استانی 17:56 - 10 شهریور 1393
گزارش مهر از رویداد مهم فرهنگی و هنری یزد/
یزد - خبرگزاری مهر: جشنواره بین المللی امام رضا(ع) امسال در حالی دوازدهمین سال برگزاری خود را طی می کند که برگزاری نهمین جشنواره فیلم کوتاه و مستند آن بر عهده یزد گذاشته شده و این جشنواره به خوبی توانسته فضایی برای همنوایی هنر و معنویت در میان فیلمسازان جوان ایجاد کند.

جشنواره فیلم کوتاه رضوی جایی برای همصدایی هنر و معنویت/ وقتی داوران برای فیلم‌ها بغض می‌کنند

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که یزد تجربه موفق چندین دوره برگزاری جشنواره خوشنویسی رضوی را در کارنامه داشت، از سال گذشته برگزاری جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی بر عهده استان یزد گذاشته شد.

گرچه سال گذشته برگزاری این جشنواره به دلیل بی اطلاعی برخی از هنرمندان از جابجایی دبیرخانه جشنواره، کم تجربه بودن برگزار کنندگان جشنواره و .... با نقایصی همراه بود اما به نظر می رسد این جشنواره امسال در یزد حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

رسانه ها نیز از زمان انتشار فراخوان نهمین جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی، همراه با دبیرخانه جشنواره برای درخشش این رویداد مهم فرهنگی استان یزد تلاش کردند تا امروز به زمان آغاز به کار این جشنواره و آغاز اکران فیلم ها و داوری ها رسیدند.

با انتشار فراخوان این جشنواره، بیش از 308 اثر در دو بخش فیلم کوتاه و مستند به دبیرخانه جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد استان یزد رسید و با پایان مهلت ارسال آثار، بازبینی آثار و انتخاب برگزیدگان آنها برای ورود به بخش داوری جشنواره آغاز شد.

در این بخش فرهیختگان و صاحبنظرانی همچون علی روحانی، فرهاد ورهرام، شاپور شهبازی، حسن نقاشی، اسماعیل میهن دوست، حسین روشن بخش و ... به بازبینی و انتخاب فیلم های مستند و داستانی پرداختند و در نهایت 21 فیلم مستند و 38 فیلم داستانی را راهی بخش مسابقه جشنواره کردند.

در طول این مدت دو نشست خبری برگزار شد و هنرمندان ملی در حوزه سینما و مستند نکات جالبی در مورد تولید فیلم برای جشنواره ها به ویژه جشنواره صاحب نام رضوی مطرح کردند، سخنانی که گاه بغض و اشک خود آنها را نیز به همراه داشت.

عیاری، پوراحمد و عالمی داوران بخش داستانی جشنواره فیلم کوتاه رضوی

بخشی از هنرمندان در بخش بازبینی آثار، از ارسال کارهای تکراری و کلیشه ای ابراز نارضایتی کردند اما در نهایت انتخاب آثار آنها به اندازه ای شایسته بود که امروز محل رونمایی از تندیس جشنواره، جایی برای اشک برخی از اعضای هیئت داوران بود.

نهمین جشنواره فیلم رضوی در یزد از امروز تا 13 شهریورماه آثار را در سه بخش مستند، داستانی و ویژه داوری خواهند کرد و در هر بخش، افرادی صاحب نام، داوری آثار را بر عهده خواهند داشت که کیومرث پوراحمد، اکبر عالمی، محمدرضا فروتن و ... از جمله آنها هستند.

اکبر عالمی یکی از داوران بخش داستانی این جشنواره در گفتگو با خبرنگار مهر زمانی که جویای نظر او در مورد فیلم های جشنواره شدیم، اظهار داشت: فیلم های این جشنواره، کوتاه و 10 دقیقه ای هستند اما هرگز از ذهن من بیرون نخواهند رفت، فیلم هایی که بودجه تولید آنها صفر بوده و تنها عشق به کار هنر توانسته هنرمند را به تولید اثر وادار کند.

این مستندساز و کارگردان برجسته کشور با بیان اینکه بسیاری نگاه های منتقدانه به فیلم ها دارند، بیان کرد: من معتقدم به هر حال کارگردان گرچه در برخی موارد ضعیف اما به هر حال توانسته یک کار را از آب و گل درآورد و همین ارزشمند است.

