وبگردی 09:33 - 08 مرداد 1394
سعی کنید هر نوع غذایی به نوزادتان می‌دهید، سرشار از آهن باشد، چرا که آهن برای خون و تقویت مغز بسیار خوب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الو دکتر:اولین شبی است که از بیمارستان مرخص شده‌اید، ساعت ۲ صبح است و بچه گریه می‌کند و شما خسته‌اید. آیا گرسنه است؟ یا شاید هم خودش را خیس کرده. همه‌ی والدین درباره نخستین روزهای به دنیا آمدن بچه سوالاتی دارند که در این‌جا به برخی از شایع‌ترین آنها پاسخ داده‌ام.
۱- چرا باید به بچه‌ام شیر خودم را بدهم؟ آیا اذیتش نمی‌کند؟
بهترین شیر، شیر مادر است. شیر مادر باعث مقاومت بدن نوزاد نسبت به باکتری و ویروس می‌شود، و هضم آن برای نوزاد آسان است. شیر مادر باعث کمتر شدن عفونت‌های گوش، تنفس و اسهال شده و خطر بروز بسیاری از بیماری‌ها را کم می‌کند.
۲- چه نوع خوراکی برای نوزادم بهتر است؟
سعی کنید هر نوع غذایی می‌دهید، سرشار از آهن باشد، چرا که آهن برای خون و تقویت مغز بسیار خوب است. پریبیوتیک‌ها و پروبیوتیک‌ها هم به سیستم ایمنی او کمک می‌کنند.
۳- از کجا بفهمم که وزن نوزادم متعادل است؟
معمولاً تا روزهای اول بعد از به دنیا آمدن، وزن نوزاد تا ۱۰ درصد کم می‌شود و بعد دوباره وزنش را به دست می‌آورد. 
۴- از کجا بفهمم که نوزادم گرسنه است؟ یا این‌که دیگر سیر شده؟
در دو هفته‌ی نخست، نوزادان باید بین ۸ تا ۱۲ بار در روز غذا و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از هر سینه شیر بخورند. منتظر نباشید که او گریه کند و بعد دست به کار شوید چون اگر هر دوی‌تان خسته باشید غذا دادن به او کار سختی خواهد بود.
۵- از کجا بفهمم که وقتی غذا را برمی‌گرداند طبیعی است یا نگران‌کننده؟
همه نوزادان این کار را می‌کنند- بعضی اوقات بعد از هر غذا. دو دلیل عمده دارد: غذا خوردن زیاد یا پس زدن غذا از معده به روده.
دکتر تانیا آلتمن، متخصص کودکان
۶- رنگ صورت نوزادم زرد است. مادرم می‌گوید یرقان دارد. یعنی چه؟
مادرتان درست می‌گوید. یرقان به خاطر ایجاد بیلیروبین زیاد- که به خاطر تخریب سلول‌های خونی قرمز ایجاد می‌شود- رخ می‌دهد.
۷- رنگ مدفوعش باید چه رنگی باشد؟
رنگ‌های مختلف. در ۲۴ ساعت اول، چسبناک است و رنگش بین قهوه‌ای و مشکی. بعد از آن کمی کم‌رنگ‌تر می‌شود و بین قهوه‌ای و سبز و زرد و از حالت چسبناک به حالت رسیده تبدیل می‌شود.
۸- بهترین کرم‌ها برای بثورات پوشک چیست؟
زینک اکسید گزینه‌ای عالی است، اما مالیدن وازلین هم جواب می‌دهد.
۹- بهترین کار برای خواباندن نوزاد در شب چیست؟
برای این‌کار بهتر است غذای شب او را تا آن‌جا که ممکن  است در آرامش و سکوت به او بدهید. کم‌کم یاد می‌گیرد که چطور خودش بخوابد.
۱۰- از کجا بفهمم بیمار است؟ آیا هر روز باید درجه‌ی حرارتش را چک کنم؟
او با تغییر رفتارش این مسئله را به شما نشان می‌دهد. اگر خیلی گرمش باشد یا به خوبی غذا نخورد و یا زیاد بخوابد باید دمای بدنش را چک کنید


انتهای پیام/

6834255
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» واژه ازدواج با خودش معنای زیادی را تداعی می‌کند؛ رسیدن، یافتن نیمه گمشده، عشق، محبت، تشکیل خانواده، اما انگار برای عده‌ای ازدواج دیگر این معنا را ندارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها مانند کلینیک‌های تشخیصی و درمانی سرپایی از انواع درمانگران مجاز و غیرمجاز اشباع شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» خبرنگار حوادث استان گلستان که از ساعات ابتدایی گم شدن یسنا دیدار شاهد ماجرا بوده می‌گوید تحقیقات پلیس نقش بسیار مهمی در پیدا شدن این دختر چهار ساله ترکمن داشته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا نصرالله شاه‌آبادی می‌فرمودند: همان طور که ائمه علیهم‌السلام در مقاماتِ عالیه نیازمند توسّل به مادرشان هستند، ما نیز در مقام سیر الی‌الله، نیازمند توسل به حضرت زهرا (س) هستیم.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی در ماشین خودتان نشسته‌اید و با دیدن یک ماشین گران‌قیمت می‌گویید عجب ماشین خوبی، فکر نکنید کودک این حسرت را درک نمی‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با گسترش موج تحریم جهانی کالا‌های اسرائیلی توسط کشور‌های اسلامی و سایر حامیان فلسطین، اقتصاد صهیونیست‌ها در مرحله فروپاشی قرار گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که تا دیروز شعار زندگی برای زنان میدادند امروز به عنوان پیاده نظام مقابله با دانشجویان آمریکایی طرفدار شرافت قرار گرفته اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» مساله اصلی این است که طرح آتش‌بس تضمینی برای پایان جنگ به‌طور دائم فراهم نمی‌کند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی ظاهرا قسم خورده است تا پایان کار همه اعضای حماس در غزه به بمباران ادامه دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر والدین متوجه شدند کودکشان به دلیل اخبار منفی دچار هیجانات منفی شده است با او صحبت کنند تا احساس امنیت برایش ایجاد شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زنان سلبریتی غربی که در یک حرکت نمایشی در حمایت از اغتشاشگران اقدام به قیچی کردن موی خود کردند، حالا در برابر تعدی پلیس آمریکا به دانشجویان حتی احساس نگرانی هم نمی‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است