بازار 16:35 - 21 خرداد 1399

شرایط سفر و گردشگری بعد از محدودیت‌های کرونا چگونه خواهد بود؟

گسترش کرونا، سفر و گردشگری در جهان را دچار مشکلاتی کرده است و شوک ناشی از آن هنوز هم ادامه دارد. صنعت هوانوردی، خرید و فروش بلیط هواپیما، اقامت و هتلداری و صنایع گوناگون مرتبط با سفر، همه از شیوع ویروس کووید19 آسیب دیدند. ویروس کرونا نه تنها موقتا صنعت گردشگری را با اختلال رو به رو کرده است بلکه به نظر می‌رسد شیوه سفر را در سرتاسر جهان را به صورت میان مدت تغییر می‌دهد. بسیاری از کارشناسان باور دارند تا زمان یافتن دارو و واکسن این بیماری، باید خود را با آن هماهنگ کنیم. سفر با هواپیما هم یکی از مواردی است که تحت تاثیر کرونا دگرگون خواهد شد. اما این بدان معنا نیست که نیاز به گردش و مسافرت از بین رفته است. خرید بلیط هواپیما هم شاید در نگاه اول روند ثابت و مشخصی داشته باشد، اما در حقیقت آن هم از پیامدهای کرونا در امان نخواهد بود. در این نوشته به نکاتی اشاره می‌کنیم که به نظر می‌رسد در آینده باید توسط مسافران به هنگام چگونگی خرید بلیط و سفر پس از محدودیت های کرونا مورد توجه قرار بگیرد.

 

افزایش بیشتر خرید بلیط هواپیما به صورت آنلاین

پس از آنکه محدودیت‌های کرونا به تدریج برداشته شود و مناطق بیشتری برای سفر باز شوند، تقاضای انباشته شده برای سفر مانند فنری جمع شده ناگهان آزاد می‌شود. هر چند ممکن است گروهی از افراد از خیر سفر نوروزیشان گذشته باشند، اما بخش بزرگی از جامعه صرفاً آن را به تعویق انداخته‌اند و مایلند در اولین فرصت به سفر بروند. این حجم از تقاضا برای خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس و همچنین مکان‌های اقامتی مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی موجب جهش موقتی قیمت‌ها خواهد شد. همچنین ترافیک ایجاد شده موجب تکمیل ظرفیت این مراکز می‌شود.

در این میان احتمالاً خطوط هواپیمایی و مراکز اقامتی در کوتاه مدت تلاش می‌کنند تا ظرفیت خود را افزایش دهند. برای نمونه تعداد پروازها در هفته افزایش پیدا کند و یا هتل‌ها و اقامتگاه‌ها حتی اتاق‌هایی که مدتی متروک بوده‌اند را سریع‌تر آماده کرده و وارد چرخه خدمات‌دهی کنند.

 

افزایش زمان انتظار در فرودگاه‌ها

تا زمان مشخص شدن واکسن قطعی برای ریشه کن شدن این بیماری مهلک ما همچنان ملزم به رعایت تمام نکات بهداشتی در زمان سفر بیش از پیش هستیم. علاوه بر جنبه شخصی نظافت در سفر که شامل مطمئن بودن از تمیزی دست‌ها، لمس نکردن وسایل غیرضروری و همچنین استفاده از ماسک در مکان‌‌های عمومی  اماکن ارائه دهنده خدمات رفت و آمد مانند فرودگاه‌ها و هواپیماها نیز به طور مرتب ضدعفونی می‌شود و کارکنان این مراکز مانند مسئولان کنترل، بازرسان پرواز و مهمانداران پیوسته مورد معاینه قرار می‌گیرند و با ماسک و دستکش با مسافران در ارتباط هستند. این به معنی می‌باشد که ورود و خروج به کشور مقصد و بالعکس به کشور مبدا با حسایت‌های بیشتری می‌باشد بدین صورت که برای اطمینان از صحت و سلامتی مسافران انجام یکسری اقدامات پزشکی مانند سنجش تب و معاینه پزشکی صورت می‌گیرد که مسلما زمان بیشتری را نسبت به دوران قبل از کرونا می‌طلبد. بنابراین تایم حظور در فرودگاه‌ها افزایش می‌یابد از این رو مسافران ملزم هستند متناسب با نوع پرواز خود( داخلی- خارجی) زمان بیشتری را برای اقدامات پرواز خود مانند تحویل بار و دریافت کارت پرواز خود لحاظ کنند. از طرف دیگر مراکز اقامتی همچون هتل‌ها نیز دارای پروتکل‌های بهداشتی مخصوص به خود هستند تا محیط این مراکز را همانند خانه برای مسافران خود امن نگه‌دارند.

