیح داد: پلیس نخواسته است ولی در هر حال من مستندساز اجتماعی هستم و افراد خفن تر از این آدم‌ها را هم می‌شناسم، کسانی که هنجارشکنی‌های زیادی دارند و اگر بخواهم آمار این‌ها را به پلیس بدهم، شغلم به جای مستندسازی آدم فروشی می‌شود.

در هر حال من مستندساز اجتماعی هستم و افراد خفن‌تر از این آدم‌ها را هم می‌شناسم، کسانی که هنجارشکنی‌های زیادی دارند و اگر بخواهم آمار این‌ها را به پلیس بدهم، شغلم به جای مستندسازی آدم فروشی می‌شود این مستندساز تصریح کرد: تصاویر زیادی هم داشتیم که صلاح ندیدیم نمایش بدهیم. چند نفر دیگر هم بودند که نتوانستم آن‌ها را راضی کنم که حتی با تغییر صدایشان در کار حضور داشته باشند. بنابراین تصاویرشان را در مستند نهایی هم اضافه نکردم. این‌ها سه نفر هستند که افراد عجیب‌تری بودند و اگر در فیلم می‌بودند حضورشان جذاب بود اما نشد قانعشان کنم و اجازه‌شان را بگیرم.

وی درباره رضایت گرفتن از این افراد برای حضور در مقابل دوربین هم عنوان کرد: اگر بخواهید در حوزه اجتماعی به صورت حرفه‌ای مستندسازی کنید، اول از هر چیز باید کاراکترهایی که در فیلم هستند، راضی باشند. تجربه فیلمسازی من هم ثابت کرده که کاراکترهایم همیشه هوادار من بوده‌اند و حتی فیلمم را از من که صاحب اثر هستم بیشتر دوست دارند. دلیلش هم این بوده که از آن‌ها هیچ سوء‌استفاده‌ای نکرده‌ام و هوایشان را همه جوره داشته‌ام.

کارت درباره استفاده از راهکارهای دیگر برای حضور دیگر سوژه‌ها در فیلم و حذف نکردنشان اظهار کرد: می‌توان از مدل‌هایی مثل مستند داستانی و یا بازسازی استفاده کرد اما ترجیح من این است که به صورت رو در رو با خود آدم‌ها قرار بگیرم نه اینکه کارم را بازسازی کنم.

هیچ‌گاه سوژه‌هایم را شطرنجی نمی‌کنم

این مستندساز اضافه کرد: هیچ وقت در هیچ‌یک از آثارم سراغ شطرنجی کردن افراد نرفته‌ام، چون به نظرم نوعی فاصله با تماشاگر ایجاد می‌کند. به طور مثال اگر من نخواهم صورت آدم‌ها را در فیلم نشان ندهم با ترفندهای فیلمبرداری این کار را انجام می‌دهم نه اینکه صورتشان را شطرنجی کنم چون به نظرم شأنیت آدم‌ها را بیشتر زیر سوال می‌برد و از این طریق این افراد عدم هویتی را احساس می‌کنند که خیلی بدتر است و از طرفی آن فضای بدون واسطه کارهای مستند را ندارد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به هدف این سه مستند اظهار کرد: هدف این مستندها آموزش و آگاهی بخشی بود. به نحوی که مردم یاد بگیرند که چگونه رفتار کنند که از آن‌ها سوءاستفاده نشود بنابراین چنین مستندهایی هر چقدر صریح‌تر باشند بهتر است.

کارگردان مستند «آوانتاژ» درباره آموزش احتمالی سرقت و یا سوءاستفاده از این مستندها نیز تصریح کرد: سعی من این بوده که آموزشم همراه با هنجارشکنی نباشد بلکه پیشگیری از هنجارشکنی‌ها باشد.

این مستندساز در پایان درباره نگاه خود به سوژه آثارش بیان کرد: همیشه سعی کردم فیلم‌هایم کاملاً همراه و همسان با سوژه و کاراکترهایم باشد و هیچ گاه از بیرون و از موضع بالا به آنها نگاه نکرده‌ام.

مستند «خونه رو» به کارگردانی محمد کارت چندی پیش از شبکه سه سیما پخش شد و بازپخش آن در روزهای آینده در دستور کار شبکه مستند سیما قرار دارد.


10184727
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با برگزاری هفته استان گلستان در رویداد ملی «ایران جان»، شبکه نمایش از ۱۵ تا ۲۱ آذر ماه مجموعه‌ای از فیلم‌های مرتبط با فرهنگ این خطه شمالی را پخش می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صدا و سیما درباره آگهی دمنوش‌های گیاهی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پخش هر آگهی سلامت‌محور تنها پس از دریافت مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و محصول مورد بحث دارای پروانه ساخت معتبر از وزارت بهداشت (دانشگاه علوم پزشکی گیلان) است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزارت بهداشت در حالی در نامه‌ای به رئیس صداوسیما تبلیغ دمنوش‌های لاغری از تلویزیون را موجب فریب و گمراهی مردم خوانده که محصول موردنظر دارای پروانه بهداشتی ساخت از سوی یکی از زیرمجموعه‌های خود وزارت بهداشت است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سه مستند «عمق میدان»، «در میان درختان انجیر» و «هر شش ثانیه یک نفر» از تولیدات گروه مستند شبکه افق به بخش‌های مختلف نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت راه یافتند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امین زندگانی با نقشی متفاوت و غیر منتظره در سریال ماورایی ساهره حضور دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه نمایش سیما در مسیر خاطره‌بازی با فیلم‌های مطرح تاریخ سینما از همین هفته باکس‌های ویژه آخر هفته خود را به نمایش فیلم‌های جکی جان اختصاص می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون سیما در بازدید از پشت‌صحنه سریال «عزیزآباد» روند تولید این مجموعه را مثبت ارزیابی کرد و آن را یکی از نمونه‌های رو به بلوغ تولیدات آپارتمانی تلویزیون دانست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شبکه آموزش از شنبه ۱۵ آذر دوره‌ای آموزشی برای معلمان را با همکاری سازمان پژوهش برگزار می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی چهارشنبه، ۱۲ آذر میزبان آیت‌الله احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی در سازمان صداوسیما شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» قرعه‌کشی نهایی جام جهانی ۲۰۲۶ فیفا، روز جمعه ۱۴ آذر در شهر واشنگتن آمریکا برگزار می‌شود که این رویداد مهم از شبکه سه سیما به صورت زنده پخش می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است