استانی 11:02 - 07 مرداد 1393
همزمان با حلول ماه شوال/
مشهد - خبرگزاری مهر: در جشن بندگی خداوند ؛ روز فطر مسلمانان گرد هم می آیند و خداوند را بر منتی که برآنان نهاده به بزرگی یاد می کنند در این شاد باش خراسان رضوی با برپایی نماز و قنوت بندگی در جوار حرم ثامن الحجج(ع)، مساجد و مصلاهای این دیار شور و شعفی وصف ناپذیر دارد.

شاد باش عید بندگی خدا در جوار بارگاه رضوی/ عید فطر؛ سرآغاز فصل جدید بندگی

به گزارش خبرنگار مهر، امروز در خراسان رضوی سه هزار مسجد و مصلی نماز عید فطر را در سطح استان به امامت روحانیون مستقر و هجرت اعظامی در ماه مبارک رمضان برپا کردند.

عید فطر از جمله دو عید بزرگ اسلامی و چهار عید بزرگ شیعیان جهان است که درباره آن احادیث و روایات بی شماری وارد شده و مسلمانان روزه دار که ماه رمضان از خوردن و آشامیدن و  بسیاری از کارهای مباح امتناع می ورزیدند؛ اکنون پس از گذشت یک ماه در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند کریم می طلبد.

برگزاری بیش از سه هزار نماز عید فطر در خراسان رضوی

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اعلام برگزاری بیش از سه هزار نماز عید فطر در سطح استان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نماز عید فطر در سطح استان به امامت روحانیون مستقر و هجرت اعظامی در ماه مبارک رمضان برگزار شد.

حجت الاسلام علی بخشی با بیان اینکه فطر برگرفته از فطرت و بازگشت انسان به درون و ذات خویش است؛ گفت: بندگانی که یک ماه دهان خود را بر هر خوردنی و آشامیدنی بسته و زبان خود را بر هر ناروایی قفل کرده اند با اتمام ماه رمضان خود را در مقام عبودیت خدا دیده و عید می گیرند.

حجت الاسلام بخشی با اشاره به فلسفه عید فطر افزود: عید فطر جشنی است که پس از یک ماه روزه داری و سیر عبادتی که بندگان خدا در ماه های رجب، شعبان و رمضان طی کرده اند، برگزار می شود.

وی با بیان اینکه عید فطر عید بندگی خداست؛ ادامه داد:‌ بنده خدا در ماه رمضان، مستحبات و واجبات خاص عبادت خداوند و توفیق راز و نیاز در فصل بندگی  و شب های قدر را پشت سر گذاشته و حال خود را آماده برگزاری این جشن الهی می کنند.

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به نماز عید فطر گفت:‌ در دعای قنوت این نماز، بنده از آفریدگارش می خواهد که او را جزء  پاک ترین بندگان خود قرار دهد.

رمضان، مقطعی برای اخلاق مداری

حجت الاسلام بخشی با بیان اینکه بندگان راستین خداوند سعی می کنند؛ پاکی روح خود را که سوغات رمضان است تا رمضان سال بعد حفظ کنند؛ ادامه داد:‌ ماه رمضان مقطعی برای شروع اخلاق مداری و برداشتن توشه ای از خلوص بندگی برای ماه های دیگر سال است.

وی با اشاره به کاهش میزان جرم، جنایت و بزهکاری در ماه رمضان گفت:‌ اگر بندگان خداوند بهره ای هر چند کوچک از رمضان برده باشند؛ انوار این توفیقات تا سال بعد باعث امتداد کاهش آمار بزه کاری ها در سطح اجتماع خواهد شد.

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه بنده روزه دار خداوند در طول یک ماه طعم گرسنگی و تشنگی را چشیده است؛ افزود: این مسئله باعث ارتقاء توفیقات روحی افراد شده و چنین فردی دیگر نمی تواند در مقابل زجر و سختی های دیگر هم نوعان خود بی تفاوت باشد.

زکات فطریه توجه خاص به افراد فقیر جامعه

حجت الاسلام بخشی با اشاره به اینکه زکات فطریه توجه خاص به افراد فقیر جامعه است؛ گفت:‌ فطریه از جمله زکات های واجبی است که یک بنده مؤمن باید در اسرع وقت آن را بپردازد.

وی با بیان نکاتی در مورد زکات فطریه ادامه داد: زکات فطریه از قوت غالب بندگان روزه دار به دیگر بندگان فقیر خداوند پرداخت می شود.

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود:‌ قوت غالب به معنای غذایی است که افراد، بیشتر از آن برای تغذیه استفاده می کنند.

حجت الاسلام بخشی با بیان برخی از زیبایی های عید فطر گفت:‌ برخی از علما معتقدند که مستحب است که زکات فطریه صبح عید فطر از دیگر اموال مؤمن روزه دار جدا شده و تا ظهر روز عید به فقرا پرداخت شود.

زکات فطریه یک منبع مالی برای فقرا در جامعه اسلامی

وی با بیان اینکه بندگان مؤمن خداوند حتی اگر نتوانند روزه بگیرند نباید در برابر پرداخت فطریه کوتاهی کنند؛ افزود:‌ زکات فطریه یک منبع مالی خوب و حق فقرای جامعه اسلامی است.

مسئول امور مبلغان اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: خداوند ماه های رجب، شعبان و رمضان، دعاها و اعمال واجب و مستحب این ماه های خاص الهی را ویژه قرار داده است و آنان را با یک فلسفه و چینش خاص در کنار نماز و زکات فطریه قرار داده است.

برگزاری نماز عید فطر در مساجد جامع استان

همچنین کارشناس مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد:‌ نماز عید سعید فطر علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع) در مساجد جامع شهرستان های استان نیز به امامت ائمه جمعه برگزار شد.

حجت الاسلام حسینعلی رحمتی  با بیان اینکه واژه عید از ریشه عود گرفته شده و به معنای بازگشت است؛ ادامه داد: کلمه فطر نیز از فطرت گرفته شده و به سرشت انسان اشاره می کند.

کارشناس مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه عید فطر زمان رجوع و بازگشت انسان به خویشتن خویش است؛ گفت: امر رجوع انسان به ذات خویش به عنوان ودیعه ای از جانب خداوند، باعث جشن و شادمانی مسلمانان است.

 همچنین کارشناس مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: بندگان مؤمن خداوند کسانی هستند که پس از پایان ماه رمضان اصل خویش را پیدا کرده و راهی آن دیار سراسر نور و طهارت گردیده و بنده مقرب پروردگار شده اند.

عید فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها برای هدیه بخشیدن به بندگان خویش برگزید در این روز بندگان مؤمن خداوند بر خوان نعمت و کرمش گرد آمده و ادب بندگی به جای آرند؛ چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند؛ نیازهای و آرزوهای خویش را به نزد او آرند و خداوند به بندگان خویش وعده و مژده داده است که نیازهای آنان را بیش از آنچه چشم داشته باشند؛ به آنان بخشیده و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد.

...............................................

گزارش از فریده علی دوست


4352100
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است