 

رقابت بیشتر بر سر صندلی‌های ویژه با موقعیت خاص

رعایت بهداشت یکی از مواردی است که به هنگام سفر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند  اکنون با توجه به شرایط موجود رعایت آن پررنگ تر شده است. بنابراین انتخاب صندلی در  هواپیما‌ها توسط مسافران با حساسیت بالاتری انجام می‌شود. شاید در گذشته موقعیت صندلی شما چندان اهمیت خاصی برایتان نداشت مانند اینکه کنار پنجره باشد یا کنار راهرو، اما امروزه با توجه به اینکه صندلی‌های کنار پنجره در مقایسه با صندلی‌های کنار راهرو با تعداد افراد کمتری در ارتباط است پس می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهد از این رو افراد بیشتری تمایل به انتخاب اینگونه صندلی‌ها دارند. حال چه رزرو پرواز شما به صورت آنلاین باشد چه به صورت حضوری شاهد رقابت افراد زیادی بر سر اینگونه‌ صندلی‌ها خواهید بود پس با حضور به موقع در فرودگاه یا انتخاب ایرلاین‌هایی که امکان رزرو صندلی به صورت آنلاین را به شما می‌دهد، می‌توانید شانس انتخاب صندلی دلخواهتان را افزایش دهید.

 

پیدا کردن بلیط هواپیما ارزان دشوار می‌شود!

همانطور که اشاره شد به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا برای سفر، احتمالاً قیمت بلیت هواپیما و وسایل سفر دیگر با جهش رو به رو می‌شود. در این شرایط چگونه می‌توان ارزان‌ترین بلیت هواپیما را پیدا کرد؟ این در حالی است که به طور عادی، آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های فروش بلیط هواپیما، قیمت‌های متفاوتی را برای پروازهای یکسان ارائه می‌دهند. زیرا هر کدام حاشیه سود متفاوتی را برای خود در نظر گرفته‌اند. همچنین جدا از تفاوت قیمتی پروازهای مختلف در روزهای هفته، در ساعات یک روز و توسط ایرلاین‌ها گوناگون است.

تنوع قیمتی پروازها و رشد پیوسته قیمت‌ها، لزوم پیدا کردن بلیت هواپیما ارزان توسط مسافران را بیش از پیش ضروری می‌نماید. اما روش پیدا کردن ارزان ترین بلیط هوپیما چیست؟ آیا با این شمار زیاد سایت‌های فروش اینترنتی بلیت هواپیما و جزئیات متفاوت در تعیین قیمت، آیا جست‌وجو در اینترنت و سایت‌های مختلف ممکن یا به صرفه است؟! پس راه حل چیست؟ در زیر می‌‌توانید راه حل این مشکل را بخوانید.

 

موتور جستجو بلیط هواپیما کارایی بیشتری پیدا خواهد کرد!

با توجه به عواملی که در بند پیش به آن اشاره کردیم که موجب می‌شوند یافتن بلیط هواپیما ارزان دشوار شود، استقبال از ابزارهایی که فرایند جستجو و مقایسه را آسان می‌کند بیشتر می‌شود. در حال حاضر، افراد با جستجو در اینترنت تلاش می‌کنند ارزان ترین گزینه را پیدا می‌کنند. اما اگر شما یک جستجوی ساده در اینترنت انجام دهید با انبوه سایت های مختلف فروش بلیط هواپیما رو به رو می‌شوید که هر کدام برای یک پرواز مشخص، قیمت متفاوتی را ارائه می‌کنند. این تنوع قیمتی معمولا به زیان مسافران تمام شده و امکان یافتن ارزانترین گزینه در میان صدها سایت جدا از زمانبر بودن در عمل غیرممکن است. در نتیجه گرایش به ابزارهای جدیدی مانند موتور جستجو بلیط هواپیما افزایش پیدا می‌کند. با همه این تفاسیر شما می توانید ارزانترین بلیت هواپیما را از اینجا تهیه کنید. برای مثال، نمونه ایرانی موتور جستجو تخصصی بلیط هواپیما که سفرمارکت نام دارد، با عرضه قیمت پروازهای مختلف که توسط آژانس ها و سایت های مختلف به بازار ارائه شده‌اند در یک فضای مقایسه‌ای یکپارچه، فرایند جستجو، بررسی و انتخاب بهترین بلیط هواپیما را به چند کلیک ساده در چند دقیقه خلاصه کرده است.

ساز و کار ابزارهایی مانند سفرمارکت این است که به صورت یک بازار مجازی (marketplace)  عمل می‌کنند. یعنی عرضه‌کنندگان معتبر بازار سفر، محصولات خود را در آن عرضه می‌کنند. در نتیجه مسافر می‌تواند در یک پلتفرم به مقایسه قیمت همه پروازها پرداخته و بهترین گزینه مورد نظرش را آنلاین و بدون دردسر خریداری کند. به نظر می‌رسد آینده صنعت گردشگری هوایی در اختیار چنین ابزارهایی باشد.


10569420
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...
بازار
«پارسی نیوز» داستان‌های کوتاه ترکی استانبولی: یادگیری از طریق داستان متوجه شدن از داستان‌های پیچیده در زبان ترکی استانبولی به عنوان یک چالش جذاب و مفید می‌تواند به غنای تجربه زبانی شما افزوده شود. زمانی که به داستان‌های پیچیده پرداخته و آن‌ها را درک م...
بازار
«پارسی نیوز» دغدغه بسیاری از افرادی که به دنبال تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کاری خود هستند، انتخاب یک شرکت کار درست در حوزه دکوراسیون داخلی می‏باشد. برای انتخاب یک شرکت دکوراسیون داخلی ایده‏آل، بایستی به نکات مختلفی توجه داشت و از یک راهنمای گام به گام ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است