اجتماعی 12:25 - 03 اسفند 1392
کرمانشاه - ایرنا - صدای پای بهار آرام آرام به گوش می رسد و بسیاری از خانواده های ایرانی با انجام سنتی به نام ˈخانه تکانیˈ به استقبال فصل نو شدن طبیعت می روند.

خانه تکانی با طعم سلامت

به گزارش ایرنا ، ماه اسفند در فرهنگ ایرانیان به فصل خانه تکانی، شستشو و نظافت شهرت دارد که البته یکی از زیباترین سنت های مردم در آستانه نوروز است.



بسیاری از افراد، بویژه بانوان در این ماه آستین های کار و تلاش را بالا می زنند و به نظافت و گردگیری اسباب و اثاثیه منزل خود می پردازند.



بسیاری از خانواده های ایرانی بر این اعتقادند که چیدن سفره هفت سین و استقبال از عید باستانی در منزلی که در آستانه نوروز خانه تکانی نشده، صفایی ندارد.



از سوی دیگر متولیان حوزه سلامت بر این باورند که انجام خانه تکانی به هر قیمتی و بدون رعایت نکات ایمنی، لطمه فراوانی را بر سلامت افراد وارد خواهد کرد.



به اعتقاد پزشکان برای انجام خانه تکانی و نظافت، باید کارها را تقسیم بندی و از انجام فشرده آنها در مدت زمانی کوتاه خودداری کرد.



یک پزشک طب کار معتقد است که در هنگام خانه تکانی رعایت چهار اصل داشتن تهویه مناسب، استفاده از دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی، حمل و جابجایی اصولی اثاثیه منزل و استفاده از زیر پای مناسب ضروریست.



دکتر ˈعلی علی اییˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از اوقات بواسطه حمل و جابجایی اسباب های سنگین بصورت یکجا، صدمه های جبران ناپذیری بر کمر و ستون فقرات وارد می شود که در این راستا توصیه می گردد وسایلی که قابلیت جدا شدن قطعات را دارند، پس از جدا سازی حمل شوند.



وی تاکید کرد: همچنین افراد بایستی برای برداشتن وسایل از زمین با کمر خم نشوند و با خم کردن زانوها، وسایل را بردارند که البته حجم وسایل باید به گونه ای باشد که نزدیک بدن آنان قرار گیرد تا سنگینی آنها را کمتر احساس کنند.



علی ایی در ادامه با اشاره به استفاده از زیرپایی مناسب در هنگام خانه تکانی، گفت: در حین انجام کار نباید از زیرپایی هایی که غیراستاندارد است و امکان افتادن از روی آنها وجود دارد استفاده شود.



وی ادامه داد: هر اندازه تعداد پایه های یک زیرپایی بیشتر باشد، بهتر است و آسیب کمتری به سلامتی می رساند.



این پزشک با بیان اینکه رعایت نکردن این نکات ممکن است عوارض بلند مدتی برای سلامتی افراد به دنبال داشته باشد، تصریح کرد: در هنگام خانه تکانی آخر سال، افراد بسیار زیادی بواسطه درد کمر و یا ستون فقرات به مراکز درمانی مراجعه می کنند که اغلب آنان نیز زنان هستند.



وی اضافه کرد: نکته دیگری که در انجام یک خانه تکانی اصولی حایز اهمیت است توزیع کار و انجام ندادن آن ها در یک زمان فشرده است که با کمک گرفتن از دیگر افراد خانواده، علاوه بر اتمام سریع تر کارها، خستگی کار بر دوش یک نفر سنیگنی نخواهد کرد.



این پزشک کرمانشاهی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت در هنگام خانه تکانی و استفاده از شوینده های شیمیایی، حداقل دو نفر در خانه باشند تا در صورت بروز حساسیت و یا اتفاقی ناگهانی به کمک یکدیگر بشتابند.



از سوی دیگر در ایام خانه تکانی، میزان استفاده از شوینده های شیمیایی به دلیل خاصیت پاکسازی آنها به اوج خود می رسد که اگر با رعایت نکات ایمنی همراه نباشد، ممکن است فرد را در آینده با بسیاری از مشکلات تنفسی و پوستی روبرو سازد.



یک فوق تخصص ریه با اشاره به افزایش حجم مواد شوینده شیمیایی در ماه اسفند، گفت: افرادی که بدون رعایت نکات ایمنی برای نظافت منزل خویش به این مواد متوسل می شوند، با سلامت خود بازی می کنند.



دکتر ˈ علی معینی ˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: استنشاق بخار حاصل از مخلوط کردن این مواد با آب، آسیب های فراوانی را بر دستگاه تنفسی وارد می کند که از آن جمله می توان به خس خس سینه ، تنگی نفس و سرفه مکرر اشاره کرد.



