بین‌الملل 10:08 - 09 فروردین 1394
وزیر خارجه چین به جمع وزیران خارجه حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ پیوست.

به گزاری گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه چین برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه موسوم به ۱+۵ وارد شهر «لوزان» سوئیس شد.

وزارت خارجه چین پیش از این در بیانیه‌ای اعلام کرده بود «وانگ یی» روز یکشنبه در نشست وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ حضور خواهد یافت.

وزیران خارجه فرانسه و آلمان روز شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به «محمدجواد ظریف» و «جان کری»، همتایان ایرانی و آمریکایی خود در شهر لوزان پیوستند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه از قول مقام های حاضر در مذاکرات گزارش داد دو طرف به نهایی کردن سند مختصری که اساس چارچوب این توافق خواهد بود، نزدیک شده‌اند. مقامات ایران این گزارش را رد کرده‌اند و فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس از احتمال تمدید مذاکرات تا دو هفته آینده خبر داده است.

گفته می‌شود لغو تحریم‌ها و برنامه تحقیقات و توسعه (R&D) کماکان اصلی‌ترین موضوعات محل اختلاف دو طرف هستند.

«حسن روحانی»، رییس جمهور ایران روز پنجشنبه با روسای‌جمهوری روسیه، فرانسه و چین و نخست‌وزیر انگلیس تلفنی صحبت کرد. وی خواستار لغو کامل تحریم‌های ایران شد و گفت که این «اساسی‌ترین» عنصر مذاکرات کشورهای 1+5 بوده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفت رسیدن به توافق نهایی «به این بستگی دارد که آنها (1+5) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی، کدام را انتخاب کنند.»

سه شنبه این هفته، (11 فروردین، 31 مارس) به عنوان آخرین مهلت طرف‌های مذاکره برای رسیدن به تفاهم سیاسی که زیربنای توافق جامع خواهد بود، تعیین شده است.

دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای چهارشنبه شب (پنجم فروردین) در شهر «لوزان» سوئیس و در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد.

این گفت‌وگوها برای حل و فصل مناقشات  12 ساله پیرامون برنامه هسته‌ای ایران انجام می‌شوند. کشورهای غربی به رهبری آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران را لفافه‌ای برای پیگیری اهداف نظامی و دست‌یابی به سلاح‌های اتمی می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) ضمن رد این ادعاها بر مصارف دارویی و انرژی برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.


6109019
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل ناتو که به واشنگتن سفر کرده است با انتقاد از رویکرد چین در قبال درگیری در اروپا، پکن را به پرداخت هزینه این رویکرد تهدید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» واشنگتن پست گزارش داد دولت آمریکا بزودی فروش تسلیحات به اسرائیل از جمله ۵۰ جت جنگنده F-۱۵ به ارزش ۱۸ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی به مخازن حاوی فرآورده‌های نفتی آزوف در منطقه روستوف روسیه حمله کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور روسیه در آستانه سفر به کره شمالی در مقاله‌ای نوشت دو کشور در حال حرکت به سمت همکاری نزدیک‌تر و اتحاد در برابر فشار‌های غربی هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی در ادامه جنایت‌های خود در لبنان، یک فرمانده میدانی حزب الله لبنان را هدف قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد جنبش «انصارالله الاوفیاء» عراق و دبیرکل آن «حیدر مظهر السعیدی» را در فهرست «تروریست‌های جهانی» قرار داده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه با صدور بیانیه‌ای جدیدترین آمار شهدا و زخمی‌های حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون را اعلام کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش ۲ درصدی بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کارزار بین المللی برای نابودی تسلیحات هسته‌ای (آیکان) اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ۹۰کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و آمریکا در هزینه کردن برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در رتبه نخست ایستاده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی مدعی کنترل ۶۰ درصد از منطقه رفح در جنوب نوار غزه شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است