فرهنگی‌هنری 17:36 - 30 شهریور 1398
کنگره دفتر شعر جوان به مناسبت سی‌امین سال فعالیت این دفتر به مرور کنگره‌های گذشته و بررسی کارنامه دفتر شعر جوان اختصاص داشت.

گزارشی از کنگره شعر جوان

 به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، عصر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۲۷ و ۲۸ شهریورماه)  کنگره شعر جوان با عنوانِ « کنگره کنگره‌ها» در خانه هنرمندان ایران و به همت دفتر شعر جوان برگزار شد.

 

دفتر شعر جوان در سال‌های پایانی دهه ۶۰ به همت ساعد باقری، محمدرضا عبدالملکیان، فاطمه راکعی، قیصر امین‌پور، سیدحسن حسینی، محمدرضا محمدی نیکو و سهیل محمودی با هدف شناخت و معرفی استعدادهای جوان، آموزش و انگیزه بخشیدن به آن‌ها شکل گرفته است. 

شعرخوانی و مرور خاطره‌های ۴۰ نفر از اعضای قدیمی و جدیدتر دفتر، از جمله هادی خورشاهیان، منصوره نیکوگفتار، مریم نوابی‌نژاد، علی داوودی، محمد رمضانی فرخانی، راضیه بهرامی‌، عادل سالم ، زیبا طاهریان‌، مهدی نقبایی، آرش فرزام‌صفت، ابوالفضل صمدی، وحید عیدگاه‌، آرش شفاعی، انسیه موسویان، حسن صادقی‌پناه و ... اصلی‌ترین بخش کنگره کنگره‌ها بود.

پخش مستندگونه‌هایی با عنوان «یاد بعضی نفرات»، در یادکرد شاعران درگذشته که در این سال‌ها با دفتر همراه بوده‌اند (از جمله محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، طاهره صفارزاده، عمران صلاحی، منوچهر آتشی، م. آزاد، محمدعلی سپانلو،و ... و نیز دو همراه جوان دفتر الهام اسلامی و حسین جلال‌پور) و نیز «در این سال سی»  شامل نمایش بخش‌های مختصری از فعالیت‌ها و برنامه‌ها دفتر شعر جوان (از جمله مهمان ماه، کتاب سال شعر جوان، تا قله‌های شعر و ...) از  بخش‌های دیگر این مراسم بود.

علاوه بر این دو مستند، یک مستند نیز با عنوان «پلاک ۳۰/ کنگره کنگره ها» به مرور ۱۴ کنگره برگزارشده سال‌های گذشته و حواشی و ... این کنگره‌ها اختصاص داشت.

ساعد باقری، شاعر و عضو هیئت‌مدیره دفتر شعر جوان در روز دوم این برنامه با اشاره کوتاهی به چگونگی شکل‌گیری دفتر شعر جوان، گفت: جلسات دفتر شعر در ابتدا و تا مدت‌ها با امکاناتی ناچیز در کتابخانه پارک شهر برگزار می‌شد.

او با اشاره به همت و تلاش یکپارچه افرادی که دور هم جمع شده بودند، گفت: سعی می‌کردیم از اعتمادی که به ما شده بود، به نفع گشایش و ایجاد امکانی برای حضور نگاه‌های مختلف بهره ببریم.

باقری در ادامه افزود: خودم را به دفتر شعر جوان مدیون می‌دانم و دلیل اصلی آن بینشی است که به ما داد. این بینش به آسانی و حتی با حضور در دانشگاه به دست نمی‌آید. در این ۳۰ سال به طور مستقیم با شعر نسل جوان ارتباط داشتیم و به طور کامل می‌توانستیم حال و هوای شعر و سمت و سوی آن را رصد کنیم. یکی دیگر از آموزه‌های من در دفتر شعر جوان این بود که اگر بخواهیم منتقد خوبی باشیم، باید متن را همدلانه بخوانیم. در صورتی که نسبت به یک متن، پیش‌فرض داشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم نقد درستی بر آن بنویسیم.

او با اشاره به این‌که نقد مسئولانه، ناخودآگاه توجه به عنصر تشویق را با خود به همراه می‌آورد، ادامه داد: اول باید از موضع نگاه پدیدآورنده اثر متن را بخوانیم. حتی اگر نویسنده قصد فریب مخاطب را داشته باشد، باید آن فریب را هم از منظر درک ببینیم. باید بگویم که این امر، با احترام گذاشتن به همه عقاید، که حرفی لغو است، متفاوت است. در واقع نقدی که با پیش‌فرض بد و خوب آغاز شود، نقد منصفانه‌ای نخواهد شد. پس از آن‌که از دیدگاه همدلانه شعر را خواندیم آن‌گاه باید کاملا آشکار و عریان به نقد اثر بپردازیم.‌ ما نمی‌توانیم اثر را جدا از پدیدآورنده در نظر بگیریم چرا که باید بدانیم صاحب اثر چند سال است شروع به نوشتن کرده و یا قبلا در چه قالبی شعر می‌سروده است، این امر باعث می شود که از رهنمودهای مشعشع پرهیز کنیم.

