استانی 16:48 - 03 بهمن 1395
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛
سنندج - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مردم باید به غربالگری سرطان روی بیاورند تا اگر غده سرطانی در بدن آن ها وجود دارد شناسایی شود تا طول درمان آن کاهش یابد.

غربالگری از بهترین راه های شناسایی انواع سرطان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزام بیدارپور بعد از ظهر روز یک شنبه سوم بهمن ماه در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان گفت: هر سال در بهمن ماه هفته مبارزه با سرطان را داریم و امسال نیز از هشتم تا ۱۵ بهمن ماه این هفته با نام پویش ملی مبارزه با سرطان برگزار می شود.

وی افزود: ۲۳ مرکز فعال پاتولوژی خصوصی و دولتی در سطح استان وجود دارد که ۱۵۵۹ مورد غده سرطانی را به دانشگاه علوم پزشکی تحویل داده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: انتظار ما این است که از هر ۱۰۰ هزار نفر در هر نوع سرطان ۱۰ مورد مشاهده شود که در طی چند سال اخیر استان ما در حوالی این اعداد و آمار بوده است.

بیدارپور با بیان اینکه شهرستان سنندج بیشترین آمار وجود سرطان در استان را دارد، گفت: شایع ترین نوع سرطان در استان به ترتیب سرطان های پوست، معده، پستان و مری بوده اند.

وی از برگزاری مراسم پویش ملی مبارزه با سرطان خبر داد و گفت: مراسم امسال با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان است، با خود مراقبتی و امید آغاز به کار می کند و در این هفته بر آن هستیم که مردم را با آموزش های لازم به آن خود مراقبتی و امید برسانیم و با افرادی که بر باور غلط سرطان قابل درمان نیست مبارزه کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: سهم خود افراد در درمان سرطان ۵۰ درصد است و مردم عواملی را که در سرطان خطرناک است را بشناسند و رعایت کنند.

وی با بیان اینکه غربالگری در شناسایی سرطان تاثیر گذار است، افزود: سرطان مساوی با مرگ نیست و با انجام آزمایش های غربالگری می توان سرطان را شناسایی و طول درمان آن را کاهش داد.

بیدارپور گفت: بیلبورد های آموزشی، همایش هایی در مورد سرطان، تهیه جزوات سه صفحه ای و پخش در ادارات از کار هایی بوده که در راستای آموزش و مراقبت از سرطان انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به برگزاری کلاس های آموزشی اشاره داشت و گفت: جلسات خود آموزشی توسط پزشکان متخصص مامایی برای زنان ۳۰ تا ۶۰ سال و برگزاری جلسات آموزشی برای کارخانه هایی که با مواد سرطانی سر و کار دارند در دستور کار داریم.

به گفته وی، وزرات بهداشت در آینده برنامه های دیگری نیز در این راستا در دستور کار دارد.

بیدارپور به اجرای طرح ایراپن که به بیماری های غیر واگیر مانند سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مربوط است، گفت: این طرح از مهر ماه امسال در سراسر کشور برگزار شده و ما اکنون همکاران خود را آموزش داده و بر آن هستیم که ۱۳ هدف این طرح را به مرحله اجرا رسانده شود.


8699095
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است