استانی 10:11 - 10 مرداد 1393
شهروندان کرمانی همه ساله در فصل برداشت پسته شاهد هزاران تن پوست پسته در اطراف باغ‌ها و کارگاه‌های فراوری پسته بودند به طوریکه این ضایعات علاوه بر اینکه چهره نازیبایی دارد باعث آلودگی محیط زیست و نامطبوع کردن هوا می‌شود.

برای نخستین بار در دنیا؛ تولید انبوه کربن خالص از پوست پسته در کرمان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، به همت محققان کشورمان مدتی است که این ضایعات مزاحم ارج و قرب پیدا کرده است و محققان کشورمان برای نخستین بار دنیا به دانش تولید کربن فعال از پوسته پسته دست یافته‌اند که پس از آن نیز یک کارخانه تولید کربن فعال در رفسنجان راه اندازی شده است.

رئیس هیات مدیره کارخانه تولید کربن فعال رفسنجان در این باره می‌گوید: این کارخانه به همت بخش خصوصی راه اندازی شده است که با راه اندازی این کارخانه کشور از واردات 30 هزار تن کربن فعال در سال بی نیاز می شود.

وی می‌افزاید: دانش تولید کربن فعال از پوست پسته علاوه بر ایجاد اشتغال باعث ارزآوری برای کشور نیز می شود آقای زین العابدین پور می‌گوید کارخانه رفسنجان هم اکنون با تولید سه هزار تن کربن فعال ده درصد نیاز کشور را برآورده می‌کند.

رئیس هیات مدیره کارخانه تولید کربن فعال رفسنجان یادآور شد: راه اندازی این کارخانه سالانه باعث 9 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور می‌شود.

"یزدی حاج حیدری" مدیر کارخانه تولید کربن فعال رفسنجان هم در این باره می‌گوید: هم اکنون 45 نفر به طور مستقیم و 100 نفر به طور غیرمستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند که با راه اندازی فاز دوم این کارخانه تولید این کارخانه به 7 هزار تن در سال قابل افزایش است.

وی ادامه می‌دهد: کربن فعال ماده‌ای است که برای تصفیه استفاده می‌شود و از آن می‌توان در تصفیه خانه‌های بزرگ آب، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی و دارویی و همچنین پزشکی استفاده کرد.

حاج حیدری تصریح کرد: بیش از سه هزار تن کربن خالص سالانه از پوست پسته در شهرستان رفسنجان تولید می‌شود.

مدیرعامل کارخانه تولید کربن رفسنجان گفت: از هشت ماه پیش تاکنون تولید کربن اکتیو از پوست پسته، نخستین بار در ایران در رفسنجان آغاز شده است که در مرحله اول سالانه بیش از سه هزار تن کربن تولید که این میزان در مرحله دوم به هفت هزار و 500 تن افزایش خواهد یافت.

حاج حیدری با اشاره به اینکه در دنیا به دو روش مواد اولیه گیاهی و معدنی کربن اکتیو تولید می‌شود افزود: این کارخانه برای اولین بار کربن اکتیو از پوست پسته تولید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای هند، اندونزی و فیلیپین از مواد اولیه گیاهی(پوست نارگیل) و در کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، نروژ و چین از مواد اولیه معدنی(زغال سنگ) برای تولید کربن اکتیو استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: در ایران برای اولین بار از پوست پسته کربن خالص تولید می‌شود اما برای تولید کربن فعال از زغالسنگ در مقایسه با تولید کربن از پوست پسته انرژی زیادی صرف می‌شود.

وی در پایان یکی دیگر از مزیت‌های دانش پوست پسته را جایگزینی آن به جای مواد سوختی در خود کارخانه می داند و می گوید: برای تولید کربن با استفاده از گازهای خروجی پسته کلیه سیستم‌های حرارت دهی کارخانه از مصرف سایر مواد سوختی بی نیاز شدند.

رییس اتاق بازرگانی رفسنجان هم در این باره می‌گوید: برخی افراد پوست پسته را با قیمت بسیار کم به خارج از کشور می‌فرستند و دیگران از مزایای آن بهره مند می شدند اما هم اکنون با نیاز کارخانه رفسنجان باید از فروش پوست پسته جلوگیری کرد تا خوراک کارخانه تامین شود.

"میرزایی" می افزاید: برای تولید هر کیلو کربن فعال به 12 کیلو پوست پسته نیاز است و هم اکنون چین بیشترین صادرات کربن فعال به کشورمان را دارد.

وی یادآور می‌شود: از پوست بادام، گردو و هسته خرما نیز به عنوان جایگزین پوست پسته برای تولید کربن فعال می توان استفاده کرد.

انتهای پیام


4363732
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است