این شاعر  در ادامه به آموخته دیگر خود از حضور در دفتر شعر جوان اشاره کرد و گفت: موضوع دیگری که در این سال‌ها به آن رسیدم، این بود که علی‌رغم این‌که مسیر شعر زیگزاگی به نظر می‌رسد، اما روند کلی آن رو به پیشرفت است و من فکر می‌کنم در شاعران جوانی که همت و دغدغه شعر دارند، جوزدگی کمتر و انتقادپذیر بودن بیشتر شده است.

ساعد باقری در پایان با تشکر از اعضای هیئت‌مدیره دفتر شعر جوان، به تداوم فعالیت‌های دفتر شعر جوان با همت و تلاش محمدرضا عبدالملکیان تاکید کرد و گفت: خانم راکعی نیز در سال‌های نخست شکل‌گیری دفتر شعر جوان، به عنوان‌مدیرعامل این دفتر تلاش بسیار کردند و ماندگاری دفتر مرهون زحمت‌های همه کسانی است که با عشق و سرسختی در این مسیر، همراه و همدل و همگام بودند. در سه چهار سال اخیر نیز همزمان با مدیریت بیوک‌ ملکی این همراهی‌ها ادامه داشته و امیدواریم با حضور دوباره آقای عبدالملکیان پس از یک دوره کسالت، در جمع دوستان‌، چراغ این دفتر پرنورتر و گرم‌تر بتابد و بماند.

محمدرضا عبدالملکیان نیز در سخنان کوتاهی، خاطرات فعالیت در دفتر شعر جوان و انجمن شاعران ایران را فراموش‌نشدنی خواند و گفت: من در هر مسولیتی که داشته‌ام همیشه جدی و سخت‌کوش بوده‌ام. وقتی پس از ۳۰ سال خدمت اداری بازنشست شدم، به مرور و در زمان کوتاهی همه آن روزها را فراموش کردم اما با دفتر شعر جوان زندگی می‌کنم. روزها با خاطرات دفتر بیدار می شوم و شب‌ها با این خاطرات به خواب می‌روم.

در همین بخش از محمدرضا عبدالملکیان به پاس سال‌ها مدیریت تجلیل شد. همچنین از ساعد باقری به خاطر زحمات مستمر و  نقد و بررسی و آموزش شاعران جوان تقدیر شد.

در این دو روز سهیل محمودی اجرای برنامه را به عهده داشت و در فواصل برنامه‌ها به بازگویی بخش‌هایی از فعالیت‌های دفتر و یاد دوستان و خاطره‌های گذشته پرداخت.

فاطمه راکعی، مصطفی رحماندوست، حجت‌الله صیدی، عیسی علیزاده، اسماعیل امینی، غزل تاجبخش، ناصر فیض، محمد سلمانی، سیدعباس سجادی، زیبا اشراقی، رضا موسوی طبری،  سیدحسین موسوی بلده، قدرت‌الله نیکبخت  و ... از جمله مهمان‌ها و حاضران کنگره کنگره‌ها بودند.

انتهای پیام


10243457
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» احمد ابوالقاسمی با حضور در برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق از نسبت فامیلی‌اش با علیرضا قربانی، خواننده کشورمان گفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تصویربرداری سریال «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده و به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی گفت: سازمان اوقاف توجه ویژه‌ای به دانش بنیان‌ها دارد و در صدد هستیم همه وقف را به صورت دانش بنیان ارائه کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارگردان گفت: سال ۸۷ ایده‌ای به ذهنم رسید که مستندی درباره کاشت، داشت و برداشت محصول شالی بسازم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «آه سرد» در دومین حضور جهانی در چهل و ششمین جشنواره فیلم مسکو موفق به دریافت ۲ جایزه شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته‌هایی از زندگی محمد بنا، سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام هادی (ع) در روایتی تأکید کرده‌اند که زائر قبر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) همچون کسی است که حرم امام حسین (ع) را زیارت کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نغمه مستشار نظامی مخمسی را در استقبال از سروده رهبر انقلاب که در آستانه عملیات وعده صادق بیتی از آن را خواندند، سروده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» منتظری نمایشگاه کتاب تهران را پنجره‌ای گشوده به تمدن ایران دانست و گفت: شعار سی و پنجمین دوره این رویداد در عین کوتاهی پیام‌ مهمی دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه‌ای با حضور کارگردان و بازیگران سریال «رستگاری»، از عوامل این مجموعه تلویزیونی تقدیر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است