استانی 14:22 - 08 شهریور 1393
نخعی راد:
مشهد – خبرگزاری مهر: رئیس کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد گفت: مجموع کمک دولت به بافت پیرامونی حرم مطهر بیش از 280 میلیارد ریال است.

کمک 28 میلیارد تومانی دولت به بافت پیرامونی حرم مطهر/ پروژه مجد کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر نخعی‌راد، ظهر شنبه در میزگرد رسانه‌ای کمیسیون امور اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت‌ها اظهار کرد: مجموع کمک دولت به بافت پیرامونی حرم مطهر 28.8 میلیارد تومان بوده و این امر در حالی است که کل هزینه‌ها برای اجرای این پروژه 12 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با روند فعلی نمی‌توانیم به کمک‌های دولتی امیدوار باشیم و باید از طریق منابع و جذب سرمایه گذار کار را به پیش ببریم.

نخعی‌راد با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده در رابطه با پروژه مجد، سیاسی نیست؛ افزود: این پروژه اولین پروژه مشارکتی شهرداری در بافت فرسوده بوده و مبانی مالی ندارد و در این رابطه تا هنگامی که سازمان بازرسی کل کشور گزارشی ارائه نداده بود اقدامی از سوی شهرداری و شورای شهر انجام نگرفت.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد عنوان کرد: این پروژه مشارکتی بعد از گذشت 10 سال هنوز به سرانجام نرسیده و کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به همین دلیل سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده که حقوق شهرداری در این پروژه تضییع شده و باید نسبت به فسخ قرارداد اقدام کنیم.  

وی تصریح کرد: شورای شهر مصوبه ای داشت که براین اساس به سرمایه گذار اجازه داده بود ظرف 4 سال منطقه مجد را بازسازی کند و ساختمان ها را بسازد و سهم شهرداری را ساخته و تحویل دهد اما بعد از 6 سال به نتیجه نرسد و سپس سرمایه گذار 3 سال دیگر هم مهلت گرفت و در نهایت بازهم دستاورد و نتیجه ای در پی نداشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه‌گذار بافت مجد مدعی است که 400 هزار متر مربع پروانه از شهرداری طلب دارد در حالی که این سرمایه گذار تنها 3 هزار و 500 متر مربع برای شهرداری معبر باز کرده و با ارزیابی و بررسی ها درمی یابیم که این 400 هزار متر مربع پروانه هزار میلیارد تومان وبازگشایی 3 هزار و 500 معبر حدود 40 میلیارد تومان هزینه دارد و این امر در حالی است که این پروژه باید در سال 87 تمام می شد اما امروز کمتر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد افزود: سرمایه گذار پروژه مجد به تعهدات خود پایبند نبوده و در حال حاضر پارکینگ زیرسطحی هم در این منطقه احداث شده که سرمایه گذار برای این موضوع نیز باید 24 میلیارد تومان از شهرداری هزینه دریافت کند به همین دلیل به سرمایه گذار اعلام کرده‌ایم که حقوق شهرداری را پرداخت کند تا فسخ قرار داد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سرمایه گذار بافت مجد اطمینان دارد که می تواند با جوسازی شرایط را به نفع خود تغییر دهد اما همه به خوبی می دانند که در این مسئله سرمایه گذار مقصر است و پیش بینی می کنیم لایحه فسخ قرارداد طی 20 روز آینده در جلسه علنی تصویب شود.

نخعی راد در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با کسب درآمد پایدار عنوان کرد: با شروع فعالیت شورای چهارم یکی از دغدغه ها و اولویت ها بحث درآمد پایدار بود و برای تحقق این امر عوارض و بهای خدمات و استفاده از سرمایه بخش خصوصی و مشارکت ها مدنظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در گذشته یک سرمایه گذار برای اینکه بتواند ایده خود را عملیاتی و محقق کند زمان زیادی معطل می شد و دوره بازگشت سرمایه شهرداری بسیار کند بود، در این راستا برای اینکه این مشکل حل شود فرآیندهایی پیش بینی و دستورالعمل های لازم به تصویب رسید.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بسته های سرمایه گذاری بی نام پیش بینی شده و شهرداری بر روی این بسته ها مطالعه و بررسی لازم را انجام می دهد، افزود: این امر موجب شد تا سرمایه گذار زمان طولانی را منتظر بسته اقتصادی نباشد و از سویی دیگر در حال حاضر یک سرمایه گذار خاص نمی تواند بسته ویژه ای را بردارد بلکه هر سرمایه گذاری که سهام شهرداری را بیشتر اعلام کند آن بسته به او واگذار می شود.

وی تصریح کرد: امروز به جای سرمایه گذاری روی پروژه های اقتصادی و تجاری؛ بسته های اقتصادی به عنوان تکلیفی برای شهرداری پیش بینی شده و براین اساس معاونت اقتصادی بر روی 61 پروژه به صورت بسته سرمایه گذاری در حال اقدام است.

وی با اشاره به اینکه از آغاز سال 93 تاکنون پرو‍ژه سرمایه گذاری با نام تصویب نشده است، گفت: پروژه های سرمایه گذاری با نام ابهاماتی را ایجاد می کرد و اینگونه به نظر می رسد که یک پروژه به خاطر ارتباطات خاصی به سرمایه گذار واگذار می شود اما در حال حاضر با ارائه پروژه های سرمایه گذاری بی نام این مشکل و ابهام تا حدود زیادی حل شده است.

وی یادآور شد: معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شورای شهر طی پیشنهادی اعلام کرده تا شهرداری برای سال آینده تکلیف کند تا درصدی از فعالیت ها از طریق این بسته سرمایه گذاری انجام شود.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد با اعلام اینکه در بودجه اقتصادی، سرمایه گذاری به صورت پیوسته است؛ گفت: امسال در بودجه اقتصادی شفاف سازی صورت گرفته و در حال حاضر 6 هزار و 200 میلیارد تومان بودجه کلی معاونت اقتصادی است.

رئیس کمیسیون امور اقتصادی و سرمایه گذاری و مشارکتهای شورای شهر مشهد در رابطه با بافت فرسوده عنوان کرد: بافت فرسوده به ویژه در منطقه ثامن دارای مشکلاتی است و در هنگامی که شروع به خرید و تحصیل زمین شد، بیش از توان خریداری صورت گرفت و این امر باعث شد تا سرمایه ها بازنگردد، در حقیقت هزینه های سنگینی انجام شد اما برای شهرداری حاصلی نداشت و امروز در هرکجا که بخواهیم کار را شروع کنیم می گویند قسمتی تملک نشده است.

نخعی راد یادآور شد: مشکل دوم در بخش بافت فرسوده مربوط به پیش بینی قطعات بزرگ است که این موضوع سبب کوچ اهالی منطقه و تغییر بافت فرهنگی  شد و از سویی دیگر معماری این منطقه متناسب با فرهنگ بومی اطراف حرم رضوی نیست و به همین دلیل کمیته ای در شورای شهر در این زمینه تشکیل شد.

وی بیان کرد: شورای شهر طرح منطقه سراب را به تصویب نرساند زیرا اگر کوچه سراب در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گرفت، اهالی از این منطقه می‌رفتند و در نهایت بافت فرهنگی تغییر پیدا می‌کرد؛ در این راستا شهرداری را مکلف کردیم تا مشاور بگیرد و 50 درصد از ساکنان را در این محل نگه دارد تا این منطقه تجاری نشده و بافت فرهنگی آن نیز حفظ شود.


4600531
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است