علمی فناوری 15:58 - 06 آبان 1400
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو:
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه اگر شرکت‌های دانش بنیان در زمان شیوع کرونا داروهای مورد نیاز را تولید نمی‌کردند ما زمین می‌خوردیم گفت: با تلاش این شرکت‌ها ۲۵درصد بازار داروهای کرونایی کشور در اختیار تولیدات داخل بوده است.

در زمان شیوع کرونا، دانش بنیان‌ها نبودند زمین‌ می‌خوردیم

به گزارش ایسنا، سید حیدر محمدی در مراسم رونمایی داروی دانش بنیان درمان روماتوئید ارتریت، افزود: بازار دارویی کشور حدود ٣۵ هزار میلیارد تومان در سال ٩٩ بود و با توجه به شیوع کرونا، ٢٠ درصد این عدد دستخوش تغییر شد و ٩٩ درصد بازار دارویی کشور از نظر عددی مربوط به تولید داخل است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ٢٠٢٠ ارزش داروهای بیوتک حدود ٢۵٣ میلیارد دلار دارو بود و در سال جاری میلادی ارزش داروهای بیوتکنولوژی به بیش از ٣٠٠ میلیون دلار رسیده است.

محمدی نمونه این داروها را داروی درمان کرونا به نام  "توسیلیزومب" دانست و یاداور شد: تولید واکسن‌ کووید_ ١٩ انقلابی در حوزه بیولوژی به وجود آورده است ضمن آنکه ١٠ درصد بازار دارویی مربوط به داروهای بیولوژیک است و ۴ درصد آن مربوط به داروهای تولید داخل می‌شود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه این عدد روند صعودی دارد، گفت: سخت‌ترین کار برای رگولاتور این است که باید تمام قد از تولیدات داخل حمایت کند و در این راستا به سراغ تولیدکنندگان رفتیم.

محمدی  با اشاره به تجربیات کشور در زمینه تولید داروهای کرونا افزود: در آن دوران شاهد بودیم که اگر در تولید داخل، ۳ نوع داروی کرونا را نداشتیم زمین می‌خوردیم و این در حالی است که در نیمه ١۴٠٠ حدود ۶ هزار میلیارد تومان و برای داروی رمدسیویر و ۶٠٠ میلیارد تومان برای داروی توسیلیزومب و ٧٠٠ میلیارد تومان برای فاویپیراویر صرف شد.

به گفته وی بیش از ٢۵ درصد بازار دارویی کشور را این سه داروی کرونا به خود اختصاص دادند.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: اگر تولید داخل نبود نمی‌توانستیم این داروها را تولید کنیم و این اهمیت موضوع را نشان می‌دهد البته باید سختگیری‌ها در کیفیت دارو را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو حامی صادرات  است، اظهار کرد: بخشی از چالش‌های حوزه تولید دارو با صادرات مرتفع می‌شود چرا که شرکت‌ها برای صادرات باید استانداردها را پاس کنند.

انتهای پیام


11292125
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از انتخاب رشته بیش از ۷۲۰ هزار نفر خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت:مدارس برای ارتقای جایگاه علمی و افزایش میانگین نمرات نهایی دانش آموزان باید اقدامات موثری انجام دهند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است