سیاسی 12:01 - 03 بهمن 1399

۶ تشکل بخش خصوصی خواستار حذف ارز ترجیحی شدند/۴ پیشنهاد به دولت

به گزارش خبرنگار مهر، کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی گاوداران ایران، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی ایران، انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان و انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار حذف ارز ترجیحی از واردات کالاهای اساسی، تخصیص منابع به دهک‌های پایین جامعه، متعادل سازی نظام تعرفه‌ای صادرات و واردات فرآورده‌های بسته بندی شده لبنی در راستای توسعه صادرات و حذف قیمت گذاری دستوری از کالاهای مشمول این امر، شدند.

در متن این نامه آمده است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همانگونه که مستحضرید قیمت مواد اولیه و فرآورده‌های لبنی در طول یکسال اخیر با وجود حمایت‌های دولت با تخصیص ارز مرجع و کنترل مراجع ذیربط به طور مستمر در حال افزایش بوده است.

علیرغم اینکه نیت و هدف دولت محترم از تخصیص ارز مرجع ۴۲۰۰ تومانی برای خوراک مردم، سهولت دسترسی مردم شریف ایران در تأمین مایحتاج و ضروریات آن در شرایط تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه ایالات متحده و بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا بوده است، اما این هدف منتج به نتایج مورد انتظار نشده و علاوه بر آن منجر به بروز عدم شفافیت، تعارضات و نابسامانی‌هایی در طول زنجیره و عدم تعادل میان هزینه‌های تولید و قیمت عرضه محصولات به زبان ذینفعان شده و ساز و کار عرضه و تقاضا را مغشوش نموده است.

تشکل‌های امضا کننده این نامه که همه در حلقه‌های مختلف زنجیره تولید شیر خام و محصولات لبنی قرار دارند با توجه به تجارب پیشین، آگاهی از روندهای آینده بازار و شرایط اقتصادی آتی کشور خواستار اتخاذ سیاست‌های زیر توسط دولت خدمتگزار هستند:

۱. حذف تخصیص ارز مرجع از کل زنجیره صنعت از بودجه سال آینده

۲. تخصیص منابع آزاد شده از مابه التفاوت ارز مرجع و ارز آزاد به حمایت کالایی از سه دهک محروم جامعه

۳. متعادل سازی نظام تعرفه‌ای واردات و صادرات فرآورده‌های بسته بندی شده لبنی در راستای گسترش صادرات

۴. به رسمیت شناختن نظام عرضه و تقاضا و منع دخالت در بازار و خروج ۱۰ قلم گروه یک کالایی مشمول قیمت گذاری دستوری

نظر به کاهش مصرف در طی ماههای اخیر و افزایش شدت رقابت درون صنعت و همچنین با توجه به تجربه کشورهای مختلف در حذف قیمت گذاری دستوری و انتقال حمایت‌ها به اقشار آسیب پذیر، این اطمینان وجود دارد که در صورت اتخاذ این سیاست، بازار پس از شوک اولیه به تعادل قیمتی رسیده و رقابت تولید کنندگان و عرضه کنندگان در نهایت به تأمین منافع مصرف کنندگان بیانجامد. در عین حال امید می‌رود با توجه به روند تغییرات نرخ ارز و پیش بینی کاهش روند تورم صنعت؛ بروز شوک قیمتی اولیه محدود بوده و پر دامنه نباشد.

بدیهی است صنایع غذایی در صورت پذیرش این پیشنهاد، این آمادگی را دارند که در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود و کمک به دولت برای تأمین نیاز محرومان و دهک‌های کم برخوردار، به تأمین کالای ارزان برای عرضه به این دهک‌ها، نهایت همکاری را با نظام سیاست گذاری کشور داشته باشند.

بخش خصوصی کشور در شرایط سخت تحریم‌ها در کنار نظام سیاستگذاری کشور پا به رکاب تأمین کالاهای ضروری مورد نیاز مردم شریف ایران بود و این آگاهی را دارد که بخشی از تصمیمات اتخاذ شده در سه سال گذشته برآمده از حساسیت دولت محترم برای حراست از معیشت مردم بوده است اما در شرایطی که مقاومت کشور در مقابله با تحریم‌ها در حال ثمر دادن است، این انتظار سیاستگذاری کشور وجود دارد که تصمیمات برآمده از شرایط تحریم، در شرایط جدید پیش رو اصلاح شود.

توفیق هر چه بیشتر شما و کلیه مسئولان کشور را در خدمت به مردم و حمایت از تولید ملی خواستاریم.

 


10915305
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» طحان نظیف گفت: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور امروز پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و روند پیشرفت امور توسط مسئولین، دستورات لازم برای حل برخی مشکلات پیش‌رو را صادر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است