وی افزود: فیلم هایی در این جشنواره دیدم که اکنون که در مورد آنها صحبت می کنم، به خود می لرزم و می دانم با نگاه هایی که به هنر به ویژه هنر سینماست، انجام چنین کارهایی چقدر دشوار است.

داوران بخش ویژه جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی در یزد

عالمی ادامه داد: زمانی نگاه پدر من به سینما این بود که سینماگری و فعالیت در این عرصه کاری عبث و بیهوده است اما اکنون متاسفم که با پیشرفت های سینمای امروز، نگاه همان نگاه بیهودگی است.

وی تصریح کرد: سینما امروز شانه به شانه فلسفه حرکت می کند و کوس رقابت با جامعه شناسی، سیاست و روانشناسی برداشته است.

کیومرث پوراحمد هم معتقد است: فیلمساز باید دغدغه فیلمسازی داشته باشد زیرا در غیر این صورت حتی اگر ابزار و تکنیک و تجهیزات در اختیار داشته باشد، کارش بدون دغدغه آن هم بر روی موضوع به ثمر نمی نشیند.

وی عنوان کرد: برخی سوژه ها ناب است و باید نگاه ناب به آنها داشت و فکر می کنم اگر نگاه هنرمندی به سوژه اینگونه نیست یا دغدغه ای برای فیلمسازی با موضوع خاص ندارد، بهتر است به سراغ آن نرود زیرا هر چه تلاش کند، کار موفقی از آب در نخواهد آمد.

هنرمندان دیگر نیز اظهار نظرهای بسیاری در گفتگوهای مختلف با مهر و دیگر رسانه ها در مورد جشنواره فیلم رضوی داشته اند و سوژه ها را گاهی مورد نقد قرار داده و گاهی تحسین کرده اند.

نیاز به آسیب شناسی محتوای جشنواره، نیاز به تجربه بیشتر در حوزه فیلمسازی رضوی، ضعف اساسی در فیلم ها به خاطر نداشتن نگاهی عمیق به اثر هنری، کارهای کلیشه ای و تکراری، آثار اثرگذار و بدیع و ... از مواردی بود که طی روزها و هفته های گذشته در محافل هنری یزد که تقریبا همه گوشه ای از کار جشنواره را گرفته اند، مطرح است.

این جشنواره نکات جالب توجه نیز بسیار داشت از فیلم سازی نوجوان 14 ساله به عنوان جوانترین فیلمساز جشنواره رضوی تا معرفی هوبره و یوزپلنگ به عنوان نماد محیط زیست یزد در قالب مراسم رونمایی از تندیس و پوستر جشنواره.

از امشب سینما تک یزد نیز فیلم های این جشنواره را اکران خواهد کرد و بازدید از آن برای عموم علاقمندان آزاد است.

رونمایی از پوستر و تندیس جشنواره امروز با حضور عالمی و پوراحمد در شهرداری یزد انجام شد

در روز 10 شهریورماه به عنوان نخستین روز از برگزاری جشنواره، فیلم های داستانی و مستند در چهار سانس در سالنهای مختلف مجتمع سینمایی تک پخش می شوند که امروز 10 فیلم مستند و 10 فیلم داستانی اکران خواهد شد.

فردا، 11 شهریورماه نیز در چهار سانس 6 فیلم مستند و 16 فیلم داستانی در چهار سالن سینما تک، 12 شهریورماه 18 فیلم شامل پنج مستند و 13 فیلم کوتاه داستانی اکران خواهد شد.

پنج‌شنبه نیز زمانی برای رقابت و اظهار نظر داوران جشنواره خواهد بود و سالن همایش های هلال احمر استان یزد، میزبان برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم رضوی است تا بهترین های جشنواره معرفی شوند.

مسئولان و دست اندرکاران جشنواره امسال امید بسیاری به بین المللی شدن جشنواره فیلم مستند و کوتاه رضوی در سال آینده دارند و تیم برگزار کننده جشنواره تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته اند.

هنرمندان و مسئولان حوزه فرهنگ و هنر یزد امیدوارند تا این رویداد مهم فرهنگی و هنری استان یزد که با نام امام رضا (ع) گره خورده است، بتواند گامی در راستای ترویج سبک زندگی رضوی و بهره مندی از سیره اهل بیت (ع) و ارتقا فرهنگ و هنر استان یزد باشد.


4621362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است