علمی فناوری 10:11 - 15 آذر 1398
وزیر علوم اعلام کرد:
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ مراکز آموزش عالی از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است. طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال ان‌شاالله اجرایی خواهد شد.

طرح ساماندهی آموزش عالی آماده اجرا است/کاهش تعداد مراکز پیام‌نور

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در نشست شورای دانشگاه فردوسی مشهد اولویت اساسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی دانست و گفت: در این راستا دانشگاه‌ها باید به ماموریت‌های اصلی خود بازگردند.

وی  افزود: اینکه همکاران ما مطرح می‌کنند که آموزش عالی کشور باید یکپارچه شود یک بحث کارشناسی و قابل دفاع است. وزارت علوم در مسائل مالی دانشگاه‌ها بیشتر نقش پشتیبانی کننده دارد تا هدایت کننده؛ تلاش وزارت علوم با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور بیشتر اتمام پروژه‌های ناتمام است.

بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،  غلامی درباره  توسعه رشته‌ها و توسعه بی‌رویه مراکز آموزش عالی خاطرنشان کرد: در سال‌های قبل تعداد مراکز آموزش عالی به ۲۸۶۰ رسید؛ ما در وزارت علوم ۸۵ دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی در بخش دولتی داریم. در بحث ساماندهی آموزش عالی سال ۱۳۹۷ این مراکز از ۱۳۰۰ مرکز به ۶۰۰ مرکز که همگی آنها غیردولتی هستند تقلیل پیدا کرد. در این میان و ذیل ساماندهی و ماموریت گرا کردن آموزش عالی، دانشگاه پیام نور نیز از ۸۰۰ مرکز به ۵۰۰ مرکز کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به پذیرش دانشجو با کمترین امکانات و کیفیت آموزش عالی در این دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های غیردولتی هم تحت کنترل و نظارت وزارت علوم آمد؛ با این تاکید که نگاه ما حمایت از آموزش غیردولتی است اما با رعایت استانداردهای آموزشی و کیفیت مطلوب. وزارت علوم از توسعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای حمایت می‌کند. همچنین با توجه به کمبود داوطلب در دانشگاه آزاد اسلامی برخی مراکز آن تعطیل شده‌اند؛ این فرآیند با کنترل رشته‌ها و دوره‌های جدید و جلوگیری از توسعه جدید به تعادل می‌رسد.

غلامی  افزود: طرح ساماندهی بحث کلانی است که از دو سال پیش شروع کرده‌ایم و هم اکنون آماده اجرا است و اواخر امسال انشاالله اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم با تاکید بر شبکه‌سازی در درون استان‌ها خاطرنشان کرد: مثلاً دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دانشگاه مادر استان، هسته اصلی در شبکه دانشگاهی استان خراسان رضوی خواهد بود و ذیل این دانشگاه قرار نیست مرکزی تعطیل شود مگر ضرورت کارشناسی آن احصاء شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم توجه به علوم اجتماعی و انسانی در حل معضلات کشور تاکید کرد و گفت: یکی از نگرانی‌های ما کاهش علاقه‌مندی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه است؛ استادان و صاحب‌نظران باید در حل این مشکل راه حل ارائه کنند.

انتهای پیام


10311249
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا ردپای گاز متان را در سیاره سرخ یافته و دانشمندان را یک گام به کشف حیات بیگانه نزدیک‌تر کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشجویان به منظور حمایت از کودکان و مادران غزه، نمایشگاهی از آثار هنری خود را با مضمون مقاومت و فلسطین در دانشگاه الزهرا برپا کردند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش با تاکید بر امنیت و سلامت کامل کنکور سراسری، از عدم قطعی اینترنت در حوزه‌های امتحانی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت:برای نخستین بار در کشورمان اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی، به بیماران نیازمند عضو اهدا شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی گفت: طب ایرانی می‌تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مایکروسافت نسخه‌ی جدید هوش مصنوعی سبک‌ خود را به نام Phi-3 Mini معرفی کرد. Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی محسوب می‌شود که مایکروسافت رونمایی کرده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر ارتباطات با اشاره به سه بار ارایه درخواست رفع فیلترینگ گوگل پلی به کارگروه تشخیص مصادیق مجرمانه، اظهار امیدواری کرد که با همراهی اعضا در جلسه هفته آینده رفع فیلتر صورت گیرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است