اجتماعی 10:43 - 05 شهریور 1395
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه دشت میناب با فروچاله‌ها و گسترش آن مواجه است، گفت:‌ترک خوردن دیواره‌های شهر میناب نشان رسیدن فروچاله‌ها و نزدیک شدن به فاجعه‌ای بزرگ‌تر از بم است.

فروچاله‌ها در یک قدمی بلعیدن میناب
میثم قاسمی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت فروچاله‌های میناب، اظهار داشت: حقابه تعدادی از باغداران و کشاورزی منطقه میناب، پس از احداث سد بر روی رودخانه میناب تا سالیان سال از آب پشت این سد تأمین می شد، اما طولی نیانجامید که افزایش جمعیت، خشکسالی‌های چندین ساله اخیر، کمبود باران و بارندگی به برداشت بیش از حد از آب سد میناب انجامید.


*حفر چاه‌های عمیق تأمین آب شرب


وی ادامه داد: رفته رفته آب تخصیص یافته به کشاورزان کمتر شده و این افراد برای جبران آب مورد نیاز خود به حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز در دشت میناب اقدام کردند.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: اداره آب منطقه‌ای نیز برای تأمین آب شرب ساکنان استان به حفر چاه‌های عمیق در دشت میناب پرداخت.


* فروچاله‌ها نتیجه غفلت مسئولان است


قاسمی تصریح کرد:‌ بی تدبیری مسئولان در مدیریت وضعیت مذکور، روند ادامه‌دار برداشت آبهای زیرزمینی از دل دشت میناب، عدم توجه و غفلت در خصوص استفاده از منابع آبی پایدار و جلوگیری از هدر رفت آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و غیره، همه و همه باعث بروز فروچاله‌ها در این دشت شده است.


*مرگ دشت میناب به دست فروچاله‌ها


وی با بیان اینکه سال‌های 81 و 82 نمایه‌هایی از فروچاله‌ها د دشت میناب پیدا شده است، افزود:‌ در حال حاضر وضعیت دشت مذکور به لحاظ پیدایش، گسترش و عمیق‌تر شدن فروچاله‌ها بسیار حاد است.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به حداکثر عمق فروچاله‌های موجود در دشت میناب بیان داشت:‌ آمار دقیقی دراین باره در دست نیست  ولی آنچه از مشاهدات ما بدست آمده، نشان از حداکثر عمقی حدود 10 الی 15 متری فروچاله‌ها دارد.


قاسمی افزود: عمق و ارتفاع فروچاله‌ها طوری بوده که با افتادن شتر در درون آن، امکان خروج آن محقق نشده است.


* ورود آب دریا به دشت میناب


وی با تأکید بر خطرات ناشی از فروچاله‌های بوجود آمده در دشت میناب، تصریح کرد: از آنجایی که سطح آبهای زیرزمینی دشت میناب از سطح آب دریا بسیار پایین‌تر آمده، بنابراین با هجوم تدریجی آب دریا به محل این ذخائر، دشتی باقدمتی چند هزار ساله که بزرگترین منطقه تولید کننده محصولات کشاورزی و صیفی‌جات کشور محسوب می‌شود به مرور زمان از بین خواهد رفت.


*نابودی میلیون‌ها هکتار از نخلستان‌های هرمزگان


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان داشت: متأسفانه میلیون‌ها هکتار از نخلستان‌های استان هرمزگان از بین رفته و این روندهمچنان ادامه دارد.


* فروچاله‌ها درچند قدمی شهر میناب


قاسمی ادامه داد: میناب که قبلاً به باغ شهر معروف بوده و باغات در مجاورت محل مسکونی بوده‌اند، در حال حاضر به خاطر روند رو به تخریب دشت همجوار خود(دشت میناب) باغ‌ها و اراضی سبز خود را از دست داده و به جای آنها با ساخت و ساز  مواجه شده است.


وی گفت: ترک خوردن دیوارخانه‌ها، ساختمان مدارس و غیره نشان از نزدیک شدن فروچاله‌ها به شهر و جامعه انسانی است.


*فاجعه ای بزرگتر از بم در راه است


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان افزود: حتی اگر فروچاله‌های سطح شهر به عمق 3 الی 4 متری برسند، باز هم بروز فاجعه‌ای بزرگتر از بم برای ساکنان میناب دور از انتظار نخواهد بود.


*میناب تخلیه می‌شود


قاسمی تأکید کرد:‌ با اینکه هنوز به مرحله تخلیه شهر میناب نرسیده‌ایم ولی اگر به همین روال برداشت آبهای زیر‌زمینی دشت مذکور را ادامه دهیم به تخلیه خواهیم رسید.


انتهای پیام/



8121002
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: با اجرای طرح ارتقای امنیت توسط ماموران پلیس مترو تهران یک جیب بر و یک کلاهبرداری حرفه‌ای شناسایی و دستگیر شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی تهران از صحت عمل و رد رشوه توسط ماموران وظیفه‌شناس منطقه ۲ پلیس راهور تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر دوم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری ۲ موبایل قاپ و اعتراف متهمان به ۳۰ فقره سرقت خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۳ سارق حرفه‌ای خبر داد و گفت: متهمان به سرقت‌های متعدد آینه بغل و چراغ جلو خودرو‌های وارداتی اعتراف کردند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس آگاهی پایتخت گفت: مرد جوانی که در بوستان ولایت مرتکب قتل شده بود، توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه امروز شورا به اتفاقات و رفتار‌های روز‌های اخیر اعضای شورای شهر واکنش نشان داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به وقوع ۲ فقره تصادف در معابر شهر تهران، گفت: در این تصادفات۲ شهروند جان خود را از دست دادند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میرزایی گفت: استفاده از ظرفیت مراکز معاینه فنی در بحث توسعه خدمات و با تجدید ارزیابی دارایی‌ها ستاد معاینه فنی از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری سارق آهن آلات پل‌های عابر پیاده محدوده کهریزک خبر داد و گفت: متهم به ۱۰ فقره سرقت مشابه اعتراف کرده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دادگاه حقوقی- بین المللی رسیدگی به دعاوی بیماران تالاسمی اتباع ایرانی علیه دولت و مقامات آمریکا در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) آغاز شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است