وی تصریح کرد: بیشترین این بیماری های ناشی از استفاده از شوینده هایی نظیر مواد سفید کننده (وایتکس) و جوهر نمک است و احتمال بروز این بیماری ها هنگامی افزایش می یابد که این دو ماده شوینده با یکدیگر مخلوط شوند.



معینی با بیان اینکه هر چه میزان تماس افراد با مواد شوینده بیشتر باشد، احتمال آسیب رسانی به دستگاه تنفسی نیز افزایش خواهد یافت، گفت: ایجاد مشکلات چشمی و پوستی از دیگر ضررهای استفاده نابجا از شوینده های شیمیایی است.



وی ایجاد خارش، سوزش، اشک ریزی، التهاب و قرمزی چشم و پلک ها را از جمله اثرات سوء استفاده از شوینده ها بدون رعایت نکات ایمنی عنوان کرد.



وی با اشاره به ایجاد خارش، قرمزی و تحریک پوست در هنگام استفاده از این مواد بدون حفاظ و دستکش افزود: وجود تهویه مناسب در محیط، استفاده از دستکش، استفاده از عینک های محافظ چشم در صورت نیاز و استفاده از ماسک در بیماران ریوی تا حدودی از بروز اثرات سوء شوینده های شیمیایی بر سلامت افراد جلوگیری می کند.



یک پزشک متخصص پوست نیز ایجاد آسیب های حساسیتی، ترک عمیق پوست و بروز خونریزی های عمیق در نواحی دست ها، پاها و پوست صورت را از جمله عوارض استفاده نامناسب از شوینده های شیمیایی دانست.



دکتر ˈعلی ابراهیمیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عوارض پوستی ناشی از مصرف شوینده های شیمیایی در افرادی که زمینه خشکی پوست را دارند ، بیش از سایرین است.



وی با بیان اینکه این افراد بیشتر در معرض ابتلا به اگزمای پوستی هستند، تصریح کرد: استفاده از مواد شوینده بدون دستکش به لایه دفاعی پوست آسیب جدی وارد می کند.



ابراهیمی گفت: برای پیشگیری از این عوارض محدود کردن میزان استفاده از این مواد در هنگام خانه تکانی ، عدم استفاده از آنها در محیط های بسته و باز کردن درها و پنجره ها در هنگام استفاده از شوینده ها تاثیر فراوانی خواهد داشت.



وی استفاده از دستکش را از راهکارهای مهم حفظ سلامتی افراد در هنگام خانه تکانی عنوان کرد و افزود: اگر در زیر دستکش های پلاستیکی از دستکش های نخی نیز استفاده شود، حفظ سلامت پوستی دو چندان می شود.



7450/567


3067681
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» وزیر بهداشت در پیامی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفت و تاکید کرد: شهید دکتر رئیسی در خدمت به نظام سلامت و جامعه پیشگام بود.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس سازمان عقیدتی سیاسی فراجا گفت: شهید گرانقدر آیت الله رئیسی اندیشمندی مبارز و سرباز خستگی ناپذیر ولایت در میدان خدمت و عالمی مخلص، متواضع و ساده زیست بود.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» امتحانات نهایی دانش آموزان طبق برنامه اعلامی برگزار خواهد شد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس قوه قضاییه؛ حجت الاسلام محسنی اژه ای در پیامی عروج شهادت گونه آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفت.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» معاون علمی رئیس جمهور نوشت: رئیس جمهور مردمی، دلسوز و پرتلاش ایران اسلامی که در همه سنگرهای مسؤلیت با تواضع و ساده زیستی، روحیه جهادی، عدالت خواهی و فسادستیزی، مخلصانه در صف اول خدمت به مردم ایستاده بود، یادآور بهشتی و رجایی و دیگر یاران شه...
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» سازمان تأمین اجتماعی در خصوص پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان این سازمان اطلاعیه ای صادر کرد.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری 7 متصدی یک مغازه که مالخری تلفن های همراه می پرداختند خبر داد و گفت: در این عملیات پلیسی 45 مال باخته شناسایی شدند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» نیکوکاران گروه جهادی کوثر واقع در میدان حرّ در تهران، با پرداخت 40 میلیون تومان، زمینه آزادی یک نفر زن زندانی نیازمند جرایم غیرعمد را فراهم کردند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» زائران حج تمتع از شب گذشته پس از 5 روز اقامت در مدینه، با قطار سریع السیر و بدون چمدان عازم مکه مکرمه شدند.
اجتماعی
«خبرگزاری تسنیم» روابط عمومی سازمان غذا و دارو دلایل عدم دسترسی ها برخی بیماران به داروهای اعصاب و روان را تامین نقدینگی شرکت های دارویی اعلام کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است