گوناگون 09:43 - 11 بهمن 1393
مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه حدود هزار و ۱۴۰گونه جانوری مهره دار در ۵ رده پستانداران، پرندگان، دوزیستان، خزندگان و آبزیان آب‌های داخلی در کشور وجود دارد می‌گوید که براساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت(IUCN) حدود ۷۶گونه از ۱۴۰گونه جانوری در معرض تهدید هستند.



سید مجید خرازیان مقدم با اعلام این خبر به ایرنا گفته است: تهیه فهرست قرمز گونه‌های جانوری در معرض تهدید در کشور در دستور کار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار دارد و اجرای آن از سال 94که نخستین سال برنامه ششم توسعه است، آغاز می‌شود.

  • 20درصد گونه‌های گیاهی در خطر‌ند

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از قرار گرفتن 76گونه جانوری ایران در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت خبر می‌دهد که پیش از این، دکتر حسین آخانی، پژوهشگر و گیاهشناس در گفت‌وگو با همشهری نسبت به انقراض 20درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور هشدارداد و گفت که ۲۰درصد از کل گونه‌های گیاهی کشور در معرض خطر قرار دارند به‌طوری که اگر چاره‌ای برای حفاظت از این گونه‌ها اندیشیده نشود با خطر انقراض مواجه می‌شوند. این استاد دانشگاه تهران در آن گفت‌وگو تصریح کرد: براساس تحقیقاتی که در 179جلد فلور ایرانیکا منتشر شده و نیز گیاهانی که بعد از انتشار فلور ایرانیکا‌ شناسایی شده‌اند در مجموع 7300گونه گیاهی در ایران وجود دارد.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست اکنون درباره تهیه فهرست گونه‌های جانوری در معرض تهدید می‌گوید: انجام این کار سخت و هزینه‌بر است اما با توجه به تنوع زیستی و گونه‌های جانوری در ایران تهیه فهرستی از گونه‌های در خطر تهدید الزامی است.

به گفته سیدمجید خرازیان مقدم برای اینکه به‌طور دقیق در چگونگی وضعیت گونه‌های جانوری کشور قرار بگیریم باید فهرستی ملی داشته باشیم که تهیه آن در دستور کار قرار گرفته و اجرای آن نیازمند مطالعه و انجام تحقیقات میدانی است. دفتر تنوع زیستی اقداماتی برای حفاظت از پرندگان شکاری در معرض تهدید مانند هوبره را آغاز کرده است.


5738357
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است